Re: Cooper S PW (R53 FL) Sander (Rollin' Rollin' Rollin')

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
sander_r53
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 18 apr 2010, 23:04

Re: Re: Cooper S PW (R53 FL) Sander (TIK TIK TIK motorschade

27 apr 2017, 22:32

Raymond schreef:Cool! Maak er maar 10, ben je zo kwijt :)

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
Goed plan! :)). Zou mooi zijn als het me geen windeieren zou leggen, maar ben er bang voor.

Afbeelding
Gisteren even begonnen met 16 te lange wielbouten op maat te slijpen. Ze werden steeds beter..
R53 2005, -17% compressorpulley, custom K&N hybrid airbox, GRS IC, Milltek-catback, M2 header (decat), AP-coilovers, Silverline camberplates, camberlinks, Porsche 964 seats, custom alcantara
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Re: Cooper S PW (R53 FL) Sander (TIK TIK TIK motorschade

28 apr 2017, 08:01

Zitten de wielen er nu al op dan?
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Gebruikersavatar
robertok
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 693
Lid geworden op: 31 jan 2017, 08:03

Re: Re: Cooper S PW (R53 FL) Sander (TIK TIK TIK motorschade

28 apr 2017, 08:34

Ik zie het al! Een echter doe het zelfer kan niet zonder de GAMMA, Uh Ductape! .. Who needs studs anyway! :D gewoon vast plakken die handel.
Mijn R53 JCW -SYR
Afbeelding
sander_r53
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 18 apr 2010, 23:04

Re: Re: Cooper S PW (R53 FL) Sander (TIK TIK TIK motorschade

01 mei 2017, 19:46

BMX schreef:Zitten de wielen er nu al op dan?
Nee, die zet ik er onder wanneer de afspraak bij Matt staat. En daarbij nu eerst belangrijke zaken :)

Vandaag is Melvin er mee begonnen.
Alvorens het spul los te halen hebben we eerst de compressietest gedaan (met oude kop).
1. 12 bar
2. 12 bar
3. 12 bar
4. 10,5 bar

Die laatste baarde me zorgen. Wat kan er zijn met cilinder 4? We zullen er gauw achter komen.
Op het forum had ik al ontdekt dat cilinder 4 vaker problemen gaf. Dit had vaak te maken met een lekkende uitlaatklep. Hoop dat we dat ook gaan tegenkomen.

Bij demontage een kleine tegenvaller:
Afbeelding
Gelukkig heb ik morgen een nieuwe binnen.

Na enig friemelen:
Afbeelding
de kop is er af.

Afbeelding

Afbeelding
Het onderblok ziet er keurig netjes uit. Geen enkele verticale beschadiging of kerf. Je ziet zelfs nog de ringen van het honen er in. Ook de donkere rand bovenaan de uiterste slag van de zuiger voelt niet verdikt aan.

Afbeelding
En dan hier... de boosdoener. Cilinder nummer 4. De uitlaatkleppen zijn volledig wit zonder aanslag zoals de andere kleppend dat wel hebben. Dit wordt veroorzaakt door teveel hitte aldaar. Koelvloeistoflekkage kan hier aan ten grondslag liggen. De kleppen hebben ook corroderende pikkels en sluiten hierdoor niet netjes.

Nu schijnt cilinder 4 een lastige cilinder te zijn vanaf de fabriek. Op deze plek lopen de koelwaterleidingen van alle cilinders. Dit kan ook duiden op het feit dat deze cilinder niet zo goed gekoeld wordt.

Voor de zekerheid hebben we ook nog de man die mijn nieuwe kop heeft gevlakt geraadpleegd. Koelvloeistof in de cilinder gaf hij aan.

Ook Davy kon dit beamen na een telefoontje.

Dan nu de nieuwe kop:
Afbeelding

Gebroederlijk naast elkaar:
Afbeelding


En dan ingebouwd:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
FANTASTISCH..... HIER KRIJG JE TOCH EEN ... VAN

Daarna alles goed ingesmeerd met assembly lube en goed rondgedraaid.

