een versnellingsbak topic, geluid in 1,2,3

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Teunios
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 dec 2017, 21:08

een versnellingsbak topic, geluid in 1,2,3

12 dec 2017, 21:26

Hey lui,

Natuurlijk weer een versnellingsbak topic. ;) Ik heb wat in oude topics rondgeneuzeld en hier en daar wel wat vergelijkbaars gevonden maar vond het wel een goed idee een nieuw topic aan te maken.

De mini uit 2002 die ik heb aangeschaft schakelt goed, synchromesh ringen goed, geen weerstand daarbij. Enkel wel een ander probleem en dat is geluid in de 1e, 2e en licht in de 3e versnelling. Het is een typisch geluid van een versleten droog lager, goed te onderscheiden. Het is er ook niet constant, pas op een bepaald punt in de 1e drie versnellingen ontstaat het. Zodra je wat hoger in toeren komt verdwijnt het ook weer. Dat zal komen doordat het lager wat meer/anders wordt belast bij meer toeren waardoor de symptonen worden onderdrukt. Net als bij weinig vermogen vraag het lager nog genoeg wordt ontzien om geen herrie te gaan maken.

De garage waar ik hem heb gekocht meldde dat dit hoogstwaarschijnlijk de primaire lager van de prise-as zou zijn. Vervangingskosten hiervan lagen op +- 500 euro daar. Ik vind dit wat prijs betreft prima en de Mini zou in februari aankomend jaar er naar toe gaan. Maar wat denken jullie er op basis van mijn informatie van.

Is er een soort werkplaatshandboek, of hebben jullie een linkje naar een online versie. Dan kan ik me zelf eens gaan inlezen in de techniek :).

Ik hoor het wel, groetjes Teun
Teunios
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 dec 2017, 21:08

Re: een versnellingsbak topic, geluid in 1,2,3

13 dec 2017, 11:03

Ik dacht dat dit een actief forum was, maar een beetje dood dus :|
Gebruikersavatar
Manick
Sponsor
Berichten: 1029
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:42

Re: een versnellingsbak topic, geluid in 1,2,3

13 dec 2017, 12:53

Al geprobeerd om de bak olie te verversen? Soms kan dat wel helpen en is enigszins goedkoper dan de bak open maken

Wat wil je weten qua techniek er van? Ik heb wel wat documentatie. Maar goed het is niet een super ingewikkelde bak tov van andere merken
Teunios
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 dec 2017, 21:08

Re: een versnellingsbak topic, geluid in 1,2,3

13 dec 2017, 13:59

De lager(s) van de Pri as zijn toch droog?

En wat ik wilde weten, nou of wat ik omschrijf herkenbaar is ;) .
Linkjes naar werkplaatshandboeken zijn sowieso fijn!

Dus als je die van de bak hebt. bitte!

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”