|
applex
Mei 26 1979
(33 jaar oud)
|
|
|
BRG
Mei 26 1973
(39 jaar oud)
|
|
|
Cecile
Mei 23 1979
(33 jaar oud)
|
|
|
connie
Mei 24 1965
(47 jaar oud)
|
|
|
Curvy
Mei 26 1977
(35 jaar oud)
|
|
|
Daan23
Mei 23 1979
(33 jaar oud)
|
|
|
Daan79
Mei 23 1979
(33 jaar oud)
|
|
|
FJB
Mei 23 1989
(23 jaar oud)
|
|
|
fryhuiia
Mei 24 1972
(40 jaar oud)
(aangepast aan het tijdzone verschil, welke -14.00 uur is)
|
|
|
Jakje
Mei 20 1970
(42 jaar oud)
|
|
|
joben
Mei 23 1979
(33 jaar oud)
(aangepast aan het tijdzone verschil, welke -2.00 uur is)
|
|
|
Liez
Mei 25 1983
(29 jaar oud)
|
|
|
melini
Mei 23 1974
(38 jaar oud)
|
|
|
Melvin
Mei 22 1989
(23 jaar oud)
|
|
|
moppie
Mei 22 1959
(53 jaar oud)
|
|
|
Rric0
Mei 23 1990
(22 jaar oud)
|
|
|
sjanni
Mei 20 1989
(23 jaar oud)
|
|
|
sneeks
Mei 25 1973
(39 jaar oud)
|
|
|
surajd
Mei 25 1981
(31 jaar oud)
|
|
|
TinusP
Mei 24 1968
(44 jaar oud)
|
|
|
Wains
Mei 21 1986
(26 jaar oud)
|
|
|
wimmie
Mei 26 1970
(42 jaar oud)
|
|
|
| Vorige topic :: Volgende topic |
|
|
| Auteur |
Bericht |
remmie1972
Lid sinds: 10-7-2007 Berichten: 161 Topics: 22 Thanks: 0 Thanked: 3 x in 3 Ber. Woonplaats: Hoeven
|
Geplaatst: Vr Mei 01, 2009 00:08 Topic: Passagierraam met 1 klikje volledig omhoog mod
|
|
|
|
Net als vele anderen erger ik (of eigenlijk mijn vriendin) zich aan het feit dat het bestuurdersraam wel met een kort klikje op het bedieningshendeltje volledig omhoog gaat maar dat bij het passagierraam het bedieningshendeltje omhoog gehouden moet worden.
Na dingen gezien te hebben als de "auto-up windows" print van : http://www.gbmini.net/wp/auto-up_windows/ met veel te veel mogelijkheden ben ik eens gaan zoeken naar een eenvoudiger (en goedkoper) methode.
En wat blijkt. De modificatie is eigenlijk supersimpel en kost welgeteld een condensator van plm € 0,30 en een weerstand van € 0,10, waarbij de weerstand alleen maar beveiliging van de schakelaar van de bedieningshendel is.
Hoe werkt het dan ??
Zoals eigenlijk alle zaken in de moderne auto wordt het raam niet direkt gestuurd door het bedieningshendeltje in de middenconsole maar wordt het signaaltje naar de BodyControlModule gestuurd die op zijn beurt weer het relais voor de raammotor aanstuurt. Het signaaltje van de BCM wordt door een (hoogohmige) weerstand hoog gehouden en door het bedieningshendeltje naar de 0 volt getrokken. De BCM detecteerd deze spanningsverandering en stuurt daardoor de raammotor aan.
Wat de extra condensator doet (die gewoon parallel over de bedieningsschakelaar geplaatst wordt) is het signaal extra lang laag houden zodat de BCM denkt dat de schakelaar langer ingedrukt is.
Nog belangrijker voor de doe het zelver met enige soldeerkennis : Hoe kan ik dit zelf ??????
Laat ik eerst maar zeggen dat de volgende modificatie voor eigen risico is en dat je je moet realiseren dat een automatisch sluitend raam gevaarlijk kan zijn voor bijv kinderen of passagiers die niet opletten. !!!!!
Als eerste heb je een condensator van 22 microfarad (minimaal 25Volt) nodig en een weerstand van 100 Ohm. Deze kun je krijgen in elke elektronicazaak in de stad of bijvoorbeeld bij www.conrad.nl.
Probeer de condensator kleiner dan 5 mm diameter te houden anders past hij niet goed in de behuizing.
Op de 1e foto hieronder zie je het gedemonteerde bedieningspaneel met de bedieninghendeltjes van de ramen. Hiervoor moeten eerst de "downtubes" verwijdert worden.
Op de 2e foto zie je in de groene cirkels 3 van de 6 "locking tabs" die je moet loswippen om de plastic achterkant van de behuizing te kunnen verwijderen. De andere 3 lockingtabs zitten aan de onderzijde.
Op de 3e foto zie je de condensator en de weerstand die in serie gemonteerd zitten. De condensator is polariteitgevoelig dus let goed op welk pootje de min is. De min van de condensator moet via de weerstand op het eilandje op het massavlak (rechts) en de andere kant (plus) van de condensator moet op het onderste van 2 eilandjes die vlak bij elkaar zitten zoals op de foto.
