| Vorige topic :: Volgende topic |
|
|
| Auteur |
Bericht |
stefan740
Lid sinds: 18-5-2007 Berichten: 3584 Topics: 74 Thanks: 26 Thanked: 26 x in 25 Ber. Woonplaats: Sittard/Nijmegen
|
Geplaatst: Za Aug 06, 2011 02:59 Topic: Zelf je MINI onderhouden
|
|
|
|
Ik begin me steeds meer te ergeren dat ik niks zelf kan doen aan de MINI. Er zijn tegenwoordig altijd allerlei DIY handleidingen maar ik wil het toch echt een keer uitgelegd hebben terwijl het wordt voorgedaan voordat ik zelf de stap zou nemen het zelf eens te doen. Ik denk dat ik daar niet de enige in ben. Wat ik wil is dat ik de dingen die bij een kleine beurt meestal gebeuren zoals olie, filters en remblokken vervangen zelf zou kunnen uitvoeren. De helft van de mensen die dit lezen denken nu, kom op man dat is zo simpel....Maar ik zou niet weten waar te beginnen. Welk filters heb ik nodig? Heb ik daar wel gereedschap voor?
Buiten het feit dat je dan kan zeggen dat je een echte man bent omdat je aan je eigen auto klust(....) scheelt het ook in de portemonnee. Een olieservice bij de dealer is 200 euro oid terwijl olie maar 50 euro kost en een oliefilter ook niet de hoofdprijs zal kosten. Daarnaast ben ik het ook zat om zo vaak naar garage's te moeten. Service kennen ze vaak nog steeds niet en het zinnetje "over twee weken hebben we een plekje vrij" brengt al helemaal allerlei scheldwoorden in me naar boven
Het is al laat maar ik dacht ik open gewoon een topic en probeer het balletje aan het rollen te brengen. Ik zeg we zouden eens een klusdag moeten opzetten. Waarbij een aantal technische mensen het voortouw nemen en een hele groep mensen die zelf sleutelen niet aandurfden kunnen bekeren.
We zouden dan een locatie (nee niet de Mac) moeten hebben, Beek zou logisch zijn. Een of meerdere personen die de uitleg zouden willen geven. Dan maken we er een leuke meet van waar men of de uitleg kan volgen of kan bijkletsen of zelfs even willen klussen met behulp van forumleden.
Maargoed eerst maar even afwachten hoe de reacties zijn als ik morgen(middag) wakker wordt 
Laatst aangepast door stefan740 op Za Aug 06, 2011 03:19, in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Naar boven |
|
 |
Daveke
Lid sinds: 14-7-2009 Berichten: 4613 Topics: 99 Thanks: 5 Thanked: 66 x in 65 Ber.
|
Geplaatst: Za Aug 06, 2011 03:13 Topic:
|
|
|
|
Over remmen weet ik niet veel - maar de rest:
oliefilter - hooguit 20 euro bij Brezan o.i.d.
Zoek een doe-het-zelf garage in de buurt en zet je auto op de brug,
draai de carterplug in de carterpan los en laat de oude olie uit je carter lopen.
maak met een grote sleutel de dop op je oliehuis los, en vervang je oliefilter in de dop. Plaats de dop met nieuw filter terug en schudt de nieuwe 4,5 liter olie of (wellicht) iets meer bovenin het kleppendeksel de motor in.
Remblokken zou een fluitje van een cent moeten zijn;
Davy |
|
| Naar boven |
|
 |
H en S
Lid sinds: 15-6-2008 Berichten: 1556 Topics: 35 Thanks: 5 Thanked: 12 x in 12 Ber. Woonplaats: Wierden
|
Geplaatst: Za Aug 06, 2011 12:13 Topic:
|
|
|
|
Ik heb ook wel intersse om zelf wat aan de auto te sleutelen. Ben op het gebied van auto's niet technisch maar ben zeker niet bang om de handen smerig te krijgen. IK heb ook een mooie kandidaat voor de deur staan, de Mini One.
De Cabio S gaat nog een paar jaar gebruik maken van het Mini TLC onderhoudsprogramma.
