Pagina 1 van 1

Officieel: de motoren en opties van de nieuwe MINI (F56)

Geplaatst: 30 sep 2013, 11:33
door Sven
Officieel: de motoren van de nieuwe MINI

Afbeelding

Mini heeft openheid van zaken gegeven over de techniek van de derde generatie van de New Mini. De auto krijgt drie- en viercilinders tot z'n beschikking.


Bij de introductie is de instapmotor een driecilinder benzinemotor met een cilinderinhoud van 1,5 liter. Door toepassing van TwinPower-turbotechniek is het vermogen 136 pk, het maximumkoppel is 220 Nm. Door een overboostfunctie kan dit tijdelijk 230 Nm zijn.

Alhoewel BMW-ingenieurs in de afgelopen tijd hebben aangegeven dat de nieuwe driecilinder 'vermogens tot boven de 200 pk' kon leveren, is de voorlopige topmotorisering gewoon een viercilinder.

Echt 'mini' is-ie niet meer te noemen, het is namelijk een 2,0-liter viercilinder TwinPower-motor. Het vermogen is 192 pk, het maxiumumkoppel 280 Nm (met overboost 300 Nm). Aangezien de huidige Mini Cooper S 184 pk tot z'n beschikking heeft, lijkt deze tweeliter ons de nieuwe motorisering voor die versie.

De diesel is ook een 1,5-liter driecilinder. Het vermogen van deze versie (we vermoeden de Cooper D) is 116 pk, het maximumkoppel 270 Nm. Het verbruik van dit blok ligt volgens Mini zeven procent lager dan dat van de motor die de driecilinder vervangt.

Alle nieuwe motoren voldoen aan de Euro 6-emissie-eisen. Mini monteert ook nieuwe transmissies in de nieuwe generatie van de hatchback. De automaat werkt samen met een start-stopsyteem en kan -indien de navigatie aangevinkt is op de optielijst- het schakelgedrag aanpassen op de ingevoerde route.

Mini belooft dat de nieuwe motoren 'de optimale balans tussen rijplezier en zuinigheid bieden'. Ook het comfort en de betrouwbaarheid zijn volgens het Engelse merk 'toonaangevend'.

Ook op andere gebieden is er nieuws: Mini gaat z'n hatchback namelijk voor het eerst aanbieden met elektronische dempers.

Mini onthult de derde generatie van de hatchback op de LA Auto Show, die eind november plaatsvindt. Begin volgend jaar verwachten we de auto bij de dealers.

Bron: Autoweek.nl

Re: Officieel: de motoren van de nieuwe MINI

Geplaatst: 30 sep 2013, 11:36
door Sven
En hier nog een stukje van Autoblog.nl....
In november onthult BMW de nieuwe MINI en in aanloop naar die onthulling krijgen we nu alvast de informatie over de nieuwe motoren en andere techniek.

MINI zet voortaan TwinPower Turbo techniek in op alle motoren, waarbij dual Vanos op de benzinemotoren ook standaard is. Alle motoren zijn ontworpen om zo licht en compact mogelijk te zijn en te voldoen aan de EU6 norm. Het basismodel krijgt een 1.5 liter driecilinder benzine die goed is voor 136 pk en 220 Nm koppel met een overboost functie voor 230 Nm. Daarnaast komt er een twee liter viercilinder met 192 pk, 280 Nm koppel standaard en 300 Nm in overboost. Beide motoren halen hun maximale koppel al bij 1250 toeren en beide blokjes draaien maximaal 6500 toeren per minuut. Ook komen er nieuwe diesels voor de nieuwe MINI, waarbij de instapper een 116 pk en 270 Nm sterke 1.5 driecilinder zal zijn. Deze common rail diesels werken met een maximale inspuitdruk van 2000 bar.