Zet de achterkant weer op het bedieningspaneel maar gebruik niet te veel kracht. Het kan zijn dat de condensator tegen een verstevigingsrib van de achterkant zit. Haal de rib weg of verleg de condensator/weerstand.
Sluit het bedieningspaneeltje weer aan op de auto en test de werking. Test vooral of de verlengtijd voldoende is om het raam van volledig open naar volledig dicht te krijgen. Verhoog of verlaag de waarde van de condensator indien nodig.
Als alles correct functioneerd, bouw dan alles weer terug zoals het hoort.
Zijn er dan alleen maar voordelen aan deze mod ???
Nee natuurlijk niet want elk voordeel heb zijn nadeel.
Door de eenvoudige uitvoering van deze mod is het zo dat als de schakelaar eenmaal kort omhoog is gedrukt, de schakelaar (elektronisch) zo'n 6 seconden ingedrukt blijft. De beweging van het raam kan wel gestopt worden door de schakelaar naar beneden te drukken maar het raam gaat pas weer naar beneden (of boven) als er 6 seconden niets met de schakelaar gedaan wordt.
Deze mod heb ik vanavond pas uitgedacht en geprobeerd en dus nog niet mee gereden. Over een week of zo zal ik mijn bevindingen beschrijven.
DIY-ers Succes.
 |
|
| Naar boven |
|
 |
remmie1972
Lid sinds: 10-7-2007 Berichten: 161 Topics: 22 Thanks: 0 Thanked: 3 x in 3 Ber. Woonplaats: Hoeven
|
Geplaatst: Vr Mei 01, 2009 00:16 Topic:
|
|
|
|
even bij conrad.nl gezocht
bestelnummer 445643 voor de condensator (€ 0,07  )
bestelnummer 403130 voor de weerstand (€ 0,10)
De verzendkosten zijn helaas "iets" hoger  |
|
| Naar boven |
|
 |
peter
Lid sinds: 18-10-2005 Berichten: 5374 Topics: 81 Thanks: 13 Thanked: 79 x in 79 Ber. Woonplaats: Roelofarendsveen
|
Geplaatst: Vr Mei 01, 2009 09:15 Topic:
|
|
|
|
Goed bezig weer!!! |
|
| Naar boven |
|
 |
elkay
Lid sinds: 10-6-2007 Berichten: 226 Topics: 11 Thanks: 0 Thanked: 0 x in 0 Ber. Woonplaats: Eindhoven
|
Geplaatst: Vr Mei 01, 2009 10:17 Topic:
|
|
|
|
Ik zat me inderdaad gisteren nog te ergeren (maar.... er zijn ergere dingen, vooral gisteren) dat het raam niet in een keer naar boven ging.
Ben benieuwd naar je praktijkervaringen. |
|
| Naar boven |
|
 |
Ragnar "Ragnar Armani, the badge designer"
Lid sinds: 28-4-2008 Berichten: 6784 Topics: 63 Thanks: 7 Thanked: 87 x in 87 Ber.
|
Geplaatst: Vr Mei 01, 2009 14:13 Topic:
|
|
|
|
daardelen we een karma voor uit. !!  |
|
| Naar boven |
|
 |
Menno
Lid sinds: 29-10-2006 Berichten: 3308 Topics: 74 Thanks: 8 Thanked: 10 x in 10 Ber. Woonplaats: Erp
|
|
| Naar boven |
|
 |
iDarkDesign Transformer
Lid sinds: 15-5-2006 Berichten: 5743 Topics: 241 Thanks: 0 Thanked: 5 x in 5 Ber. Woonplaats: Amsterdam
|
|
| Naar boven |
|
|
 |
remmie1972
|
Geplaatst: Vr Mei 01, 2009 19:04 Topic:
|
|
|
|
Op Mini2.com zeggen ze dat je het volgende nodig hebt. (google op "mini airbag resistor")
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=RE31&mospid=48020&btnr=52_3052&hg=52&fg=95&hl=5
het gaat om partnummer : 61310415752 en kost zo'n 18 euro per stuk incl BTW (1 voor elke stoel) bij de dealer
en 61138365536 is een steuntje voor de stekker en wat die kost kan ik niet zo gauw vinden maar zal waarschijnlijk hooguit 1 euro zijn voor een stukje plastic om de stekker op zijn plek te houden. Daarna bij de dealer nog het airbaglampje laten resetten
Ze zeggen ook dat het werkt met een standaard 3.9 Ohm weerstand (zo een als op mijn 3e foto in de eerste post) maar dat risico zou ik niet lopen als er bij de dealer een plug te krijgen is die meteen op de bedrading past. Anders moet je nl de huidige stekker van de airbag eraf knippen en de weerstand eraan solderen.
