Kokende RVS - Mini Cooper 1.6

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
LindaRoshani
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Contacteer:
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 apr 2016, 10:22

Kokende RVS - Mini Cooper 1.6

14 apr 2016, 10:56

Hi,

Ik heb vorige week mijn allereerste auto, een prachtige Mini Cooper 1.6 uit 2002 gekocht.
Toen ik hem parkeerde en de motor afzette na een stukje rijden, hoorde ik een borrelend geluid onder de motorkap vandaan komen, dus ik ging kijken en zag dat de koelvloeistof nogal hard aan het koken was. Heb hem teruggebracht naar de garage (had natuurlijk nog garantie) en daar hadden ze hem dezelfde dag nog gefixed, het zou de fan zijn geweest die niet aansloeg. Ze hebben hem een halfuur laten draaien en het probleem leek opgelost.

Nu was ik gister weer even op pad en hoorde ik het weer. De fan stond wel aan als ik de motor liet draaien, en dan kookte de vloeistof niet, maar zodra ik de motor uitzette begon het na enkele seconden weer te koken. Het is roze kvs, er branden verder geen lampjes en wijzertje van kvs staat gewoon netjes in het midden, dus lijkt niet oververhit. Het begint dus volgens mij pas als de motor uitgaat.

Garage zegt meteen weer even terugkomen en we fixen het voor je, maar het is mijn eerste auto en ik weet gewoon niet of het dan wel te vertrouwen is...

Hoop dat iemand mij gerust kan stellen :-)

Hierbij een filmpje van de situatie:

[BBvideo 650,395][/BBvideo]

Groetjes, Linda
nepnerd
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1745
Lid geworden op: 28 okt 2016, 02:24

Re: Kokende RVS - Mini Cooper 1.6

14 apr 2016, 14:46

In mijn R53 is koelvloeistof ook rood.
In mijn One had ik blauwe, maar toen radiator vervangen werd door ANWB, hebben zij blauwe vervangen voor rode koelvloeistof.

Maar het borrelen is zeker niet goed.
Waarschijnlijk kunnen 'club' monteurs Roy (Spenki), Davy of Roel je meer vertellen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10008
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

Re: Kokende RVS - Mini Cooper 1.6

14 apr 2016, 16:16

Op afstand diagnose stellen is natuurlijk vrij lastig maar kan ook "gewoon" lucht in het systeem zijn.
Jer84
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Drachten
Berichten: 854
Lid geworden op: 15 okt 2014, 23:59

Re: Kokende RVS - Mini Cooper 1.6

14 apr 2016, 18:44

Heb ook rood in mijn R53 S. Denk inderdaad dat er nog lucht in zit. Maar wel zsm terug naar die garage.
Afbeelding

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”