R50 of R56 aanschaffen?

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
nepnerd
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1745
Lid geworden op: 28 okt 2016, 02:24

Re: R50 of R56 aanschaffen?

08 jan 2018, 14:36

Koop een R53, ga je meer van genieten dan een R56. R53 meer belevenis en compressor gejank is verslavend.
Benzineverbruik van een R53 tov een R50 valt echt wel mee. De motoren van een R53 zijn gewoon goed, minpunten kunnen zijn benzine- of olieverbruik.
R50 heeft meer gebreken.
Ik heb zelf een R50 gehad, heeft me erg veel aan reparaties en onderhoud gekost. Daarna een R53 gekocht, moest wel een nieuwe compressor in maar verder geen onkosten.
Momenteel in bezit van een R53 JCW GP, R52S (te koop), R60 Countryman JCW (te koop) en R61 Paceman JCW. De beide Turbo JCW’s rijden super, maar in de R52S geniet ik meer en vooral nu in de ultieme R53 JCW GP.

Afbeelding
PaulJager
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Locatie: Groningen
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jan 2018, 09:37

Re: R50 of R56 aanschaffen?

08 jan 2018, 19:23

nepnerd schreef:Koop een R53, ga je meer van genieten dan een R56. R53 meer belevenis en compressor gejank is verslavend.
Benzineverbruik van een R53 tov een R50 valt echt wel mee. De motoren van een R53 zijn gewoon goed, minpunten kunnen zijn benzine- of olieverbruik.
R50 heeft meer gebreken.
Ik heb zelf een R50 gehad, heeft me erg veel aan reparaties en onderhoud gekost. Daarna een R53 gekocht, moest wel een nieuwe compressor in maar verder geen onkosten.
Momenteel in bezit van een R53 JCW GP, R52S (te koop), R60 Countryman JCW (te koop) en R61 Paceman JCW. De beide Turbo JCW’s rijden super, maar in de R52S geniet ik meer en vooral nu in de ultieme R53 JCW GP.

Afbeelding
Bedankt voor je antwoord. Is de R53 (Cooper S) van de eerste serie ook beter dan de One en Cooper pre-facelift? In de S zit hetzelfde blok toch, maar met een andere bak, dat is al een betere combi dan de One en Cooper hebben lijkt me. Maar als ik nou echt geen S wil, dan lijkt het alsof vrijwel iedereen alleen de FL versie aanbeveelt. Of moet je gewoon standaard een revisiebeurt inplannen om zeker te weten dat je geen gedoe krijgt en kan je dan net zo goed wel een R56 Cooper kopen?
Ik kom er niet uit.
Mini 1000 '84 voor de hobby en toerritjes
Ford Mondeo station '05 als daily driver
New Mini voor erbij (moet nog aangeschaft worden)
Ben1
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:07

Re: R50 of R56 aanschaffen?

09 jan 2018, 12:55

Ik zou als ik de keuze had ook voor de r56 gaan. Voordelen zijn: groter, veiliger , betere afwerking, minder verbruik, nadelen zijn er natuurlijk ook. Het probleem met de ketting vooral bij de cooper S. De mini cooper 120 pk heeft het minder of niet. Uiteraard is het wel zo dat toen het probleem ontstond Bmw Nederland na veel zeurende en veel negatieve aandacht de kettingen hebben vervangen. Hierna hebben de meeste mini's geen problemen meer gehad. Of soms nog wel bij de cooper S dat is dat de motor inwendige vervuilt. Maar goede eerste klas brandstof v- power dan in combinatie met regelmatig nieuwe (top) olie erin komt dat ook niet meer voor. Oké wil je nog minder kans daarop neem dan vanaf de mini cooper S vanaf 2011 deze motor is toen weer aanpakt door Psa en Bmw. Maar dat is gezien u budget wat u wilt uitgeven te duur. En de diesel is gewoon heel betrouwbaar en heeft dat gezeur eigenlijk allemaal niet. Maar die moet je als je niks wilt inruilen meer gewoon oprijden. Of zeggen ach ik ga straks akkoord met een kratje bier en verder niks meer. O ja en de diesel is heerlijk zuinig regelmatig 1.20 dus dat is ook heerlijk. Weet ik uit eigen ervaring.
PaulJager
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Locatie: Groningen
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jan 2018, 09:37

Re: R50 of R56 aanschaffen?

09 jan 2018, 14:33

Hallo Ben,

Bedankt voor je heldere uiteenzetting. Ik werd zelf erg enthousiast van de 2008 mini cooper met nog geen 110dkm op de teller en bekende onderhoudshistorie. Maar toen ik dat allemaal las over de PSA motor dacht ik: als ik eerst een revisie moet gaan laten uitvoeren dan zit ik daar niet zo op te wachten. Ik rijd niet als een achtelijke en zou toch denken dat met normaal rijgedrag een losser zittende ketting wel te herkennen is tijdig vervangen kan worden als dat alsnog nodig blijkt? Met een aantoonbaar onderhoud en liefst regelmatige oliewissels lijkt mij schade of slijtage aan een motor toch niet heel aannemelijk?
Nou heb ik vandaag ook een cabrio uit 2005 gezien met niet al te veel kilometers en een complete bakrevisie net uitgevoerd inclusief nieuwe koppeling. Dat is misschien ook nog niet zo gek of wel?
Mini 1000 '84 voor de hobby en toerritjes
Ford Mondeo station '05 als daily driver
New Mini voor erbij (moet nog aangeschaft worden)
nepnerd
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1745
Lid geworden op: 28 okt 2016, 02:24

Re: R50 of R56 aanschaffen?

09 jan 2018, 15:12

Gewoon proefrijden in de modellen waar je interesse in hebt.
Als je nu al druk gaat maken om wat er kan gebeuren, kan je eigenlijk geen enkele merk kopen en rijden. Elk merk heeft zijn problemen.
Positieve ervaringen zie je altijd minder dan slechte ervaringen.
Ook al heeft mijn eerste Mini een R50 mij erg veel gekost, na 11 jaar nog steeds bij het merk Mini.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”