Misschien dat ik tegen die tijd zo bedreven ben in autotechniek dat ik ook de Cabrio S dan kan aanpakken. |
|
| Naar boven |
|
 |
Shag De Scheurende Rechter
Lid sinds: 27-6-2009 Berichten: 5038 Topics: 56 Thanks: 51 Thanked: 121 x in 121 Ber. Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za Aug 06, 2011 14:02 Topic:
|
|
|
|
zelf zoiets leren kan nooit kwaad. Goed inititatief. Mocht dit doorgang vinden dan meld ik me bij deze aan als leerling!  |
|
| Naar boven |
|
 |
jvhR53
Lid sinds: 6-9-2010 Berichten: 26 Topics: 2 Thanks: 0 Thanked: 3 x in 1 Ber.
|
Geplaatst: Zo Aug 07, 2011 01:05 Topic: onderhoud
|
|
|
|
Hoi,
Ik doe bijna alles zelf. Van het uitlezen, schade tot het onderhoud. Mochten er zo'n dag komen dan kan ik misschien wat voor iemand betekenen. Ik garandeer natuurlijk niet dat ik alles weet.  |
|
| Naar boven |
|
 |
stefan740
Lid sinds: 18-5-2007 Berichten: 3584 Topics: 74 Thanks: 26 Thanked: 26 x in 25 Ber. Woonplaats: Sittard/Nijmegen
|
Geplaatst: Di Aug 09, 2011 01:03 Topic:
|
|
|
|
Nog niet heel veel interesse, even het topic een schop geven.
Een kleine groep hoeft geen probleem te zijn natuurlijk. We kunnen ook eventueel een doe het zelf garage als locatie nemen, vooral met een kleinere groep. |
|
| Naar boven |
|
 |
P5ycH0
Lid sinds: 1-10-2010 Berichten: 2299 Topics: 21 Thanks: 18 Thanked: 38 x in 37 Ber. Woonplaats: Hilversum
|
Geplaatst: Di Aug 09, 2011 16:42 Topic:
|
|
|
|
I'm interested !! |
|
| Naar boven |
|
 |
BlueCooperS
Lid sinds: 12-2-2009 Berichten: 3037 Topics: 80 Thanks: 7 Thanked: 73 x in 73 Ber. Woonplaats: Winsum
|
Geplaatst: Di Aug 09, 2011 21:28 Topic:
|
|
|
|
Zodra de auto uit de garantie is doe ik ook alles zelf aan de auto.
En binnenkort zijn de remschijven + blokken voor aan de beurt,en dat doe ik zelf.
Dat mocht ik zelf wel doen van de garage  |
|
| Naar boven |
|
 |
JorisD
Lid sinds: 27-5-2009 Berichten: 743 Topics: 44 Thanks: 1 Thanked: 4 x in 4 Ber. Woonplaats: Den Haag
|
Geplaatst: Di Aug 09, 2011 22:25 Topic:
|
|
|
|
Ik heb ook nog een hele remmenset liggen en ben ook zeker geinteresseerd in wat meer sleutelkennis! |
|
| Naar boven |
|
 |
sammax
Lid sinds: 12-2-2009 Berichten: 262 Topics: 27 Thanks: 1 Thanked: 2 x in 2 Ber. Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Wo Aug 10, 2011 11:22 Topic:
|
|
|
|
ik zou vooral wel wat meer willen leren over het onderhoud, olie verversen
remblokken vervangen filters vervangen enz. |
|
| Naar boven |
|
 |
Sven
Lid sinds: 5-3-2008 Berichten: 12342 Topics: 64 Thanks: 18 Thanked: 115 x in 115 Ber. Woonplaats: Enschede
|
Geplaatst: Di Aug 16, 2011 02:02 Topic:
|
|
|
|
@Stefan; we can shake hands! Ik ben soms best jaloers op wat sommige mensen hier allemaal flikken met hun auto's!
Aangezien vroegah alles makkelijker was en veel zelf te doen was kan m'n pa nog wel een klein beetje... Ik probeer veel te lezen en samen komen we er dan meestal wel uit... beetje samen klussen...
