Never mind

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Yvanka55
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2016, 15:09

Never mind

04 okt 2016, 15:40

Never mind
Laatst gewijzigd door Yvanka55 op 27 okt 2017, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
nepnerd
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1745
Lid geworden op: 28 okt 2016, 02:24

Re: Erg hoog olieverbruik, oliespetters op achterbumper

04 okt 2016, 20:30

Das minder nieuws.

Contact opnemen met Davy, Roy of Roel onze 'monteurs'.





Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Manick
Sponsor
Berichten: 1029
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:42

Re: Erg hoog olieverbruik, oliespetters op achterbumper

04 okt 2016, 20:51

Een complete motor flush is ook nog wel het proberen waard!
mieffel
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 72
Lid geworden op: 07 nov 2016, 23:36

Re: Erg hoog olieverbruik, oliespetters op achterbumper

06 okt 2016, 11:45

Hoeveel Kilometers op de klok ?

Heb je de compressie al gemeten ?
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

Re: Erg hoog olieverbruik, oliespetters op achterbumper

10 okt 2016, 01:02

Stuur me maar even een PM, dat kan opgelost worden voor een heel wat aantrekkelijker prijsje...
Martyn_MCSR53
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Oss
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 okt 2015, 20:02

Re: Erg hoog olieverbruik, oliespetters op achterbumper

11 okt 2016, 22:08

Het doel van een forum is het delen van ervaring en kennis...

Ik ben benieuwd wat de oplossing is, of eigenlijk de oorzaak!!

Ik heb beroepsmatig ervaring met "olieverbruikers"

Ovale cilinders/zuigers, gescheurde zuigers of versleten zuigerveren = hoge carterdruk -> aanzuigen van olie via Carter ventilatie. (Vervuilde intercooler, inlaatkanalen en klepstelen.) meetbaar via compressie metinge en vooral cilinder lektest

vervuilde schraapveren, oliefilm op de cilinderwanden verbrand... niet specifiek meetbaar...

Versleten(hard geworden) klepseals: vervuilde klepstelen... niet specifiek meetbaar

Ik heb meerdere auto's geflushed, ook mijn eigen R53 die is van 1000km/L naar een acceptabele 4000km/L gegaan... eerst half uurtje met 1,5L ATF olie (al die dure flush zooi doet hetzelfde en kost een kapitaal) stationair laten draaien, en daarna de zuigers en zuigerveren reinigen ik heb daarvoor na verachillende zooi geprobeerd te hebben, de forte valvecleaner gebruikt, deze lost koolaanslag op als sneeuw voor de zon! Deze schenk of spuit je door je bougiegaten in alle cilinders en laat je daar lekker weken... auto in 6e versnelling en om het kwartier een beetje heen en weer rollen... daarna droog starten zonder bougies (stekker van bobine halen), daarna bougies er terug in en olie + filter vervangen voor goedkope lidl olie... warm laten draaien, en nogmaals olie en filter vervangen voor "goei spul"

Daarna rijden en evt nog een keer herhalen... is het niet acceptabel dan zal het blokkie open moeten... en dat kun je zo gek maken als je zelf zou willen...

Maar wat Davy aangeeft ben ik helemaal mee eens, het hoeft allemaal niet de wereld te kosten... En bij Davy is ie in goede handen!

Succes met de oplossing, en we horen graag wat de oorzaak, en de oplossing was!!
Finding way in a world of Mini...
Gebruikersavatar
Xanlle
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 356
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:43

Re: Erg hoog olieverbruik, oliespetters op achterbumper

27 mei 2017, 21:11

Ik ben benieuwd naar de afloop van dit verhaal. Ik heb hetzelfde probleem.

Ik heb de mini (r53) sinds oktober 2016. Op dat moment nog geen 65.000 km op de teller. Ik ben nu ruim 5000 km verder en hou het oliepeil goed in de gaten. Ik heb een keer 0,2 liter bijgevuld. Het verbruik is dus bijna niks, dacht ik.

