Bandenspanning+DSC error/stuurhoeksensor

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
JBalthazar
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 mar 2012, 19:04

Bandenspanning+DSC error/stuurhoeksensor

19 jan 2015, 18:45

Hallo mede mini eigenaren,

Sinds een paar dagen branden bij mijn cooper uit 2002 het bandenspannings- en dsc/asc lampje.
De bandenspanning heb ik gechecked en deze is in orde. De resetknop onder de handrem werkt niet. DSC kan ik met de knop op het dashboard niet aan of uit zetten.

Vandaag ben ik bij de (universele vak-) garage geweest waar ze de auto uitgelezen hebben. Het probleem lijkt de stuurhoeksensor te zijn. Nieuwsgierig als ik ben heb ik zelf even opgezocht hoeveel zo'n sensor kost. Ik kom prijzen varierend van 180 euro tot 290 euro tegen op webwinkels. Dit valt me vies tegen....

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zijn regulier de kosten die ik kan verwachten?

gr, Jeroen
spenki
Sponsor
Contacteer:
Locatie: Enschede
Berichten: 1733
Lid geworden op: 12 mar 2007, 22:31

Re: Bandenspanning+DSC error/stuurhoeksensor

19 jan 2015, 22:36

Hoi:

Ik heb wel een stuurhoeksensor uit een sloop mini van 2006 voor je.
Kan hem eventueel ook monteren.
Meer info of overleg graag via de app via 0653203013

Gr Roy
JBalthazar
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 mar 2012, 19:04

Re: Bandenspanning+DSC error/stuurhoeksensor

19 jan 2015, 22:46

Thanks Roy,
Ik houd het in gedachten!
gr, Jeroen
JBalthazar
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 mar 2012, 19:04

Re: Bandenspanning+DSC error/stuurhoeksensor

26 mar 2015, 21:53

Even update :)

Ik heb uiteindelijk op internet een nieuwe stuurhoeksensor besteld en deze met de auto aangeboden bij garage. Daar bleek de nieuwe sensor niet de juiste waarden door te geven, ter controle is toen de oude sensor nogmaals aangesloten. De storing bleek plots verdwenen te zijn.

De sensor heb ik teruggestuurd naar de webshop. Omdat de sensor al gemonteerd was geweest mocht dit eigenlijk niet. De kosten zouden enkel vergoedt worden na controle op defecten bij de fabrikant. Toen ik aangaf dat het doosje al open was geweest toen ik het ontving en de garage me mede deelde dat de sticker op het nulpunt ontbrak kreeg ik netjes mijn geld terug.

Kortom, ik was alleen manuren kwijt, een dikke meevaller!

Nu 2 maanden verder en storing is niet meer terug gekomen.

dank weer!!

gr, Jeroen
restless
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 122
Lid geworden op: 15 dec 2014, 22:28

Re: Bandenspanning+DSC error/stuurhoeksensor

08 mei 2015, 12:21

Jeroen, kun je misschien een foto uploaden van de plaats waar de stuurhoek sensor zit.
Bij mijn MCS (2002) zou er ook een in zitten, maar omdat de vorige eigenaar de auto in een eigen parkeergarage parkeerde waarin een dubbeldeksparkeersysteem werd toegepast, heeft hij de sensorfunctie laten uitschakelen (of zelfs helemaal eruit laten slopen) vandaar mijn vraag.
Groet restless
JBalthazar
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 mar 2012, 19:04

Re: Bandenspanning+DSC error/stuurhoeksensor

08 mei 2015, 13:13

Hoi, Goede vraag... heb hem er zelf niet uitgehaald, dat is bij de garage gedaan.
Volgens mij zit hij in de cabine aan de stuurkolom.
Hij ziet er zo uit: https://www.micksgarage.com/images/xlim ... 386418.jpg
gr, Jeroen
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Bandenspanning+DSC error/stuurhoeksensor

08 mei 2015, 13:25

Die sensor zit ongeveer tussen het lager en de kniekoppeling op je stuurstang. Maar.....als je hem hebt, dan is ie zeker niet uitgeschakeld. Want die sensor geeft ook signaal naar o.a. de ABS-DSC-module voor de rem-ingrepen bij slippen, etc.

