Temperatuur, acculamp, koelvloeistof probleem

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
tpeene
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 okt 2017, 14:49

Temperatuur, acculamp, koelvloeistof probleem

20 okt 2017, 15:05

Hoi,

Sinds een week heeft onze 2004 Mini Cooper 1.6 R50 een probleem of meerdere problemen; dat weet ik nu niet.

Ongeveer een week geleden begon het accu/stroom lampje te branden op het dashboard. Terwijl je gaat rijden knippert hij om de 10 seconden. Als je de motor stationair laat draaien zakt af en toe de toeren weg en op dat moment gaat het lampje knipperen. Na een seconde komen de toeren terug. Via het dashboard menu heb ik gekeken en het bleek dat de accu bij starten terugviel naar 9 volt, en onder het rijden gewoon op 14v bleef. Ik dacht dus dat het de accu was en heb een nieuwe besteld. Ook de multi-riem lijkt nog op spanning te staan en niet versleten o.i.d.. Helaas is na het vervangen van de accu het probleem er nog steeds. De auto rijdt verder trouwens gewoon normaal op het stationair toerental na, en hij start ook gewoon.

Nu lijkt alleen ook de koelvloeistof weg te lopen. Ik heb er met het vervangen van de accu een halve liter bij gegooid en nu is hij weer al veel meer leeg. Deze week is het twee keer gebeurd dat bij een koude start de temperatuurmeter meteen naar het einde liep en dan langzaam terug naar de normale temperatuur. De fan slaat daardoor ook erg hard aan. Ik vermoedde dat dit aan de accu lag, want ook mijn BMW heeft dit een keer gehad toen de accu op raakte. De auto gaf toen ook rare dingen aan. Nu de accu is vervangen zou dat het niet meer moeten kunnen zijn.

Is er hier iemand die weet of er één oorzaak kan zijn voor bovenstaande, en zoja of zonee, wat de oplossing is?
Ben1
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:07

Re: Temperatuur, acculamp, koelvloeistof probleem

20 okt 2017, 18:30

Wat je omschrijft van je accu en dat lampje klinkt als je dynamo die langzamerhand er mee gaat stoppen. koolstofborstels in de dynamo raken versleten. Dit had ik ook in het verleden maar toen besloten om de dynamo te vervangen voor een nieuwe. Was wel duur maar kreeg nog 60 euro terug van de oude dynamo bij de Bmw dealer.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”