Brightness' Hyper Blue R53

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
Brightness
NMC Legend
NMC Legend
Berichten: 1681
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:17

Re: Brightness' Hyper Blue R53

01 mei 2017, 13:14

Lars Temmink schreef:Nice Brightly! Top updates! En ook een erg mooi/nette ronde!
harmless85 schreef:dit blijft toch een van de tofste SYR , je schrijft erg boeiend keep up the good work!
Thanks mannen!
klik hier voor mijn Show Your Ride

Afbeelding
Batje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Veghel
Berichten: 2500
Lid geworden op: 02 jul 2008, 16:37

Re: Brightness' Hyper Blue R53

01 mei 2017, 13:36

Lekker bezig chef
Afbeelding

Waarom? Omdat het kan, daarom
Brightness
NMC Legend
NMC Legend
Berichten: 1681
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:17

Re: Brightness' Hyper Blue R53

01 mei 2017, 22:00

Thanks Bart!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
klik hier voor mijn Show Your Ride

Afbeelding
Gebruikersavatar
louisvdd76
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Molenhoek
Berichten: 6371
Lid geworden op: 28 okt 2016, 23:10
Nederland

Re: Brightness' Hyper Blue R53

01 mei 2017, 22:20

Blijft een heerlijk project... Echt ziet er super uit!
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

Re: Brightness' Hyper Blue R53

27 jul 2017, 10:04

Leuke filmpjes! Hoe heb jij je gopro/camera gemonteerd tussen de voorstoelen? Dat wil ik ook wel nl, kan ik ook eens wat leuke filmpjes van het circuit delen ipv alleen maar motorkap ;)
Brightness
NMC Legend
NMC Legend
Berichten: 1681
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:17

Re: Brightness' Hyper Blue R53

27 jul 2017, 10:23

Ik heb de camera aan de rolbeugel gemonteerd:

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
klik hier voor mijn Show Your Ride

Afbeelding
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

Re: Brightness' Hyper Blue R53

27 jul 2017, 13:08

Natuurlijk! Die komt deze winter in de BRM :)
Brightness
NMC Legend
NMC Legend
Berichten: 1681
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:17

Re: Brightness' Hyper Blue R53

10 aug 2017, 10:56

Modding still goes on! 8)
In de afgelopen maand stond het optimaliseren van de remmen centraal. Alhoewel het prima remt met de setup zoals die was, ben ik nooit onder de indruk geweest van het pedaalgevoel van de R53. Ik miste altijd wat "bite" als je het rempedaal beroert en dat is eigenlijk alleen maar meer geworden na de overstap op de JCW Brembo's. Op een buitenlands forum las ik dat iemand de R53 hoofdremcilinder had vervangen door een exemplaar van een BMW Z4-M. Deze zou het pedaalgevoel behoorlijk moeten verbeteren en is op een kleine aanpassing na plug&play. Dat leek mij ook wel wat! Via eBay heb ik eentje op de kop kunnen tikken.

Afbeelding

Het was inderdaad bijna plug&play. Het stangetje dat in de OEM vacuüm pot zit is iets te kort, maar dit was vrij gemakkelijk op te lossen door een kogellagertje als spacer te gebruiken. Verder moesten de leidingen iets verbogen worden. Vloeistofreservoir even omzetten en that's it. Na deze upgrade is het pedaalgevoel en stuk beter. De bite die ik miste is er nu wel; de remmen happen duidelijk beter en de pedaalslag is lekker kort. Zo had het OEM moeten zijn!.

Bij het controleren van de remmen viel op dat de stofkapjes die om de zuigers van de remklauwen zitten grotendeels waren weggebrand. Blijkbaar is de hitte die vrijkomt bij circuit werk iets teveel van het goede. Er zijn nu verse rubbertjes geplaatst, maar zonder verdere aanpassingen zijn ze natuurlijk zo weer opnieuw aan de beurt. Daarom alsnog de stap genomen om voor remkoeling te gaan. In het verleden had ik al een setje van Orranje aangeschaft, maar deze heb ik nooit gemonteerd omdat de brake ducts voor in de Aerobumper bij mij niet gingen passen. Er is bij achter de mistlichten te weinig ruimte vanwege de olieleidingen voor de externe oliekoeler. Deze leidingen weer verleggen zag ik niet zitten en daarom heb ik die set toen weer verkocht. In een autocatalogus kwam ik een andere optie tegen die wél zou moeten passen en deze optie sprak mij eigenlijk nog meer aan vanwege de OEM look. Het zijn inserts die (na een lichte aanpassing) perfect in de gaten van de mistlichten vallen en qua vorm mooi aansluiten bij de knipperlichten.

