Daar ben ik weer na een tijdje niets gepost te hebben. een goed teken, want dat betekent dat we heerlijk hebben genoten van het rijden/karten in de mini. Maar er speelt toch wel wat en misschien iets ernstigs? We twijfelen.......daarom vragen we advies aan jullie. Ik leg het uit.
Wij rijden een mini Cooper Cabrio uit 2007 (R57)
Deze rijden we al ruim 5 jaar zonder noemenswaardige problemen.
Inmiddels heeft het blokje 169000 km gedraaid en keurig altijd onderhoud gehad.
De laatste tijd merkte ik op dat olieverbruik toeneemt.
Er gaat olie in met specs 5W30
Vorige week dinsdag was het koud en wilde de auto voor het eerst niet starten. De startmotor draaide goed rond, maar motor sloeg niet aan (de accu is goed).
Uiteindelijk kreeg ik de motor aan de praat door veel gas bij te geven. Al pruttelend kwam hij op gang en ging vervolgens goed lopen. Na stilgestaan te hebben, heb ik olie gepeild en deze bleek onder het minimum te staan (wel olie nog zichtbaar op peilstok net onder minimum). Daarna stukje gereden en eigenlijk niets geks meer gemerkt.
Toch naar de garage gegaan om diagnose/advies. Daar hebben ze de auto uitgelezen, olie op peil gebracht en niets geks geconstateerd.
Hun verklaring: waarschijnlijk door te laag oliepeil in combinatie met kou, zat er te weinig olie bovenin het motorblok. Hierdoor startte hij slecht. Op zich een logische verklaring.
Maar.....helemaal lekker zit het me niet.
Ik heb de auto een paar keer meegenomen naar mijn werk (mijn vrouw rijdt er normaal in) en op snelwegen flink gegast (ook lekker tussendoorwegen).Ook om op temperatuur te brengen en te ervaren wat de auto doet. Rijden doet hij goed (en leuk). Ik dacht wel olie te ruiken tijdens het rijden.
Toch de volgende dag weer gekeken naar oliepeil maar die stond boven het minimum. Ik heb nu de olie zelf verder op peil gebracht en kijk op de peilstok goed tot waar het peil komt, zodat ik het verbruik goed kan volgen vanuit een vast begin meetmoment. Het bijvullen van olie ga ik bijhouden om te zien hoeveel olie op hoeveel kilometer verbruikt wordt en ik heb het vermoeden van een liter op 1000-1500 km?
wat is jullie advies om te doen als verbruik hoog is:
1.inruilen? Maar welke mini met welk blok adviseer je dan?
2. repareren (volgens de garage tussen de 1500 en 2500 euro: klepseals en misschien zuigerveren). Ons gevoel zegt dat de auto het niet waard is, maar aan de andere kant hebben we er ook weer schik mee. 20.000 km terug nieuwe koppeling erin, pas nog achter remblokken, schijven en andere onderdelen vervangen.
Wat is wijs?
Willen jullie ons van advies voorzien?
Groet TomStatistieken: Geplaatst door Tom van Ginkel — 26 jan 2024, 18:54
]]>