De bovenstaande plug van de dealer is ervoor gemaakt !!! |
|
| Naar boven |
|
 |
remmie1972
|
|
| Naar boven |
|
 |
Coen
Lid sinds: 4-1-2007 Berichten: 549 Topics: 32 Thanks: 1 Thanked: 2 x in 2 Ber. Woonplaats: Overijssel
|
Geplaatst: Za Mei 02, 2009 13:34 Topic:
|
|
|
|
Wederom een geweldig initiatief! Als het dashboard nog een keer opengaat zal ik het ook plaatsen.
Misschien ook een leuk punt om te onderzoeken, hoe krijg je het panoramadak dicht via de afstandsbediening?
(http://www.newministuff.com/new/shop.php?action=productshow&id=185) |
|
| Naar boven |
|
 |
Roald
Lid sinds: 13-10-2007 Berichten: 161 Topics: 9 Thanks: 0 Thanked: 0 x in 0 Ber. Woonplaats: Amersfoort
|
Geplaatst: Za Mei 02, 2009 19:20 Topic:
|
|
|
|
Koning ik ga voor de optie van opsturen. Helemaal geweldig  |
|
| Naar boven |
|
 |
remmie1972
|
Geplaatst: Do Mei 07, 2009 21:45 Topic:
|
|
|
|
Dit is dus de post waarom het gaat, deze modificatie krijg je als je de connector besteld
Nou, na een weekje spelen moet ik zeggen dat het perfect werkt.
Het raam gaat vanuit de helemaal openstand netjes helemaal dicht en blijft daarna nog zo'n 2 seconden actief (voor als het raam wat stroef zou gaan)
Ook heb ik iets verzonnen om het voor mensen die niet willen/kunnen solderen toch mogelijk te maken om deze mod te kunnen doen. Het is zelfs compleet te verwijderen zonder sporen omdat er niet in bedrading geknipt hoeft te worden en ook niet aan en printplaat gesoldeerd hoeft te worden.
Het bestaat uit een "modificatieconnector" noem ik het maar die tussen de connector aan de kabelboom en het switchpaneeltje ingeplaatst wordt.
Hier gaat het om
Hieronder wat foto's van hoe het gedaan zou moeten worden. Een werkje van zo'n 10 minuten (inclusief testen)
Stap 1 : verwijder de 4 schroeven aan de zijkant van de "downtubes" (rode pijlen)
Stap 2 : trek de onderkant van het dashboard zo'n 5 centimeter naar voren, deze zit met een kliksluiting vast en je moet soms best hard trekken. Dit om ruimte te maken om de downtubes opzij te kunnen duwen
Stap 3 : Trek de bovenkant va de downtubes een paar centimeter naar je toe en draai de bovenkant van de downtubes naar de buitenkant. Daarmee komen de 2 schroeven vrij die het switchpaneeltje vastzetten (rode cirkels)
Stap 4 : verwijder deze 2 schroeven
Stap 5 : Trek het switchpaneeltje naar je toe, deze zit nog vast aan de kabelboom
Stap 6 : Druk het locking tabje in en draai het heveltje naar links om de connector los te maken.
Stap 7 : Schuif de pennetjes van de "modificatieconnector" in de connector van de kabelboom waarbij de condensator aan de linkerkant moet zitten
Stap 8 : En dan de modificatieconnector in het switchpaneeltje waarbij je wel goed moet opletten dat de connector goed op de pinnetjes van het switchpaneeltje terechtkomen.
Dan kun je al testen. Zet contactslot in positie 1 en test of het passagierraam helemaal naar benden gaat (dit deed hij al, als alles goed is). Als het raam helemaal open is, druk dan kort de schakelaar omhoog en het raam moet helemaal naar boven gaan. Om het raam onderweg te stoppen even kort de schakelaar naar beneden drukken.
Denk eraan dat als je de schakelaar kort NAAR BOVEN drukt, de functie van deze schakelaar 6 seconden geblokeerd is.
De schakelaar kan wel naar beneden gedrukt worden om het raam te stoppen.
Als er mensen interesse hebben in de aanschaf van deze mod, laat het dan even weten.
Laatst aangepast door remmie1972 op Vr Mei 08, 2009 18:01, in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Naar boven |
|
 |
Berry M
Lid sinds: 10-2-2009 Berichten: 1694 Topics: 24 Thanks: 9 Thanked: 15 x in 15 Ber. Woonplaats: Bij die Televisietoren !
|
|
| Naar boven |
|
 |
IMP
Lid sinds: 27-2-2008 Berichten: 245 Topics: 20 Thanks: 0 Thanked: 2 x in 2 Ber. Woonplaats: Groningen
|
Geplaatst: Vr Mei 08, 2009 12:03 Topic:
|
|
|
|
Ik heb ook zeker interesse  DE mod die ik zocht
Goed gevonden, karma erbij.
Gr Ivo |
|
| Naar boven |
|
 |
Deniz
Lid sinds: 21-1-2008 Berichten: 4367 Topics: 106 Thanks: 12 Thanked: 26 x in 26 Ber.
|
Geplaatst: Vr Mei 08, 2009 12:08 Topic:
|
|
|
|
interesse |
|
| Naar boven |
|
 |
|