Afbeelding

Afbeelding

De luchtslangen plaatsen was nog wel een behoorlijk karwei. Er is erg weinig ruimte. Aan de bijrijderskant was het bijvoorbeeld rekening houden met de aandrijfas en de krukaspoelie. Daar wil je geen contact mee maken...

Afbeelding

De luchtslang is uiteindelijk bevestigd aan de stabilisatorstang. Nu hopen dat zo op de goede plek blijft zitten... :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Project remmen: done! Wat zullen de volgende mods worden..? :mrgreen:
To be continued...
klik hier voor mijn Show Your Ride

Afbeelding
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: Brightness' Hyper Blue R53

10 aug 2017, 11:00

gaaf zeg doe je dit allemaal zelf?
Ik heb laatst mijn schijven en blokken vervangen door oem spul (brembo) maar ik vind dat je die dingen heel snel krom remt en dat het begint te trillen als je op hoge snelheid remt, heb jij dit ook?
Wel schijven en blokken gebruik jij?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
Brightness
NMC Legend
NMC Legend
Berichten: 1681
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:17

Re: Brightness' Hyper Blue R53 - project: remmen p.70

10 aug 2017, 11:27

Nee, montage is gedaan door een goede kennis die een autobedrijf heeft hier in Zutphen heeft. Hij is enorm inventief en houdt wel van custom dingetjes.

Ik gebruik schijven van Zimmermann en Carbotech XP10 blokken. Geen last van krom trekken. Wel allerlei haarscheurtjes bij de perforaties, maar daar ontkom je niet aan bij stevig gebruik van geperforeerde schijven. Als de schijven op zijn dan neem ik waarschijnlijk normale schijven (zonder perforaties). Buiten looks voegen ze totaal niets toe, aangezien ze na een paar keer stevig remmen volledig gevuld zijn met remstof.
klik hier voor mijn Show Your Ride

Afbeelding
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Almere
Berichten: 5707
Lid geworden op: 08 mar 2011, 11:48

Re: Brightness' Hyper Blue R53 - project: remmen p.70

10 aug 2017, 12:27

Gave update weer! Hoofdremcilinder moet ik ook nog eens iets mee doen, mijn rempedaal 'zit' erg laag. Wel makkelijk voor heel&toe, maar perfect is het uiteraard niet...
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 3390
Lid geworden op: 28 okt 2016, 17:21

Re: Brightness' Hyper Blue R53 - project: remmen p.70

10 aug 2017, 12:59

Lekker bezig en superwagentje !! :icon_top:

Ben benieuwd of die koeling goed gaat werken, als ik er zo naar kijk heb ik het gevoel dat de slang wel (erg) ver weg vd remmerij zit om effect te hebben. Hou wel van dit soort "uitvindzaken" :wink:
Brightness
NMC Legend
NMC Legend
Berichten: 1681
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:17

Re: Brightness' Hyper Blue R53 - project: remmen p.70

10 aug 2017, 13:09

Er zit idd best een afstand tussen. Dit was niet anders op te lossen. Hij blaast wel mooi op de schijf. Het hitteschild wat normaal achter de schijf zit is ook verwijderd.
We gaan zien of het werkt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
klik hier voor mijn Show Your Ride

Afbeelding
Minimaastricht
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Maastricht
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 dec 2013, 19:57

Re: Brightness' Hyper Blue R53 - project: remmen p.70

10 aug 2017, 14:16

Shit Brightly, elke keer als ik weer wat van je updates lees zet het me weer aan denken. . De gaten heb ik al jn de GP bumper, nu nog de geleiding van de lucht erheen. Super upgrade ook deze keer.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding

Zie hier voor mijn "Who are you".
Brightness
NMC Legend
NMC Legend
Berichten: 1681
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:17

Re: Brightness' Hyper Blue R53 - project: remmen p.70

10 aug 2017, 15:39

Zo houden we elkaar lekker aan het werk, Marcel! :lol:
In de GP bumper heb je inderdaad al inserts zitten, dus dat scheelt. Nu alleen nog een luchtslang aanschaffen en deze netjes naar de schijven leiden. Succes! :icon_top:
klik hier voor mijn Show Your Ride

Afbeelding

Terug naar “Show your ride”