Tot zo ver de update... morgen gaat ie lopen
Laatst gewijzigd door sander_r53 op 01 mei 2017, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
R53 2005, -17% compressorpulley, custom K&N hybrid airbox, GRS IC, Milltek-catback, M2 header (decat), AP-coilovers, Silverline camberplates, camberlinks, Porsche 964 seats, custom alcantara
Batje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Veghel
Berichten: 2500
Lid geworden op: 02 jul 2008, 16:37

Re: Re: Cooper S PW (R53 FL) Sander (Morgen starten)

01 mei 2017, 21:14

Use the lube.
Afbeelding

Waarom? Omdat het kan, daarom
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Re: Cooper S PW (R53 FL) Sander (Morgen starten)

01 mei 2017, 21:21

Batje schreef:Use the lube.
That's what she said...!

Maar...

Belangrijkste vraag: hoe ga je nu voorkomen dat dit weer gaat gebeuren?

Ht lijkt me dat een beetje olie te kort meteen het probleem heeft veroorzaakt. Anders hebben alle MINI's dr last van gezien ze allemaal stoken en iedereen weleens net te laat is geweest ;)
Dus dan komt het van slechte olie zoals je al zei. Dus ga je weer voor Brezan cheap-ass olie of toch eens kijken of merk-olie de oplossing kan bieden?
Of heb je iets anders in tussentijd gevonden wat de oplossing kan zijn?
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
JosCountrymanCooper
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 969
Lid geworden op: 06 feb 2011, 19:55

Re: Cooper S PW (R53 FL) Sander (Morgen starten)

01 mei 2017, 21:30

Van deze foto's krijg ik ook een ... van.
Dat er mensen zijn die hier niets om geven ? :mrgreen:
Mooi klusje.
sander_r53
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 18 apr 2010, 23:04

Re: Cooper S PW (R53 FL) Sander (Morgen starten)

01 mei 2017, 21:55

Batje schreef:Use the lube.
:icon_top: :roll: :lachuh
JosCountrymanCooper schreef:Van deze foto's krijg ik ook een ... van.
Dat er mensen zijn die hier niets om geven ? :mrgreen:
Mooi klusje.
Ah nog iemand :) :))
BMX schreef:
Batje schreef:Use the lube.
That's what she said...!

Maar...

Belangrijkste vraag: hoe ga je nu voorkomen dat dit weer gaat gebeuren?

Ht lijkt me dat een beetje olie te kort meteen het probleem heeft veroorzaakt. Anders hebben alle MINI's dr last van gezien ze allemaal stoken en iedereen weleens net te laat is geweest ;)
Dus dan komt het van slechte olie zoals je al zei. Dus ga je weer voor Brezan cheap-ass olie of toch eens kijken of merk-olie de oplossing kan bieden?
Of heb je iets anders in tussentijd gevonden wat de oplossing kan zijn?
Opzich hoeft een Brezan olie niet verkeerd te zijn. Bij mijn vorige R53 heb ik altijd met Brezan olie gereden en nergens last van gehad (wanneer er olie in zat :X ). Ik ga er alleen niet te veel km's mee rijden en geregeld wisselen. Probleem zit 'm, zoals ik al zei, in het rijden van korte stukjes waardoor de kwaliteit van de olie snel of sneller (bij Brezan olie wellicht?) achteruit gaat.
R53 2005, -17% compressorpulley, custom K&N hybrid airbox, GRS IC, Milltek-catback, M2 header (decat), AP-coilovers, Silverline camberplates, camberlinks, Porsche 964 seats, custom alcantara
Gebruikersavatar
louisvdd76
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Molenhoek
Berichten: 6371
Lid geworden op: 28 okt 2016, 23:10
Nederland

Re: Re: Cooper S PW (R53 FL) Sander (Morgen starten)

01 mei 2017, 22:16

Zag er allemaal netjes uit vandaag bij Doctor Melvin... Zo blij dat die jongen hier om de hoek zit...
Gebruikersavatar
louisvdd76
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Molenhoek
Berichten: 6371
Lid geworden op: 28 okt 2016, 23:10
Nederland

Re: Cooper S PW (R53 FL) Sander (Morgen starten)

02 mei 2017, 15:17

En loopt ie al?
sander_r53
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 18 apr 2010, 23:04

Re: Cooper S PW (R53 FL) Sander (Morgen starten)

03 mei 2017, 21:41

Afbeelding
En door...

