N18 motor mankement? Magneetventielen

Hoe houd ik mijn MINI in topconditie.
Casper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Noord Holland
Berichten: 3925
Lid geworden op: 01 nov 2012, 11:08

N18 motor mankement? Magneetventielen

03 jan 2015, 20:36

Beste mensen, even een waarschuwing.

De meldingen komen nu echt overal binnen. Ik ben lid van diverse forums en de meldingen spreken voor zich. Wat gebeurt er? De magneetventielen gaan op een gegeven moment lekken als ze intensief gebruikt worden. Hierdoor ontstaat er een olielek. De olie dringt op den duur door in de computer via de stekker, zoals het bij mij gebeurt is in de kabelboom komen en aantasten. Hierdoor kan je een hele rits aan foutmeldingen op den duur krijgen. De computer stuurt het VANOS systeem aan. En bij langdurig rondrijden en alleen de gevolgen verhelpen kan op een gegeven moment de kabelboom van je auto aangetast raken. Dit is dus bij gebeurt Gevolg een reparatie die vele duizenden euro's kost. Nu is het bij mij gelukkig keurig door MINI opgelost omdat ik garantie had, maar ik heb de facturen gezien die bij MINI Nederland zijn ingediend, en zijn uitgekeerd en als je dat zelf moet betalen dan word je echt niet vrolijk. Hier op het forum heb ik nu al een aantal gevallen voorbij zien komen en op de diverse buitenlandse forums komt het meer voor. Dus mijn advies is als je auto voor een servicebeurt weggaat laat die ventielen nakijken en heb lekkage laat het dan goed verhelpen voordat je een schade aan je auto krijgt. zoals jullie misschien weten ik ben niet de meest grote techneut hier op het forum maar door een hoop gezeur de laatste maanden weet ik helaas hier wel het een en ander van. Graag laat ik verdere technische info over aan mensen die er wat meer verstand van hebben en die dit topic willen aanvullen. Louis heeft wat foto's gemaakt en misschien kan die ze hier plaatsen. Zodat je het tijdig kan zien. Voor zover ik kan zien op de forums komt het alleen bij de N18 motoren voor,

Groet Casper
Laatst gewijzigd door Casper op 03 jan 2015, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

mods: dual oil catch can. M7 Vortex carbon hoodscoop, Carbon zijpanels/ achterspoiler/dashboard/pook/middentunnel/deurgrepen binnen en buiten, JCW Carbon spiegelkappen JCW Remmen/lerder dashboard/spoilertrim/extra tellers. Erbach achterstabistang. Chrome gone. Diff achter. ramen getint achter. Jap racing velgen 17 inch 8,25 J. MINI OEM dagrij LED verlichting. short antenna
Gebruikersavatar
louisvdd76
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Molenhoek
Berichten: 6371
Lid geworden op: 28 okt 2016, 23:10
Nederland

Re: N18 motor mankement? Magneetventielen

03 jan 2015, 20:41

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
louisvdd76
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Molenhoek
Berichten: 6371
Lid geworden op: 28 okt 2016, 23:10
Nederland

Re: N18 motor mankement? Magneetventielen

03 jan 2015, 20:48

Het gaat dus om het kabeltje op de eerste foto in het midden.
Casper schreef:De olie dringt op den duur door in de computer die er onder zit
Er hangt niks onder... Je hebt puur te maken dat de dit stekkertje terug gaat naar de hoofdkabelboom en die dan weer naar de ECU gaat. En daar gaat alles dan op tilt.
Check Bart zijn topic over zijn nieuwe clubman ook maar eens. Daar zie je een heeeel vieze stekker vol olie.
Casper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Noord Holland
Berichten: 3925
Lid geworden op: 01 nov 2012, 11:08

Re: N18 motor mankement? Magneetventielen

03 jan 2015, 20:55

louisvdd76 schreef:Het gaat dus om het kabeltje op de eerste foto in het midden.
Casper schreef:De olie dringt op den duur door in de computer die er onder zit
Er hangt niks onder... Je hebt puur te maken dat de dit stekkertje terug gaat naar de hoofdkabelboom en die dan weer naar de ECU gaat. En daar gaat alles dan op tilt.
Check Bart zijn topic over zijn nieuwe clubman ook maar eens. Daar zie je een heeeel vieze stekker vol olie.
Dat bedoel ik ff aangepast :icon_top:
Afbeelding

mods: dual oil catch can. M7 Vortex carbon hoodscoop, Carbon zijpanels/ achterspoiler/dashboard/pook/middentunnel/deurgrepen binnen en buiten, JCW Carbon spiegelkappen JCW Remmen/lerder dashboard/spoilertrim/extra tellers. Erbach achterstabistang. Chrome gone. Diff achter. ramen getint achter. Jap racing velgen 17 inch 8,25 J. MINI OEM dagrij LED verlichting. short antenna
Gebruikersavatar
louisvdd76
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Molenhoek
Berichten: 6371
Lid geworden op: 28 okt 2016, 23:10
Nederland

