Koelvloeistofverbruik & Tikken Mini Cooper R50

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
deperik
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 nov 2016, 21:58

Koelvloeistofverbruik & Tikken Mini Cooper R50

30 nov 2016, 22:24

Hallo allemaal,

Onze Mini heeft al geruime tijd last van een hardnekkig koelvloeistofverbruik.
Per week gaat er zowat een reservoir aan koelvloeistof doorheen :shock:

Toch zijn er geen sporen van lekkage onder de auto, zowel op straat niet als aan de onderkant van de auto.

Ik heb al eens de koppakking vervangen (kop niet gevlakt omdat hij ook niet heet is geweest, maar misschien voordat hij in ons bezit kwam wel :? )

Verder een nieuwe originele thermostaat met pakking gemonteerd en ook het thermostaathuis gecontroleerd op scheuren oid. Niks kunnen vinden.

Verder ook het reservoir gecontroleerd op de lasnaden, maar ook hier geen lekkage kunnen ontdekken.

Mijn vermoeden is dus dat hij de koelvloeistof verbruikt. Misschien dat er een scheurtje in de kop zit?

Mijn plan is nu de kop te demonteren en te laten afpersen, maar misschien dat iemand hier nog andere ideeën heeft :icon_top: :-))

Verder tikt de auto tegenwoordig ook flink bij koude start, ik vermoed een kapotte/versleten klepstoter/tuimelaar. Deze wil ik dan ook meteen vervangen. Zijn deze te verkrijgen bij BMW?
Laatst gewijzigd door deperik op 17 dec 2016, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Koelvloeistofverbruik Mini Cooper R50

01 dec 2016, 07:53

Controleer de radiator eerst even. Het midden gedeelte is metaal en de zijkanten zijn plastic, dit gaat op den duur scheuren.
Zoek even de natte plekken, meestal rechtsboven als je voor de auto zit/staat.

Bij BMW kan je (bijna) alles los bestellen, deze onderdelen ook. Ik zou alleen ook je oliepeil controleren. Zou zomaar de ketting kunnen zijn die niet goed op spanning komt en daardoor gaat ratelen, klinkt soms al tikken.
Dus kan ook een kettingspanner zijn. Dus voordat je groots gaat aanpakken, eerst even alles goed controleren :)
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
dekster
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 okt 2016, 08:45

Re: Koelvloeistofverbruik Mini Cooper R50

01 dec 2016, 10:10

Onlangs precies hetzelfde gehad. Mijn radiateur was lek. Bij mij kwam het er bij een warme motor op druk. Nevel die op mijn multisnaar etc kwam en de rest verdampte. Je ziet er niets van behalve dat je reservoir leeg loopt. Soms heel snel en soms duurde het wat langer. Met een nieuwe radiateur heb ik geen problemen meer.

succes!
Michel ACS
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: nabij de duinen en het strand
Berichten: 192
Lid geworden op: 13 jul 2007, 21:45

Re: Koelvloeistofverbruik Mini Cooper R50

01 dec 2016, 10:27

Je kan ook bij een garage in de buurt het koelsysteem op druk laten zetten en kijken waar dan de lekkage zit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
deperik
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 nov 2016, 21:58

Re: Koelvloeistofverbruik Mini Cooper R50

01 dec 2016, 19:40

Bedankt allemaal voor de tips!

Ga er volgend weekend mee aan de slag. Eerst toch maar de radiateur controleren op lekkage.
Eventueel een druktest, (zo'n pompje heb ik wel liggen, geloof alleen de juiste dop voor het thermostaathuis niet :? )

Qua rammelen twijfel ik tussen een nieuwe kettingspanner halen om te kijken of het opgelost is.
Of zal de ketting ook al dusdanig opgerekt zijn dat deze ook vervangen dient te worden? (156.000km op de teller)
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Koelvloeistofverbruik Mini Cooper R50

02 dec 2016, 09:02

Ik zou beginnen met een spanner idd, deze zijn niet de duurste. Want een ketting vervangen is wel heel ingrijpend ineens
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
deperik
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 nov 2016, 21:58

Re: Koelvloeistofverbruik Mini Cooper R50

11 dec 2016, 16:44

Gisteren even bezig geweest met het onderzoeken van de lekkage.
Tot op heden nog niks kunnen vinden, eerst met pompje druktest uitgevoerd, zo niks kunnen vinden.
Nadeel was alleen dat ik enigszins aan het soppen ben geweest met de koelvloeistof dus het lastiger werd lekkage op te zoeken :O
Daarna motor laten lopen, nadeel is alleen dat onze drukmeter geen overdruk heeft dus durfde het niet helemaal aan om hem op volle druk te laten komen, heb er steeds handmatig iets druk afgelaten, daarmee ook koelvloeistof...

