Koelwater probleem

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Martijn1975
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 aug 2016, 20:21

Koelwater probleem

23 aug 2016, 20:33

Goedenavond,

Ik heb een Mini uit 2005 met een andere intercooler en Pully. Tunningsrapport geeft 220 pk aan.
Nu heb ik sinds ik hem heb al problemen met warm lopen. Na veel gesleutel bleek de kop krom te zijn.
Ik heb een splinter nieuwe kop geplaatst. ook heb ik een nieuwe waterpomp geplaatst en thermostaat. Rustig rijden gaat nu goed, geen oververhittiing of iets. Als je serieus gas gaat geven (wat leuk is :) ) komt er druk op het systeem te staan (slangen hard) en gooit hij vloeistof via de dop (overdruk) eruit.

Garage weet het ook niet op te lossen. Ze denken mogelijk aan geen goede doorstroming van de radiator.
Hebben jullie nog ideeën?

Alvast bedankt.

Groet Martijn
Gebruikersavatar
Manick
Sponsor
Berichten: 1029
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:42

Re: Koelwater probleem

23 aug 2016, 20:58

Koppakking nog heel? Door stroming kan idd het probleem zijn, denk aan verstopte radiateur of kachel radiateur. Ander ding is heb je wel eens met een uitlees tester gekeken hoe warm hij wordt als je vol geeft?

En is de dop wel goed? Kan ook zo zijn dat de dop niet meer goed zijn druk houdt
Martijn1975
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 aug 2016, 20:21

Re: Koelwater probleem

23 aug 2016, 21:29

er zit een nieuw expansie tankje op. Koppaking is al vervangen met de nieuwe kop.
tussen de 90 en 105 graden met uitlees apparaat. Voor de duidelijlkheid, het gaar om een R53. Wat ik merk is dat er dan ook veel lucht inzit....
Gebruikersavatar
Manick
Sponsor
Berichten: 1029
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:42

Re: Koelwater probleem

23 aug 2016, 21:35

Martijn1975 schreef:er zit een nieuw expansie tankje op. Koppaking is al vervangen met de nieuwe kop.
tussen de 90 en 105 graden met uitlees apparaat. Voor de duidelijlkheid, het gaar om een R53. Wat ik merk is dat er dan ook veel lucht inzit....
Dan zou ik eerst maar eens goed ontluchten, er zit een schroef op de radiateur slang en nog een klein boutje op een ijzeren koelwater buis die nabij het thermostaat huis zit. Is moeilijk te zien maar met een verlengstuk kom je er wel bij
Martijn1975
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 aug 2016, 20:21

Re: Koelwater probleem

23 aug 2016, 22:20

Als het goed is heeft de garage dit al gedaan....... maar ik ga dit morgen eerst maar eens doen!
Dank
Martijn1975
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 aug 2016, 20:21

Re: Koelwater probleem

24 aug 2016, 09:43

Zojuist, volgens mij, goed ontlucht.
Bevindingen:
-Koelfan springt pas aan bij het uitzetten van de motor, als daarna weer op contact zet gaat hij weer uit
-kachel is warm.
-Komt lucht in het systeem
-temp op een gegeven moment 107 graden, met uitleesapparatuur gemeten. Na kachel aanzetten weer onder de 100
Radiator wordt warm, slangen vind ik aan de harde kant.

Graag nog tips

Thanks
Martijn1975
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 aug 2016, 20:21

Re: Koelwater probleem

24 aug 2016, 09:49

Aanvulling, dit alles bij stationair laten lopen. Als je gas gaat geven (stalstand), loopt de temperatuur op en lijkt er lucht te ontstaan. bij stationair zie geen koelwater verlies, tijdens stevig rijden gooit hij het opeens onder de dop van het expansievat vandaan.
Kan het ergens in de kachel zitten? hoe kan ik dat checken?

thanks
Martijn1975
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 aug 2016, 20:21

Re: Koelwater probleem

24 aug 2016, 13:48

Met de airco aan heb ik niet geprobeerd. Heb de radiator verwijderd, onderaan de radiator is het onderste kanaal helemaal dik/opgeblazen..... Eerst maar eens nieuwe radiator.
Volgens mij borrelt hij niet na. Ook als je de dop eraf draait van het expansivaatje geen borrels.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”