Wat iemand wel uitgeschakeld kan hebben is de hellingshoeksensor van het alarm. Daar kan ik me iets bij voorstellen in combinatie met dubbelparkeersysteem.
restless
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 122
Lid geworden op: 15 dec 2014, 22:28

Re: Bandenspanning+DSC error/stuurhoeksensor

08 mei 2015, 15:53

Hoi Robert, dat is precies wat ik vraag, hoe hebben ze die dan uitgeschakeld?
Ofwel, als ie erop zit hoe schakel ik de hellingshoeksensor weer in?
Misschien is alleen maar de stekker eruit getrokken, kan dat?
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Bandenspanning+DSC error/stuurhoeksensor

08 mei 2015, 19:11

Stuurhoeksensor is wel iets anders als hellingshoeksensor..... :mrgreen: :mrgreen:

Ik zal straks effe kijken of ik wat kan vinden over waar de hellingshoeksensor zit. De stuurhoeksensor kun je al vinden als het goed is. :D
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Bandenspanning+DSC error/stuurhoeksensor

08 mei 2015, 19:32

De hellingshoeksensor zit dus onder de linkerachtergordel, veilig verstopt achter plastic

Ik denk dat ze dan de kabeltjes uit de boordcomputer hebben verwijderd; zeer waarschijnlijk pin 30 en 34 van de boordcomputer. Aan de bovenkant van de boordcomputer zitten 2 stekkers, je moet dan degene hebben die het dichtst bij het motorblok zit.
En anders de vorige eigenaar contacten, of degene die de hellingshoeksensor heeft gedeactiveerd.

Wel vreemd dat ie dat zo heeft opgelost, je kunt bij het alarm ook zelf die beveiliging niet aanzetten. Door 2x op de sluitknop te drukken, dan schakelt de hellingshoek uit, en de interieurbeveiliging uit. Was net zo makkelijk geweest....
restless
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 122
Lid geworden op: 15 dec 2014, 22:28

Re: Bandenspanning+DSC error/stuurhoeksensor

08 mei 2015, 20:34

Ik zal de vorige eigenaar eens vragen
NewBee
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 feb 2016, 16:32

Re: Bandenspanning+DSC error/stuurhoeksensor

01 mei 2016, 13:47

Oud topic, nieuw leven; lag het branden van de bandenspanningslampje daar ook aan ? Heb banden iets harder opgepompt en dacht de sensor te resetten maar nu blijft mijn lampje dus ook branden. Heb procedure uit handboek gevolgd maar zonder gevolg ... Bij mijn VW reset de waarde zich wel. Iemand advies ?

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Alles komt goed, gang is alles !
JBalthazar
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 mar 2012, 19:04

Re: Bandenspanning+DSC error/stuurhoeksensor

02 mei 2016, 10:23

"Ik heb uiteindelijk op internet een nieuwe stuurhoeksensor besteld en deze met de auto aangeboden bij garage. Daar bleek de nieuwe sensor niet de juiste waarden door te geven, ter controle is toen de oude sensor nogmaals aangesloten. De storing bleek plots verdwenen te zijn."

Werkelijk geen idee wat de daadwerkelijke oorzaak was. Na hermontage van het onderdeel was de storing verdwenen. Mini is ook niet meer in mijn bezit
NewBee
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 feb 2016, 16:32

Re: Bandenspanning+DSC error/stuurhoeksensor

02 mei 2016, 21:39

Schakelaartje uit elkaar gehaald, opnieuw dicht gemaakt, stekkertje erop en werken als een tierelier....
no f***ing clue what the matter was.....
Misschien een keertje nieuw schakelaartje in.
Alles komt goed, gang is alles !
Jer84
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Drachten
Berichten: 854
Lid geworden op: 15 okt 2014, 23:59

Re: Bandenspanning+DSC error/stuurhoeksensor

02 mei 2016, 22:57

Welk schakelaartje bedoel je? Of bedoel je de stuurhoeksensor zelf?
Afbeelding

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”