Ook een nieuwe spanner gehaald, echter onze brug was bezet dus deze nog niet vervangen.

Wat is wel gelukt: nieuwe ruitenwissers :P

Volgend weekend is de brug weer vrij, dan laat ik gewoon de dop erop. Haal ik zoveel mogelijk randapparatuur weg om goed lekkage te kunnen sporen. En dan laat ik hem warmdraaien op de brug en ga ik op zoek.

Natuurlijk wel eerst de kettingspanner vervangen anders is alles een beetje heet :D

Wordt vervolgd...
deperik
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 nov 2016, 21:58

Re: Koelvloeistofverbruik & Tikken Mini Cooper R50

17 dec 2016, 23:21

Vandaag weer op onderzoek uit gegaan betreffende de mini.

Eerst weer begonnen met een (koude) druktest. Druk op 1,2 bar gezet en daarna de kettingspanner vervangen. Nadat dit klusje klaar was was de druk gezakt naar ca. 0,9-1,0 bar. Dus wel ergens lekkage.
Toch nergens een natte plek of een druppel kunnen ontdekken.

Daarna de pomp weggehaald, de dop nog even getest, deze opent bij ca. 1,0 bar (er staat 1,1 op de dop)

Toen heb ik ook maar gekeken kijken naar de klepstoters ivm het tikken. Dus klepdeksel eraf en de tuimelaars demonteren.

Er was eigenlijk al meteen duidelijk wat het probleem was; een kapotte nokkenas :|

Afbeelding

Afbeelding

Daarna het hele zwikkie maar weer in elkaar gezet, vrouwlief heeft de auto maandag weer nodig.

De mini laten warmdraaien om nog te speuren naar de koelvloeistoflekkage. Helaas weer helemaal niks kunnen vinden :roll: :roll:

Iemand nog suggesties want ik weet het even niet meer :s
Misschien een tweedehands kop, omdat ik ook al een andere nokkenas moet hebben?
We
WenMini

Re: Koelvloeistofverbruik & Tikken Mini Cooper R50

24 feb 2017, 23:07

Hoi Deperik, hoe is het afgelopen met de nokkenas/ getik van je r50?
Heb je de nokkenas vervangen?

Grt Wendy


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
We
WenMini

Re: Koelvloeistofverbruik & Tikken Mini Cooper R50

01 apr 2017, 10:11

Voor de mensen die dit lezen en ook last hebben van een Mini die tikt bij een koude start.
Zie hier wat voor mij de oplossing was om het 'probleem' te verhelpen:

Oplossing tikken bij koude start R50

Groetjes,
Wendy
deperik
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 nov 2016, 21:58

Re: Koelvloeistofverbruik & Tikken Mini Cooper R50

07 jan 2018, 13:03

Sorry voor de erg late reactie.
Maar wij hebben idd ook de complete cilinderkop vervangen voor een tweedehandse met weinig km.
Geen getik en geen koelvloeistofverbruik meer!

Dit even ter info mocht iemand soortgelijke problemen hebben.
Groeten Erik
We
WenMini

Re: Koelvloeistofverbruik & Tikken Mini Cooper R50

12 jan 2018, 15:55

Dank Erik! Koelvloeistofverbruik bij R50 is wel een veel voorkomend probleem heb ik begrepen van monteur. Afgelopen jaar nog thermostaathuis en radiateur laten vervangen. Die gingen met een paar maanden pauze achter elkaar kapot. Werd er helemaal gek van, want was steeds koelvloeistof kwijt. Nu is het gelukkig allemaal in orde en hoop dat het zo blijft.

Groet, Wendy


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”