Bumpers vervangen en skirts vervangen lukt allemaal nog wel.. das meer schroefjes los en vastdraaien
En dan wat meer technische zaken... Maar das dan remmetjes vervangen en toevallig een wiellager...
Vorig jaar begaf de airco het en dan wordt het al een stuk lastiger... Techniek van tegenwoordig is gewoon een stuk complexer dat m'n pa zich daar ook niet zo snel aan waagt
Maar als ik zie dat mensen hier hun blok opentrekken enzo... nou respect, dat gaat mij niet lukken... (nouja opentrekken wel...maar dan  )
Opzich een goed initiatief!  Ik ben wel benieuwd wat ervan komt
Tevens een kickje  |
|
| Naar boven |
|
 |
stefan740
|
Geplaatst: Di Aug 16, 2011 02:23 Topic:
|
|
|
|
Goede kick, was het topic even uit het oog verloren. Morgen even verder uitwerken. |
|
| Naar boven |
|
 |
MartijnGizmo
Lid sinds: 8-3-2011 Berichten: 2448 Topics: 13 Thanks: 29 Thanked: 50 x in 50 Ber. Woonplaats: Groningen
|
Geplaatst: Di Aug 16, 2011 12:03 Topic:
|
|
|
|
Ik heb hetzelfde, ben vrij handig (vroeger aan scooters gesleuteld etc) en m'n schoonpa net zo (vroeger aan motoren gesleuteld). Samen met uitgeprinte tutorials van internet komen we een heel eind!
Tot nog toe gedaan:
- remblokken/-schijven rondom vervangen
- schroefset + camberplates + spacers gemonteerd
- telefoonhouder + aux-ingang gemonteerd
- CAI gemonteerd
To do:
- carbon dash
- achterlichten
- audio-upgrade
- stoelverwarming
Ik verheug me er alweer op!  Wel jammer dat er geen DHZ-garages zijn in Groningen...  |
|
| Naar boven |
|
 |
Misterman
Lid sinds: 28-2-2008 Berichten: 809 Topics: 69 Thanks: 3 Thanked: 10 x in 10 Ber. Woonplaats: Heemskerk
|
Geplaatst: Za Nov 12, 2011 13:24 Topic:
|
|
|
|
Ik sleutel ook graag aan de mini. Het volgende heb ik al eens gedaan;
- Olie + filter vervangen
- Stoelen verwisseld
- Stoelverwarming ingebouwd en aangesloten met het originele paneel
- 2-spaaks multifunctie stuur vervangen door 3-spaaks multrifunctie stuur
- Pre-facelifit koplampen, achterlampen en mistlamp vervangen door facelift lampen.
- Xenon ingebouwd in voorlampen
- Driving lights geinstalleerd
- Harman Kardon Drive & Play geinstalleerd voor Iphone
- Amber ledverlichting in deuren ingebouwd, medimmend met interieurverlichting
- 12V / 220V omvormer ingebouwd in kofferruimte
- Interieurfilter vervangen
- Boegies vervangen
- Luchtfliter vervangen
- Remblokken achter vervangen
- Stuurstang links vervangen
Nog te doen:
- Koelvloeistof vervangen
- Olie + filter staat binnenkort weer op het programma
- Startende roest wegwerken
- Versnellingbakolie vervangen
Laatst aangepast door Misterman op Za Nov 12, 2011 19:39, in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Naar boven |
|
 |
Fred
Lid sinds: 12-4-2006 Berichten: 14600 Topics: 61 Thanks: 9 Thanked: 106 x in 106 Ber. Woonplaats: Ingelmunster
|
Geplaatst: Za Nov 12, 2011 13:35 Topic:
|
|
|
|
Interessant topic, hou ik ff in de gaten. Ik weet iig dat er zo'n cursussen bestaan, maar zou wel leuk zijn om in clubverband zoiets te doen  |
|
| Naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe topics plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Ja mag niet stemmen in polls Je mag geen Kalender events plaatsen
|
|