Koelvloeistof lekkage R53

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

Koelvloeistof lekkage R53

29 nov 2017, 12:22

Na 11 jaar in mijn Mini heb ik nu voor het eerst een koelvloeistof lekkage. Ik zette de Mini gisteren in de garage en zag stoom onder de motorkap vandaan komen. Watertemperatuur meter stond nog normaal. Even laten afkoelen en er ontstond een grote plas KVS onder de auto ter hoogte van achterzijde voorbanden. Dus niet onder de radiator. KVS reservoir was helemaal leeg. Onder de auto veel druppels maar met name in het midden en aan de bestuurderzijde (ter hoogte van achterzijde voorbanden).

KVS bijgevuld en dit druppelt er aan de onderzijde weer uit bij koude motor.

Na een beetje zoeken hier op het forum en dit topic te hebben doorgespit: viewtopic.php?f=22&t=6095
Lijkt de kans groot dat het iets met het thermosstaat huis is. Leidingen en/of waterpomp zou ook mogelijk kunnen zijn. Ik zeg dit puur op basis van wat ik gezien en gelezen heb.

Zou dit een goede houtje touwtje diagnose van mij zijn?
Wat nu eerst aan laten pakken?
Gebruikersavatar
Manick
Sponsor
Berichten: 1029
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:42

Re: Koelvloeistof lekkage R53

29 nov 2017, 12:51

Thermostaat huis bij R53 is een bekende kwaal, maar als je zelf 2 linker handen hebt. Zou ik lekker je Mini naar de garage brengen. Er zal toch eerst een goeie diagnose moeten komen wat er daad werkelijk lek is
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

Re: Koelvloeistof lekkage R53

29 nov 2017, 16:26

Mijn handen zijn van uiterst links inmiddels in het midden beland maar een handige Harry ben ik zeker nog niet. Ik ben van plan om de Mini toch maar naar de garage te brengen maar vraag mij af of dit wel kan met die lekkage... SOS

Anders vraag ik of ze hem op kunnen komen halen maar dan spekt de rekening natuurlijk wel.

Ik probeer in de tussentijd zelf redelijkerwijs tot een suggestie van een diagnose te komen.

Het KVS reservoir schijnt ook nog wel eens te sneuvelen heb ik gelezen maar ik kan hier optisch niets aan ontdekken. Geen sporten van lekkage daar oid.
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

Re: Koelvloeistof lekkage R53

29 nov 2017, 18:37

Ik zou met warme motor eens even kijken wat er gebeurd
Als het dan uit de dop komt, bouwt je systeem druk op. Als ie gaat lekken op de naad, is je ootje lek.
Lekkages kun je zien druppelen of lekken aan de hand van waar de plas ligt.
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

Re: Koelvloeistof lekkage R53

30 nov 2017, 11:18

Het komt niet uit reservoir maar net klein stukje gereden (10km) en hij is leeg (na tot max vullen). Staat nu bij garage.
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

Re: Koelvloeistof lekkage R53

02 dec 2017, 18:04

Het blijken de KVS slangen te zijn die lekken. Mag ook wel gezien de leeftijd van de Mini.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”