Ik rijd netjes met de auto en zorg dat hij goed warm is (een km of 10 rustig aan) voordat het iets harder gaat. Als ik gewoon rustig rijd is er niks aan de hand, de uitlaat is mooi schoon na een rit. Maar als ik wel gas geef, dan heb ik daarna een zwarte uitlaat en ook spetters olie op de achterbumper.

Meestal rijd ik rustig, dus het oliepeil blijft Ok, maar ik maak me wel zorgen. Sinds kort blijft hij ook hoog in de toeren na een koude start. En vanmiddag had ik de airco aan en toen sloeg hij bijna af na het starten.

Binnenkort krijgt de mini een kleine beurt, misschien dat er tijd is om even te kijken. Alle tips zijn welkom.
Gebruikersavatar
Xanlle
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 356
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:43

Re: Erg hoog olieverbruik, oliespetters op achterbumper

28 mei 2017, 21:28

Ik heb het nog even in de gaten gehouden en het oliepeil blijft prima. Zou het kunnen zijn dat het condens en root is wat terugslaat op de bumper tijdens het rijden?
Vinny85
Be Mini
Be Mini
Berichten: 429
Lid geworden op: 29 jun 2016, 20:52

Re: Erg hoog olieverbruik, oliespetters op achterbumper

29 mei 2017, 09:39

Ja dat kan als je uitlaat ook vlinke klappen maakt krijg je veel roet uitslag. Ik heb zelf een witte mini en die is na 60km rijden vlink zwart.
steks
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Brielle
Berichten: 71
Lid geworden op: 07 jul 2015, 08:40

Re: Erg hoog olieverbruik, oliespetters op achterbumper

07 sep 2017, 21:40

Mijn mini, een R55 met 105.000km op de klok verbruikt meer dan 1l olie per 1000km, wat kan ik nu het beste doen?
Jer84
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Drachten
Berichten: 854
Lid geworden op: 15 okt 2014, 23:59

Re: Erg hoog olieverbruik, oliespetters op achterbumper

09 sep 2017, 13:39

Ik heb ook oliespetters op de bumper, maar dat komt meer door terugslag. Misschien helpt het als je deze vervangt:
Afbeelding
steks
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Brielle
Berichten: 71
Lid geworden op: 07 jul 2015, 08:40

Re: Erg hoog olieverbruik, oliespetters op achterbumper

20 sep 2017, 03:54

Laat ik mijn vraag uitgebreider verwoorden.

Zoals ik aangaf heb ik een R55 met 105.000 km op de teller en moet ik zeker elke 1000km 1l olie bijvullen, het betreft een N14B16A blok. Wat is wijsheid, ik maak de komende maanden weinig kilometers, kan ik gewoon blijven rijden mits ik het oliepeil goed in de gaten houd of is dat vragen om problemen?

Als ik daadwerkelijk er iets aan wil laten doen, kan ik dan gewoon bij mijn lokale mini dealer aankloppen, of is het aan te raden om gelijk naar beek te gaan en de optie te overwegen om er gereviseerd blok in te laten lepelen.
Vinny85
Be Mini
Be Mini
Berichten: 429
Lid geworden op: 29 jun 2016, 20:52

Re: Erg hoog olieverbruik, oliespetters op achterbumper

20 sep 2017, 05:37

Wijsheid is onderzoek laten doen waardoor je zoveel olie verbruikt. De heren bij Beek weten er wel raad mee.
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: Erg hoog olieverbruik, oliespetters op achterbumper

20 sep 2017, 06:58

lijkt mij dat met je huidige motor het probleem ook wel op te lossen is, en gelijk laten versterken met andere zuigers enz.
ik zou echt niet meteen een andere motor erin leggen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
Jer84
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Drachten
Berichten: 854
Lid geworden op: 15 okt 2014, 23:59

Re: Erg hoog olieverbruik, oliespetters op achterbumper

20 sep 2017, 14:19

Nee inderdaad, voor dat geld kan je beter je eigen goed laten reviseren.
Afbeelding

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”