Re: N18 motor mankement? Magneetventielen

03 jan 2015, 22:27

link amerikaans topic

Je ziet ook dat hetzelfde deel is als ik op de foto heb staan!
Gebruikersavatar
louisvdd76
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Molenhoek
Berichten: 6371
Lid geworden op: 28 okt 2016, 23:10
Nederland

Re: N18 motor mankement? Magneetventielen

03 jan 2015, 22:42

als extra info: Het zijn niet de Vanos solenoids (magneetventielen) die er verantwoordelijk voor zijn maar de oliepomp solenoid (de doorvoer stekker ervan)
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: N18 motor mankement? Magneetventielen

04 jan 2015, 10:11

Als je niet makkelijk onder de auto kan, dan kan je ook de computer bekijken (eerst de accu los!!!)
Dit is namelijk het gevolg van de lekkage.
Afbeelding
Afbeelding
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: N18 motor mankement? Magneetventielen

04 jan 2015, 13:04

Ik heb recentelijk de service manuaal MINI Cooper 2007-2013 van Bentley Publishers aangeschaft en even hierin gekeken en deze oil pump solenoid wordt zowel in het N16 als N18 blok gebruikt. Misschien slim dat mensen met een MINI N16 blok dit ook even preventief na (laten) kijken.
keyan
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Weesp
Berichten: 369
Lid geworden op: 12 jan 2013, 16:22

Re: N18 motor mankement? Magneetventielen

04 jan 2015, 20:10

Zelfde probleem heeft opel met oliedruk sensoren. Ecu stekker raken vol. Daarna loopt de olie door de spanning in de bedrading naar allemaal andere onderdelen die verbonen zijn met de ecu.

Als je dit heb. Accu los. Ecu stekkers los en bekijken zoals eerder geschreven is. Als hier al wat olie spoortjes zijn gewoon goed schoonmaken en met electrone vet behandelen. Of de dealer contacten. En de boosdoener vervangen
Afbeelding
PjV
Be Mini
Be Mini
Locatie: TH
Berichten: 554
Lid geworden op: 06 jan 2013, 23:02

Re: N18 motor mankement? Magneetventielen

17 feb 2015, 14:38

Mijn auto staat nu bij Ekris voor een beurt, ze gaan dit ook controleren.
Ben benieuwd...
Afbeelding
PjV
Be Mini
Be Mini
Locatie: TH
Berichten: 554
Lid geworden op: 06 jan 2013, 23:02

Re: N18 motor mankement? Magneetventielen

20 feb 2015, 16:05

PjV schreef:Mijn auto staat nu bij Ekris voor een beurt, ze gaan dit ook controleren.
Ben benieuwd...
O ja, nog even een update...
Ook bij mij (nou ja, bij mijn auto dan toch) is er een lekkage geconstateerd.
Komende woensdag wordt het verholpen, via een coulance-regeling.
Afbeelding
PjV
Be Mini
Be Mini
Locatie: TH
Berichten: 554
Lid geworden op: 06 jan 2013, 23:02

Re: N18 motor mankement? Magneetventielen

26 feb 2015, 02:37

Nog een update...
De reparatie is uitgevoerd.
Er werd aangegeven dat deze reparatie langer kan duren dan door BMW is gespecificeerd (2 1/2 uur meen ik).
Volgens mij was dat ook het geval, de auto stond ingepland voor 7:30 's ochtends en rond 15:00 kreeg ik bericht dat ik 'm om 16:00 weer kon ophalen.
Afbeelding
JosCountrymanCooper
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 969
Lid geworden op: 06 feb 2011, 19:55

Re: N18 motor mankement? Magneetventielen

02 apr 2015, 20:47

Vandaag bij de CM ook de doorvoer vervangen. De lekkage was gering, maar toch coulance.
De N16 heeft misschien minder carterdruk dan een N18, vandaar dat je met een N18 eerder lekkage hebt.
EdwinN
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 108
Lid geworden op: 09 feb 2014, 14:47

Re: N18 motor mankement? Magneetventielen

02 apr 2015, 21:44

Paar weken gelden week mijn MCS (2012) laten controleren en deze had ook het probleem. De magneet ventielen zijn vervangen kort daarop. Altijd goed om je Mini te laten controleren om ellende later te voorkomen.
Michel ACS
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: nabij de duinen en het strand
Berichten: 192
Lid geworden op: 13 jul 2007, 21:45

Re: N18 motor mankement? Magneetventielen

02 apr 2015, 21:55

Bij welke R types komt dit voor en vanaf welk jaar. Wij hebben namelijk een countryman (Mini Cooper) uit oktober 2012.

Terug naar “Onderhoud en Verzorging”