Wat is een acceptabele intake temperatuur?

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Minimaastricht
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Maastricht
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 dec 2013, 19:57

Wat is een acceptabele intake temperatuur?

01 sep 2016, 12:09

Naar aanleiding van de opgestarte groupbuy door Baseman en de daaruit volgende opmerkingen en discussies heb ik volgende vraag puur uit nieuwsgierigheid & interesse: "wat is een acceptabele intake temperatuur?" Ik zit met de GRS chargekoeler op een dag dat het 25 graden buiten is en ik "normaal" rijdt zo rond 35-37 graden. Ik ben van plan om er een betere waterpomp (meer l/h) erop te zetten en evt te kijken naar de montage van actief temperatuur gestuurde ventilators op de radiator van de charge koeler. Alles met doel om temperatuur omlaag te krijgen. Uiteraard afschermen van verdere warmtebronnen is daarbij ook een uitdaging. Specs in het kort: catcam 469, 17% pulley, 550cc injectors. Laat maar eens horen wat jullie intake temperatuur is met een korte spec erbij. Erg benieuwd naar.....




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding

Zie hier voor mijn "Who are you".
Brightness
NMC Legend
NMC Legend
Berichten: 1681
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:17

Re: Wat is een acceptabele intake temperatuur?

01 sep 2016, 21:01

De inlaattemperatuur zou idealiter onder de 50 graden moeten blijven. Vanaf ongeveer 50 graden past de ECU de voorontsteking aan om de motor te beschermen ter preventie van detonatie. Je verliest dan vermogen.
Motorisch is onze setup vrijwel gelijk, op de intercooler na. Met de GP intercooler is de inlaattemperatuur bij een buitentemperatuur van 25 graden ongeveer 32-35 graden bij normaal rijgedrag. Bij volgas stijgt de temperatuur behoorlijk en op dat soort zomerse dagen ga ik vrij gemakkelijk over de 50 graden heen. De GP intercooler herstelt wel bizar snel, dus na gas lossen zakt de inlaattemperatuur binnen enkele seconden weer naar waarden onder die 50 graden.
Ik heb verder geen ervaring met chargekoelers, dus geen idee of de door jou geplande ideeën zinvol zijn.
Ik heb wel ervaring met Aquamist (water/methanolinjectie; mix van 50/50) en ik kan je vertellen dat daarmee alle warmte-issues als sneeuw voor de zon verdwenen zijn. Afgelopen vrijdag heb ik op Zandvoort gereden. De buitentemperatuur was daar ongeveer 26 graden. De hoogste inlaattemperatuur die ik gezien heb was 36 graden (bij volgas in de 5e/6e versnelling). Gemiddeld genomen ligt de inlaattemperatuur een paar graden boven de buitentemperatuur bij circuitwerk. Ik denk niet dat je dat ooit gaat halen met een chargekoeler, ook niet met een front mount intercooler (zonder water/methanolinjectie).
Ik ben superblij met de combinatie GP intercooler en water/meth. De auto voelt nu altijd krachtig aan; winter of subtropische temperaturen maken totaal geen verschil, zelfs niet op het circuit.
klik hier voor mijn Show Your Ride

Afbeelding
Minimaastricht
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Maastricht
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 dec 2013, 19:57

Wat is een acceptabele intake temperatuur?

03 sep 2016, 23:05

Thanks Brightly; het schijnt niet zo bij andere te spelen gezien de respons. Ik heb voor mezelf een aantal dingen op de lijst gezet voor de charger Cooler: Een andere pomp ertussen met een hogere opbrengst; dit zal de doorstroom van het koelwater verhogen. De charge Cooler flushen met aceton om de "olie" aanslag binnenin te verwijderen. Als laatste van plan om de onderkant van de charge Cooler te voorzien van zircotex mat om de opstijgende hitte van de motor tegen te houden. Kijken wat het doet.... Keep you posted.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding

Zie hier voor mijn "Who are you".

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”