De nieuwe motoren worden gekoppeld aan nieuw ontwikkelde handbakken en automaten, waarbij de nieuwe handbakken gebruik maken van een sensor die ervoor zorgt dat de motor een juiste hoeveelheid tussengas geeft om te rev-matchen voor de in te schakelen versnelling. Daarnaast is op de automaat voortaan start-stop techniek toegepast. Daarnaast kunnen automaten die zijn uitgerust met een navigatiesysteem voortaan rekenen op technologie die de juiste versnellingen toepast op basis van GPS data en de verkeerssituatie, waarbij bijvoorbeeld een andere versnelling wordt ingeschakeld voor een kruising of bocht. Rolls Royce techniek voor je MINI, vet hoor.

De motoren komen te hangen in een volledig herontworpen chassic, waarbij grofweg dezelfde layout wordt gebruikt als bij de vorige MINI: multilink achteras, single-link spring strut vooras. Wel is de spoorbreedte vergroot voor betere handling. De dempers zijn voortaan losgekoppeld van de body met behulp van “complex struts” en dat moet er in combinatie met de verlaging van het ongeveerde gewicht voor zorgen dat de nieuwe generatie MINI’s nóg harder de hoek om kan. Daarnaast zijn er lichtere lichtmetalen wielen om te helpen met het besparen van brandstof en is de bodem opnieuw ontworpen om minder lift te genereren.

Het allerbelangrijkste aan een MINI is natuurlijk voor de liefhebber het stuurgedrag. MINI introduceert elektromechanische stuurbekrachtiging (EPS) met snelheidsafhankelijke bekrachtiging. Dit systeem maakt het ook mogelijk om een parking-assist functie te introduceren. Ook is er gedacht aan torque-steer compensatie. Ook zal MINI voor het eerst een aanpasbaar onderstel gaan aanbieden, waarbij gekozen kan worden uit twee settings: sportief en comfortabel.
Bron: Autoblog.nl

Re: Officieel: de motoren van de nieuwe MINI (F56)

Geplaatst: 30 sep 2013, 13:32
door RichardMINI
Beloofd een hoop goeds!!

Ben erg benieuwd ook naar de automaten, hopelijk de 8-bak van BMW..

Re: Officieel: de motoren van de nieuwe MINI (F56)

Geplaatst: 30 sep 2013, 17:21
door griendar
met een beetje tunen kan je uit die 2.0 ltr.makkelijk
300 PK halen
leuk om in een R53 te zetten wie durft? maar zou het passen???

Re: Officieel: de motoren van de nieuwe MINI (F56)

Geplaatst: 30 sep 2013, 21:55
door Brightness
griendar schreef:met een beetje tunen kan je uit die 2.0 ltr.makkelijk
300 PK halen
leuk om in een R53 te zetten wie durft? maar zou het passen???
Dat zal waarschijnlijk tegenvallen. Als de turbo zijn maximaal koppel al bij 1250 rpm levert dan is die zodanig klein dat hij nooit een hoog topvermogen kan leveren. Om serieus vermogen te halen zal de turbo dus zeker vervangen moeten worden door een groter exemplaar. Daarnaast valt of staat het met de internals (zuigers, drijfstangen, e.d.) of het enigszins mogelijk is om de motor betrouwbaar te houden als het vermogen flink stijgt. En mensen die een getunede R56 hebben gereden weten dat dit helaas niet vanzelfsprekend is... :(

Re: Officieel: de motoren van de nieuwe MINI (F56)

Geplaatst: 01 okt 2013, 10:02
door tychopaat
Nog niets gelezen over de SD krijgt die nog een opvolger?

Dat was trouwens de eerste BMW motor in een MINI

Re: Officieel: de motoren van de nieuwe MINI (F56)

Geplaatst: 01 okt 2013, 13:07
door Sven
Nope, op meerdere sites berichten gelezen, maar nergens wordt nog gesproken over de S Diesel.

Ik denk dat, ook gezien de bezine S wel een 4 cilinder krijgt, de S diesel ook een 4 cilinder gaat krijgen. Misschien de 2.0 diesel van BMW?

Re: Officieel: de motoren en oopties van de nieuwe MINI (F56

Geplaatst: 11 okt 2013, 14:46
door Berthil
Nieuw opties volgens MINI:

De nieuwe Mini is af, en de Brits-Duitse heren laten mondjesmaat informatie over het nieuwe retro-model los. Gegevens over de motoren kregen we al eerder, vandaag leren we meer over de veiligheidssystemen die het kleintje aan boord krijgt.

