AUX

De binnenkant, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc.
jostiman
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 apr 2016, 20:58

AUX

21 okt 2015, 20:51

Haaaaaa, daar ben ik weer!

Ik heb alle topics over AUX inmiddels gelezen, ook van het mini2 forum en zelfs van de amerikaanse fora.. maar ik kom er niet uit. Ik heb het AUX kabeltje van Pimtensen gekocht (vandaag opgehaald):
http://www.pimtensen.nl/car-hifi/101c-a ... -0930-225/

Radio eruit gehaald, aangesloten en hij werkt niet. Fora's afgestruind en daar gelezen dat de pinnetjes op 3,4 en 10 moeten zitten. Deze zaten standaard op 5,6 en 11. Dus de pinnetjes omgegooid, en kabeltje opnieuw erin gestopt. Werkt nog steeds niet. Ik krijg met geen enkel iets (iphone, ipod whatever) de AUX optie te zien. Ik heb verschillende apparaten geprobeerd met verschillende uitgang volumes, zodat ik hem misschien alsnog te zien zou krijgen. Dit was niet zo.

Nu heb ik ook al veel gelezen over de 0,22uF condensatoren en de 300k weerstand.. maar het is me nog steeds niet duidelijk.

Ik heb een MCS R53 2005, met de Radio Boost CD (Onderop de radio staat Business CD, 10/04, ik ga er vanuit dat dat de productiedatum is). Wanneer is het nou noodzakelijk om de condensatoren en de weerstand toe te voegen? Dit is toch alleen nodig zodat de radio de AUX ook weergeeft terwijl er geen afspelend apparaat op is aangesloten?

Iemand die mij kan helpen? Ik hoor het graag!

Groetjes,
Jos
slokkie
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 nov 2014, 20:30

Re: AUX

21 okt 2015, 21:51

Hi,

Zit je wel op het juiste gedeelte. Ik had ook een aux kabel op ebay gekocht en die had een passende plug voor de rechterzijde, maar hij moest op het linker gedeelte. Ik heb toen het nokje weggesneden zodat hij op de linkerkant paste en toen werkte hij bij mij wel.
http://www.ebay.nl/itm/BMW-MINI-AUX-IPO ... 3a834478b8
2009 Mini Cooper S Cabriolet R57
jostiman
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 apr 2016, 20:58

Re: AUX

21 okt 2015, 22:01

Hoi Slokkie!

Ik heb hem aan beide kanten geprobeerd. Ik heb simpelweg het zwarte blokje even uit het witte gehaald, om het makkelijker aan beide kanten te proberen voor ik iets weg ging snijden.

Zowel links als rechts doet hij niks, terwijl de pinnetjes toch echt op 3,4 en 10 vallen. Ik heb het vermoeden dat die condensatoren en weerstand er tussen gezet moeten worden.. maar ik zou niet weten waarom hij het bij veel mensen met de Facelift Boost Radio het wel doet en bij mij niet.

Volgens internet zou hij inderdaad in het rechter gedeelte moeten, en is het linker gedeelte voor een evt. cd wisselaar. Hoe dan ook heb ik beide kanten geprobeerd en werkt geen van beide.

Ik ben voorlopig niet in de mogelijkheid om te proberen de condensatoren en weerstand toe te voegen, dus ik hoop dat iemand met een gouden tip komt!

Desalniettemin, hartstikke bedankt voor je antwoord slokkie!
slokkie
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 nov 2014, 20:30

Re: AUX

21 okt 2015, 22:17

Ik kan het even niet meer voor mij halen of het links of rechts was. Volgens mij is het juist de bedoeling dat hij op de wisselaar plek komt, omdat je ook op de radio naar het AUX kanaal moet switchen. In mijn geval gaat het om een prefacelift boost cd radio. Mijn kabeltje werkt prima zonder weerstanden en/of condensatoren.
2009 Mini Cooper S Cabriolet R57
Ronsworld
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Oldeberkoop
Berichten: 921
Lid geworden op: 03 nov 2012, 23:47

Re: AUX

21 okt 2015, 22:34

Moet inderdaad rechts.
Afbeelding

Hier werkte het ook niet zonder weerstand en condensatoren.
Ik gebruik dit schema;
Afbeelding

IK heb ook wel eens het idee dat de ene radio hier gevoeliger voor is als de andere m.a.w. soms werkt het gewoon niet.

Ron.
jostiman
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 apr 2016, 20:58

Re: AUX

21 okt 2015, 22:42

Ja ik heb hem dus ook rechts erin gezet, alleen werkt het alsnog niet. Ik vind het zo raar dat de ene 'gevoeliger' kan zijn dan de andere. Maar in principe zou het dus moeten werken met de condensatoren en het weerstandje. Heb je misschien nog een tip waar ik deze onderdeeltjes zou kunnen kopen?
Ronsworld
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Oldeberkoop
Berichten: 921
Lid geworden op: 03 nov 2012, 23:47

Re: AUX

21 okt 2015, 23:54

Ik zou even zoeken naar een elektronica reparateur bij je in de buurt, is een centen kwestie die 3 dingetjes.
Lukt dat niet dan is er altijd nog http://www.conrad.nl o.i.d.
Chrisovitjs
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Hengelo
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 mar 2015, 13:44

Re: AUX

22 okt 2015, 00:04

Volgens mij heb je de verkeerde kabel, de kabel van stokkige kan achter in de BOOST radio, die kun je zo via t dashboardkastje achter de radio uit laten komen. Plug en play komt er een keuze bij bij mode
jostiman
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 apr 2016, 20:58

Re: AUX

22 okt 2015, 19:16

Voor zover ik weet zou mijn kabel goed moeten zijn. Ik kan hem gewoon achterin mijn BOOST radio pluggen, alleen werkt het vervolgens niet. Ik heb de weerstand en condensatortjes besteld, nu is het even wachten. Ik zal het hier laten weten als het heeft gewerkt! Ik hoop het maar :)
jostiman
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 apr 2016, 20:58

Re: AUX

23 okt 2015, 22:17

Nou heren, ik heb even lopen hobby'en... en zowaar! Het is gelukt! Ik heb het schema gebruikt, waarvoor ontzettend veel dank Ronsworld, en het werkt als een zonnetje.

Hartstikke bedankt voor jullie hulp!
Ronsworld
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Oldeberkoop
Berichten: 921
Lid geworden op: 03 nov 2012, 23:47

Re: AUX

23 okt 2015, 22:22

:icon_top: Mooi dat het gelukt is.

Ron.
Thunderburt
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 sep 2016, 13:51

Re: AUX

12 sep 2016, 15:00

jostiman schreef:Voor zover ik weet zou mijn kabel goed moeten zijn. Ik kan hem gewoon achterin mijn BOOST radio pluggen, alleen werkt het vervolgens niet. Ik heb de weerstand en condensatortjes besteld, nu is het even wachten. Ik zal het hier laten weten als het heeft gewerkt! Ik hoop het maar :)
Hallo jostiman (of iemand anders met verstand hiervan),

Mijn vrouw heeft sinds kort een Mini Cooper uit 2005 en ik wilde haar verrassen met een aansluiting voor haar MP3-speler. Zo'n kabeltje gekocht, uren bezig geweest met uitbouwen van de radio, kabeltje klikt er mooi in en... niets! Precies zoals de ervaring van jostiman hierboven. Het zou natuurlijk aan de kabel kunnen liggen hoewel die wel contact maakt met de juiste pinnetjes (3,4, en 10). Als ik zeker wist dat een andere kabel wél goed was, zou ik die zo kopen want ik ben wel voor Plug & Play maar ik begrijp dat er geen zekerheid is.

Kortom, ik ga het eerst ook maar eens proberen met soldeercomponentjes. Nou heb ik hier totaal geen kaas van gegeten en een zoektocht op Conrad doet me duizelen... Welke componentjes moet ik nou precies hebben want er zijn zoveel varianten!...

Terug naar “Interieur en audio”