DIY vervangen F56 Cooper grill voor Cooper S of JCW grill

Cannuccia
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Uithoorn
Berichten: 4013
Lid geworden op: 12 aug 2008, 08:44

DIY vervangen F56 Cooper grill voor Cooper S of JCW grill

14 jun 2017, 14:59

Ik begon vol goede moed met het vervangen van mijn Cooper grill voor een Cooper S grill met dit filmpje van North American Motoring:

Leek me handig zonder het verwijderen van de bumper. Helaas, de clips waarmee de afdekplaat (“cowling” in het filmpje) vast zit aan de grill, zaten vast gekit. :O Ook bij de nieuwe S grill waren de clips vastgesmolten (er stond zelfs “Cover 2K” aan de binnenzijde van de grill, dus blijkbaar is het echt de bedoeling dat ze vast zitten). Omdat ik de afdekplaat niet kon verwijderen, kon ik heel moeilijk bij de clips. Na wat gevloek toch maar besloten dat het makkelijker was om gewoon de bumper los te halen.

Afbeelding

Dus bij deze mijn DIY voor het vervangen van de Cooper grill voor een Cooper S (of JCW) grill incl. verwijderen van de bumper voor een F55 (5-deurs), F56 (3-deurs) en F57 (cabrio).

Bestelnummers:
S-grill 51137335528
Afbeelding

JCW grill met chromen strip 51137368129
Afbeelding

JCW grill met rode strip 51137393456
Afbeelding

Verwijderen bumper:
1. Verwijder de 5 zichtbare T30 torx schroeven aan de bovenkant van de bumper
2. Verwijder de 6 bouten aan de onderkant van de bumper
3. Verwijder 2 bouten in de wielkast, 1 aan elke kant
4. Er zitten nu nog 2 schroeven verstopt achter de wielkastranden
5. Trek voorzichtig, maar met voldoende kracht, de wielkastranden los aan de kant van de bumper. Een kunststof trim tool kan handig zijn. De wielkastranden hoeven niet helemaal los, alleen zo ver dat je bij de schroeven kunt.
6. Via een luikje in de wielkasten kan je de stekkers van de verlichting los halen. Je kunt dit ook doen als de bumper al los is.
7. Verwijder nu de laatste 2 schroeven die verstopt zaten achter de wielkastranden. De bumper is nu los.
8. Vergeet niet om de temperatuursensor van de bumper los te maken.

Afbeelding

Zorg dat je de bumper op een zachte ondergrond kunt leggen, om krassen te voorkomen. Je kunt nu de grill los halen uit de bumper. Ik heb voor de gelegenheid ook de grill-lijst los gehaald, omdat ik deze wilde wrappen. Ook heb ik de strip uit de grill los gehaald, zodat ik deze ook kon wrappen.
Vooral de grill-lijst zit met belachelijk veel clips vast in de bumper.

Afbeelding

Klik de nieuwe grill in de bumper en monteer de bumper weer. Klik ook de grill-lijst en de strip uit de grill (als je deze los had gemaakt) weer op z’n plek.

Afbeelding

Afbeelding

Omdat ik liever niet met een S logo in de grill rij terwijl het geen S is, heb ik het S logo van de grill gehaald. Het logo zit er gewoon op geplakt, dus verwijderen is eenvoudig. Je houdt dan wel de S-vorm over in je grill, maar dat valt al een stuk minder op. Wil je de S-vorm niet in je grill, dan moet je kiezen voor de JCW grill. Dan heb je alleen een ovale vorm in je grill (als je de JCW badge ook verwijderd). Of je gaat met de dremel aan de gang.
Ik laat het voorlopig zo, of ik doe er nog eens een Go badge overheen.

Afbeelding

En dan het resultaat (incl. gewrapte grill-lijst en strip):

Afbeelding
MINI F56 Cooper Iced Chocolate ~ KW V1 ~ Speedline Marmora 18x8 ET45
Justa Cooper

Afbeelding

Vorige projecten:
~ De Cabbie ~ De Dubman ~ De AB R50 ~ De eerste ~

Terug naar “MINI F56 (Hatchback), F55 (Hatchback 5-deurs), F54 (Clubman)”