Storing ABS, Bandenspanning, DSC/ASC

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Dani
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 okt 2007, 21:57

Storing ABS, Bandenspanning, DSC/ASC

19 nov 2007, 23:04

Hallo allemaal,

Soms gaan bij mijn Cooper S uit 2003 tergelijkertijd de gele waarschuwingslampjes van de Abs / Bandenspanning / Dsc branden.
Qua remmen merk ik dan niks, en als ik het contact weer uitzet en de mini opnieuw start is het weer weg.
Ook heb ik met regelmaat een trillend rempedaal alsof de Abs wordt ingeschakeld.
Dit alles is naar mijn idee begonnen toen ik de wielen er af heb gehaald om deze schoon te maken.
Ik heb het bandenspanningssysteem al opnieuw gecalibreerd.
Heeft iemand een idee, of ben ik aangewezen op de dealer.

Mvg Dani
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

20 nov 2007, 00:43

Klinkt als een kapotte ABS sensor, heb ik ook gehad.
Even de computer laten uitlezen bij de dealer en de computer meld zelfs welke het is.
Dani
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 okt 2007, 21:57

20 nov 2007, 23:06

Bedankt voor de reaktie.
Enig idee hoelang zoiets gaat duren, of wat het gekost heeft.
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 3390
Lid geworden op: 28 okt 2016, 17:21

Probleem bandenspanningssysteem - ABS sensoren

06 mar 2009, 17:21

Net de stuurbekrachtigingspomp in orde gemaakt en nu het vgl problem.....fijne auto zo'n Mini....

Na het monteren vd R112's kwam ik erachter dat ik geen alarm vh bandenspanningssysteem kreeg dus gereset en opzettelijk verschil in druk op de banden gezet. Geen alarm en geen lichtje dat ging branden !!!!
Als je het systeem vgl procedure reset brandt het lampje in het systeem wel dus dat is niet kapot.

Aan mijn diagnoseapparaat gehangen waarbij de vgl storingen naar boven komen als je een diagnose op het ABS systeem uitvoert. De andere diagnosegroepen (airbag, dme,ic, etc) geven geen storing

[ BMW ]
Record1 -> ABS -> Read Code
5DC3 Wheel-speed sensor, rear right
5DB3 Wheel-speed sensor, rear left
5E19 CAN data fault from DME/DDE
5E5C DDS-button fault
5E43 Steering-angle sensor, internal

Al deze zaken hebben dus te maken met het ABS dus ik vermoed dat er een stuurapparaat of iets dergelijks stuk is.
Vreemde is echter dat ik qua remmen totaal geen problemen heb en met fors remmen op zand ondergrond slaat de abs er wel in. De DSC slaat ook in bij doorslippen vd banden dus qua remmen etc functioneert alles perfect.

Heb de wheel-speed sensoren/abs sensoren achter losgehad en schoongemaakt. Optisch geen beschadigingen.

Wie helpt mij verder ??? Zal vanavond zelf ook maar weer het net opduiken... :mrgreen: :wink:
Laatst gewijzigd door ginoceros op 06 mar 2009, 18:17, 2 keer totaal gewijzigd.
marcelclemens
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Hillegom
Berichten: 787
Lid geworden op: 09 jul 2006, 18:01

Re: Probleem bandenspanning - abs sensoren

06 mar 2009, 17:56

Che schreef:Net de stuurbekrachtigingspomp in orde gemaakt en nu het vgl problem.....fijne auto zo'n Mini....

Na het monteren vd R112's kwam ik erachter dat ik geen alarm vh bandenspanningssysteem kreeg dus gereset en opzettelijk verschil in druk op de banden gezet. Geen alarm en geen lichtje dat ging branden !!!!
Volgens mij kan het systeem ook geen bandenspanning meten. Het enigste wat het systeem doet is het aantal omwentelingen van het wiel tellen, en als dat plotseling veranderd krijg je een melding.
Als je het het systeem initialiseerd gaat het volgens mij een meting doen op alle wielen,
dus als je verschillende spanningen hebt zal hij per wiel die spanning als basis gebruiken.

In de handleiding staat ook dat het systeem geen (langzaam) aflopende bandenspanning kan meten.