Als je een nieuwe auto presenteert kom je er tegenwoordig bijna niet meer mee weg als je hem niet volstopt met de laatste technische snufjes. Mini heeft op gadget- en speeltjesgebied natuurlijk een naam hoog te houden, vandaar dat ook de aanstaande nieuweling een lading elektronica met zich mee krijgt.

Sinds 2011 staat Mini Connected al op de optielijst, een pakket vol met apps en andere software. De nieuwe Mini krijgt een head-up display op z'n dashboard geschroefd. De aanstaande Mini's krijgen het instrumentarium weer conventioneel achter het stuur, ergonomisch gezien al een vooruitgang ten opzichte van de centraal geplaatste klokkenwinkel.

Verder wordt de nieuwe Mini uitgerust met een achteruitrijcamera en een detectiesysteem dat onder andere voetgangers in de gaten houdt. Rijd je in de stad en steekt er plotseling iemand over? Geen probleem, de Mini remt dan automatisch. Uiteraard houdt-ie automatisch een veilige afstand ten opzichte van voorliggers aan, en camera's houden verkeersborden in de gaten. Zo rijd je, wanneer de cruise-control aan staat, nooit harder dan de toegestane snelheid. Ook tegenliggers verblinden met grootlicht zit er niet meer in, camera's houden tegemoetkomend verkeer in de gaten en de verlichting zal automatisch overschakelen naar dimlicht. Volgend jaar moet de compleet nieuwe Mini op de markt verschijnen.

Re: Officieel: de motoren en opties van de nieuwe MINI (F56)

Geplaatst: 11 okt 2013, 18:40
door paddo
Voor de liefhebbers van alle nieuwe opties lees dan dit uitgebreide verhaal.

gr. Roy

Re: Officieel: de motoren van de nieuwe MINI (F56)

Geplaatst: 11 nov 2013, 23:47
door ajede
Brightness schreef:
griendar schreef:met een beetje tunen kan je uit die 2.0 ltr.makkelijk
300 PK halen
leuk om in een R53 te zetten wie durft? maar zou het passen???
Dat zal waarschijnlijk tegenvallen. Als de turbo zijn maximaal koppel al bij 1250 rpm levert dan is die zodanig klein dat hij nooit een hoog topvermogen kan leveren. Om serieus vermogen te halen zal de turbo dus zeker vervangen moeten worden door een groter exemplaar. Daarnaast valt of staat het met de internals (zuigers, drijfstangen, e.d.) of het enigszins mogelijk is om de motor betrouwbaar te houden als het vermogen flink stijgt. En mensen die een getunede R56 hebben gereden weten dat dit helaas niet vanzelfsprekend is... :(
Het zijn er 2 hè, dus kan waarschijnlijk meer!

:bier

Re: Officieel: de motoren van de nieuwe MINI (F56)

Geplaatst: 12 nov 2013, 07:32
door Brightness
ajede schreef:
Het zijn er 2 hè, dus kan waarschijnlijk meer!

:bier
Je bedoelt 2 turbo's? TwinPower is niet hetzelfde als twin turbo, hè? :wink:
Volgens mij wordt er in deze motor gewoon 1 (twinscroll) turbo gebruikt.

Re: Officieel: de motoren en opties van de nieuwe MINI (F56)

Geplaatst: 12 nov 2013, 08:12
door Marcel Always Open
Precies wat "Brightness" schrijft!

Re: Officieel: de motoren en opties van de nieuwe MINI (F56)

Geplaatst: 14 nov 2013, 11:30
door mushrop
die fout maken er een hele hoop idd, twinpower heeft niks te maken met de hoeveelheid turbo's. Er zit er maar eentje op, net als bij de BMW's.

Re: Officieel: de motoren en opties van de nieuwe MINI (F56)

Geplaatst: 14 nov 2013, 17:50
door paddo
Hier uitgebreide info over - en de verschillen tussen - Twinscroll (wordt toegepast bij benzine motoren van BMW/Mini) en TwinTurbo (toegepast bij diesels): uitleg

gr. Roy