Tussentijds de carterpan er nog af gehad samen met de oliepomp. Deze voorzien van nieuwe rotors.
Geen rommeltjes of dingen gevonden. Alles keurig netjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Magneetspoel ook nog vervangen van de aircocompressor

Afbeelding

Voor de start de compressietest nogmaals uitgevoerd.
Alle cilinders netjes 13 bar :)

[BBvideo 650,395][/BBvideo]
De eerste keer lopen....

[BBvideo 650,395][/BBvideo]
Maar al snel als een zonnetje

Afbeelding
Meneer Raymond kwam ook nog langs voor een klusje aan zijn knalpijp.
Aangezien ik graag een schemerlampje wil maken van een nokkenas was ik nog op zoek naar een leuke lichtschakelaar aan een ketting... Helaas had Kokhuis mijn plannen door toen ik een kniptangetje had gepakt..

Afbeelding
Thuis weer even door met de rims

Afbeelding
Plastidip to the max :) (bestendig tot 160graden, gaat vast lukken)

Afbeelding

Afbeelding
En weer een mooi zwart naafje

Afbeelding
Idem

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door sander_r53 op 04 mei 2017, 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.
R53 2005, -17% compressorpulley, custom K&N hybrid airbox, GRS IC, Milltek-catback, M2 header (decat), AP-coilovers, Silverline camberplates, camberlinks, Porsche 964 seats, custom alcantara
Gebruikersavatar
louisvdd76
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Molenhoek
Berichten: 6371
Lid geworden op: 28 okt 2016, 23:10
Nederland

Re: Re: Cooper S PW (R53 FL) Sander (Morgen starten)

03 mei 2017, 22:36

Was leuk dat ik bij het eerste start moment was.... Je was wel nerveus he :()
Maar gaaf dat hij weer als een zonnetje loopt en je nu lekker door kunt met je projectje...

Mijn projectje was ook weer iets verder zag ik vandaag. De Forge recirculation valve zit erin.
Kabeltjes moeten nog naar binnen en dan is het echt ff klaar.

Die Kokhuis heeft ook alles door!
sander_r53
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 18 apr 2010, 23:04

Re: Re: Cooper S PW (R53 FL) Sander (Morgen starten)

03 mei 2017, 23:19

Ja ik was zeker nerveus. Blijft toch altijd spannend en afwachten of alle moeite niet voor niets is geweest. Haha. Ben blij dat het weer allemaal loopt.
R53 2005, -17% compressorpulley, custom K&N hybrid airbox, GRS IC, Milltek-catback, M2 header (decat), AP-coilovers, Silverline camberplates, camberlinks, Porsche 964 seats, custom alcantara
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Re: Cooper S PW (R53 FL) Sander (Torretje loopt!)

04 mei 2017, 08:41

Chef! ik heb nog wel een (paar) lambdasondes liggen als je het plan wilt voortzetten ;)

Maar lekker dat die weer loopt. Heerlijk geluid!
Laat m maar een keer hier in de parkeergarage horen of het echt goed klinkt :mrgreen:
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
sander_r53
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 18 apr 2010, 23:04

Re: Cooper S PW (R53 FL) Sander (Torretje loopt!)

05 mei 2017, 20:51

Was te verwachten: Kon geen milimeter rijden met de nieuwe setting.

Vandaag een dagje bezig geweest om de MINI rollend te krijgen zonder dat het spul compleet aanloopt.
Camber aangepast naar -2 voor en -1,5 achter (mbv een schietlood en een calculator via internet) en de hoogte wat aangepast.
Dit om 'm zo dicht mogelijk bij de setting te krijgen voor het uitlijnen.
Volgens mij heb ik 'm vandaag wel 30 keer op de krik gehad.
Bij de camberplates voor had ik het inbusboutje verknald. Wat een brol is dat. Natuurlijk kun je er ook totaal niet bij, dus mocht ik meteen maar even de veerpoot er onderuit halen om dat ver*te boutje eruit te friemelen. Maar goed.. alles is gelukt op het oog.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben tevreden :surrender :zon
R53 2005, -17% compressorpulley, custom K&N hybrid airbox, GRS IC, Milltek-catback, M2 header (decat), AP-coilovers, Silverline camberplates, camberlinks, Porsche 964 seats, custom alcantara

Terug naar “Show your ride”