Dus de vraag is of er wel iets stuk is?
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 3390
Lid geworden op: 28 okt 2016, 17:21

Re: Probleem bandenspanning - abs sensoren

06 mar 2009, 17:59

Marcel, heb zelf "ineens" 1 bar eruit gelaten :wink:
Diverse malen aan de diagnose gehangen en foutcodes gereset dus er is wel degelijk "iets" aan de hand !
marcelclemens
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Hillegom
Berichten: 787
Lid geworden op: 09 jul 2006, 18:01

06 mar 2009, 18:03

Ok, maar de bandenspanning meten doet het systeem dus sowieso niet.
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 3390
Lid geworden op: 28 okt 2016, 17:21

06 mar 2009, 18:15

marcelclemens schreef:Ok, maar de bandenspanning meten doet het systeem dus sowieso niet.
Dat zeg ik ook niet, heb verschil in druk in de banden gezet om te kijken of het systeem werkt > het zijn namelijk de abs sensoren die dit meten dus wanneer die een storing hebben werkt je waarschuwingssysteem niet.
Bsim67
Be Mini
Be Mini
Locatie: Tilburg
Berichten: 608
Lid geworden op: 11 jul 2006, 12:09

07 mar 2009, 07:16

Er zijn meer mensen met dit soort problemen... Wij hebben een soortgelijk probleem gehad. De auto gaf een ABS storing aan waarbij er ook een aantal contolelampjes gaan branden....
Om een lang verhaal kort te maken, haal je stekker eens los van de ABS computer (links onder de paravaan als je voor de auto staat) en check deze eens op oxidatie.

Succes!

Grtz, Mario
Compressed air is GREAT!!
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 3390
Lid geworden op: 28 okt 2016, 17:21

07 mar 2009, 07:21

Bsim67 schreef:Er zijn meer mensen met dit soort problemen... Wij hebben een soortgelijk probleem gehad. De auto gaf een ABS storing aan waarbij er ook een aantal contolelampjes gaan branden....
Om een lang verhaal kort te maken, haal je stekker eens los van de ABS computer (links onder de paravaan als je voor de auto staat) en check deze eens op oxidatie.

Succes!

Grtz, Mario

Heb ik al gedaan Mario...ziet er perfect uit en geen oxidatie !!
Het vreemde van deze storing is dat ik juist geen meldingen krijg of lampjes die gaan branden !!!!
Ontdekte het toevallig omdat ik hem aan de diagnose hing.
Bsim67
Be Mini
Be Mini
Locatie: Tilburg
Berichten: 608
Lid geworden op: 11 jul 2006, 12:09

09 mar 2009, 15:47

Dan kan het vanalles zijn??? Can-bus misschien??

Ben verder niet zooo technisch, spreek alleen uit eigen ervaring...

Hoop dat het goed komt..

Nogmaals succes!
Compressed air is GREAT!!
Bsim67
Be Mini
Be Mini
Locatie: Tilburg
Berichten: 608
Lid geworden op: 11 jul 2006, 12:09

10 mar 2009, 21:59

En, al wijzer geworden??

Opgelost?
Compressed air is GREAT!!
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 3390
Lid geworden op: 28 okt 2016, 17:21

10 mar 2009, 22:00

Nope....2 nieuwe pulssensoren onderweg...zullen tegen het weekend wel aankomen en dan zien we weer verder !
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 3390
Lid geworden op: 28 okt 2016, 17:21

13 mar 2009, 11:04

Achterste wheelspeedsensoren vervangen maar storing op mijn uitlezer bleef aanwezig, zelfs na reset met het apparaat.
Toen maar naar de dealer gereden om hem te laten uitlezen......begint onderweg het lampje vd bandenspanning eindelijk te knipperen dus stilgezet en geinitialiseerd. Daarna was het uit dus......vermoedelijk was het systeem nu in orde.
Toch maar even bij de dealer laten uitlezen en daar konden ze de storingen zien ik zelf ook uitgelezen had en nog mooier...storingen op dit moment niet aanwezig !!!

Kortom.....alles werkt weer naar behoren en ik kan gaan karren met dit mooie weer !!!



ps eindelijk eens een leuke monteur bij de dealer tegengekomen die het leuk vond om te helpen en de kosten voor het uitlezen waren 34 euro hetgeen me erg meeviel !!
Laatst gewijzigd door ginoceros op 14 mar 2009, 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Brullie
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Blaricum
Berichten: 143
Lid geworden op: 19 jul 2008, 16:48

14 mar 2009, 07:21

Hey die Che!

Zo...en nu is het tijd om zorgeloos te gaan karren! :rijden Ellende genoeg gehad zo! Wel een vreemde storing geweest. Kennelijk waren de censoren het euvel maar ik bespeur nog enige twijfel?
Nou ja, het mooiere weer komt er aan en je bakkie gaat hier ook van genieten en zal nu wel even stil zijn... :X

Greetz, Hans
!!! ENJOY THE MINI LIFESTYLE !!!

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”