Nieuwe Clubman, nieuwe focus

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

Nieuwe Clubman, nieuwe focus

26 jun 2015, 01:07

Woensdag was in Berlijn de introductie van de nieuwe Clubman en de NewMINIclub was erbij. Maar niet alleen een nieuwe Clubman, ook een nieuwe strategie, een nieuw logo met een nieuwe huisstijl, 5 'superheroes' en carsharing. Dat alles in een open en gemoedelijke sfeer waarbij iedereen van MINI zeer toegankelijk was.

Clubman
Een geheel nieuw model, geen verlengde F56. Korter dan een Golf, bijna net zo breed als een BMW 5-serie. Een nieuwe trendsetter in de compact klasse. Niet de woorden van de marketing afdeling van MINI maar mijn woorden als verstokte 1e generatie aanhanger. De Clubman laat duidelijk een indruk achter als je hem in het echt hebt mogen zien.

Bij deze Clubman zie ik in het ontwerp en de details weer de aandacht voor MINI zoals bij de 1ste generatie, ook al is dit met 4,25m de langste MINI tot nu toe. Meer dan 20 cm langer dan de Countryman en de vijfdeurs maar de typisch MINI korte overhang voor en achter zijn gebleven. Nogal een uitdaging i.v.m. de NCAP crashtest volgens de designer. Spitfire vormen in het interieur (kijk maar eens goed naar de ring rond het dashboard), doorschijnende deurpanelen die meekleuren met de mood-verlichting, alarm LED in de haaienvin. Meer volwassen met opties als elektrisch verstelbare voorstoelen en gescheiden climate control.

Nieuwe produkt- en merkstrategie
Focus op de essentie en terug naar de basis van het merk Mini met een blik op de (urban) toekomst. Een weerspiegeling van het MINI DNA en de huidige 'Zeitgeist'. Het logo van 3D naar 2D met het nieuwe MINI Serif lettertype. Van een zwarte naar een witte achtergrond waarbij elk model zijn eigen kleuraccent krijgt. We zullen het gaan zien in de toekomstige reclame campagnes. De dealers hebben tot 2018 de tijd om hun showrooms aan te gaan passen. Geen kleine operatie.

5 Superheroes
Peter Schwarzenbauer, lid van de raad van bestuur van BMW en verantwoordelijk voor MINI sprak klare taal tijdens de Clubman introductie. Van acht modellen terug naar vijf kernmodellen in lijn met de nieuwe strategie van back to basic. Vijf Superheroes met ieder hun eigen karakter zoals dat meestal het geval is bij helden. Drie tot vier plekken zijn al opgevuld; de hatchback en vijfdeurs, de Countryman, de Cabrio en de nieuwe Clubman. Twee plekken zijn nog open; nog een 'open' MINI en als 'verrassing' een vijfde Hero. De open MINI zou de commerciële versie van de Superleggera kunnen zijn nu de produktie van de Roadster gestopt is. Mijn gok voor de 5e Superhero is een produktieversie van de Rocketman. Weer een kleine MINI, terug naar basic. Mogelijk gaat deze elektrisch zijn want volgens Schwarzenbauer werkt MINI daar ook aan. Langer dan 4,25m gaat een MINI niet worden volgens een ontwerper waar ik mee gesproken heb. Goede nieuws is dat VDL Nedcar meer modellen gaat maken naast de huidige F56. Momenteel worden er veel cabrio's gespot rond de fabriek en vanaf de herfst rolt er nog een ander model van de band.

DriveNow
Je woont in een grote stad en je hebt geen plek voor een heilige koe maar je wilt toch af en toe lekker auto rijden. En graag wat verder weg dan op je fiets en wat comfortabeler (en sneller) dan het openbaar vervoer. En je zou graag in een BMW of MINI rijden. Voor ons MINI natuurlijk. Zie daar het DriveNow carsharing concept van BMW/MINI. In Nederland nog niet van de grond gekomen maar in diverse grote steden in andere landen al zeer populair. De 500.000 ritten in Berlijn zijn al gehaald. Via een app bespreek je een MINI en je laat hem achter waar je wilt. Door goed gedrag bouw je 'trust en credits' op. Volgens MINI Nederland zijn er gesprekken gaande om dit ook in diverse grote steden in Nederland van de grond te krijgen. Het grote nieuws tijdens de introductie is dat je via Drive-Now in de toekomst ook je eigen auto aan kan gaan bieden. Je eigen MINI dus terug verdienen door hem te 'sharen'. Daarbij kan je zelf kiezen met wie en wanneer je je auto shared en DriveNow neemt je verzekering over. Schwarzenbauer ziet self-driving auto's pas over 15 jaar gebeuren maar met DriveNow is MINI voorbereidt op de toekomst. Op afroep een MINI laten komen en zelf geen rijbewijs of auto meer nodig hebben en mogelijk alleen nog als hobby zelf rijden. Wat wij als MINI rijders al zoveel mogelijk doen.

Het fotoverslag van de Clubman introductie;

Afbeelding
Bij binnenkomst in de oude tapijtfabriek in Berlijn word het al duidelijk, de Clubman is lang voor een MINI.

Afbeelding
De toon is gezet, Maximise the experience, focus on the essential. Mooie omgeving, die tapijtfabriek.

Afbeelding
Herr Peter Schwarzenbauer (MINI board member, geheel rechts) verduidelijkt de nieuwe strategie. Bijgestaan door Sebastian Mackensen (Senior VP, MINI) en Anders Warming (Head of design MINI)

Afbeelding
De nieuwe focus.

Afbeelding
De onthulling van de nieuwe Clubman

Afbeelding
VP MINI Sebastian Mackensen legt uit wat er allemaal nieuw is aan de Clubman.

Afbeelding
Head of Design Anders Warming, opvolger van Gert Volker Hildebrand en Adrian van Hooydonk.

Afbeelding
Trots naast de Clubman.

Afbeelding
Volwassen en van deze tijd.

Afbeelding
Gebruikersavatar
louisvdd76
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Molenhoek
Berichten: 6371
Lid geworden op: 28 okt 2016, 23:10
Nederland

Re: Nieuwe Clubman, nieuwe focus

26 jun 2015, 02:57

Mooi verhaal Berthil... Die een na laatste foto: dikke wagen!
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

Re: Nieuwe Clubman, nieuwe focus

26 jun 2015, 12:24

Ik zal het hem volgende keer vragen :)

In september is de rij-introductie van de Clubman. Hopelijk mogen we daar ook bij zijn zodat we mogelijk kunnen bevestigen wat de MINI VP al beaamde; 'de Clubman gaat nog beter door de bocht dan de F56, en we kunnen het weten want hij is uitvoerig getest in de heuvels achter de Franse Riviera'.
jacobaco
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 nov 2014, 23:56

Re: Nieuwe Clubman, nieuwe focus

26 jun 2015, 16:39

ik ga sparen :)
CooperRob
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 67
Lid geworden op: 02 nov 2014, 14:42

Re: Nieuwe Clubman, nieuwe focus

27 jun 2015, 06:00

Stoere bak.
En dank voor je post
hansnl1
Be Mini
Be Mini
Berichten: 595
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:06

Re: Nieuwe Clubman, nieuwe focus

01 jul 2015, 16:41

Bedankt voor de info @Berthil

Hadden toevallig afgelopen weekend in ons F56 Treffen nabij Muenchen deze Clubbi gezien.

Onze eerste keer erbij. