Tunen van R53: Hoe en wat?! - Motor

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

05 sep 2012, 20:52

Met of zonder oliekoeler, met of zonder thermostaat, welke olietempmeter?
Shag
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5871
Lid geworden op: 04 apr 2016, 17:25

05 sep 2012, 21:00

Die van mij is meestal ook zo'n 100 à 110C op de snelweg, maar dan af te lezen op de OEM olietempmeter. Af en toe loopt ie richting 120 na een poos filerijden. olie die ik gebruik: Castrol Edge 5w30 (wat m'n dealer ook gebruikt overigens). Geen oliekoeler, standaard cooper S blok.
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

05 sep 2012, 21:11

Veel ervaring heb ik er nog niet mee, maar mijn olie is op de snelweg een graadje of 72. Zodra ik dan een beetje door ga rijden loopt ie snel door richting de 80-85 en daar dan blijft hangen. Als ik dan korte stukjes wat rustiger rij of stil sta stijgt ie door richting de 90, en zakt ie bij doorrijden weer naar 80-85.

Ik heb mijn meter, een digitale PLX al nagekeken of alles wel goed zat, maar het zit 100% goed. Ik denk dat het er ook vanaf hangt waar de meetsensor zit, bij mij zit ie in de carter, en ik denk dat dat niet de meest ideale plaats is om te meten omdat ie daar al iets gekoeld is. De beste plaats zou kort voor of na de oliefilter zijn en daar zou ik denk ik ook iets hogere temperaturen zien.

Dit is overigens met Mocal Olie Koeler, 13 rij, net onder de voorste stootbalk, zonder nummerplaat en met 80-graden thermostaat. Van die 80 graden uitgaande denk ik dat mijn waardes plusminus +8 zijn bovenop de tellerwaarde
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

05 sep 2012, 21:24

Daveke schreef:Met of zonder oliekoeler, met of zonder thermostaat, welke olietempmeter?


Zonder oliekoeler en verder OEM qua thermostaat. Vdo tempmeter.
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

05 sep 2012, 21:42

Dan zijn dat denk ik geen vreemde waardes, of ze goed zijn voor je blok laat ik in het midden, maar ze zijn niet abnormaal zonder oliekoeler

Ik ga wellicht binnenkort een GB opzetten voor Mocal oliekoelers
cooperke s
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Provincie Antwerpen(Belgie)
Berichten: 905
Lid geworden op: 16 sep 2007, 15:19

05 sep 2012, 21:51

Welke olie rij je Davy?

Ook de oliekoeler helpt een pak natuurlijk.
cooperke s
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Provincie Antwerpen(Belgie)
Berichten: 905
Lid geworden op: 16 sep 2007, 15:19

05 sep 2012, 21:53

cooperke s schreef:Welke olie rij je Davy?

Ook de oliekoeler helpt een pak natuurlijk.
Oh btw , start dan ook meteen een gb met koppelingen en leidingen voor de oliekoeler >) .dan doe ik mee.Oliekoeler en takeoff plate heb ik al.
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

05 sep 2012, 22:53

5w40

Zal eens kijken, ik was van plan eens te mailen voor die kits uit Engeland van 167 pond op eBay (das zonder thermostaat)
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

20 mar 2013, 19:48

Als je van standaard naar 550cc injectoren gaat, moet je dan perse je (Beek)software laten aanpassen?
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

20 mar 2013, 23:16

chill-es schreef:Als je van standaard naar 550cc injectoren gaat, moet je dan perse je (Beek)software laten aanpassen?
Wat denk je zelf?
Van 330cc naar 550cc. Als je de duty cycle ongewijzigd laat heb je opeens 40% meer benzine in je verbrandingskamer met dezelfde hoeveelheid zuurstof als voorheen. Dat heet verzuipen :)
Gebruikersavatar
Raymond
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Nijmegen
Berichten: 5248
Lid geworden op: 04 mar 2006, 22:59

20 mar 2013, 23:33

:mrgreen:

Dat is een paar minuten geen bezwaar, daarna merk je het verzuipen..
:oops:
Ik redde het iig niet van Nijmegen naar Beek :D
( Had JCW injectoren in mijn One)
Afbeelding
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

21 mar 2013, 08:18

:oops: Dan haal ik Den Haag niet denk ik :wink: Ik twijfel nog of ik ze echt nodig heb (ja, ik heb de topics gelezen). Thx!
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Tunen van R53: Hoe en wat?!

08 okt 2013, 15:52

Iemand bekend met dit speelgoed??
Schijnt beter te zijn dan de GRS-motorsport...
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
koosie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1245
Lid geworden op: 04 apr 2016, 07:04

Re: Tunen van R53: Hoe en wat?!

08 okt 2013, 16:56

Wel een strak intercoolertje
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

Re: Tunen van R53: Hoe en wat?!

11 okt 2013, 20:13

Dat heb ik ook gehoord.. Schijnt echt een prima IC te zijn. Moest ik een R53 gaan tunen zou ik het best aandurven :)

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”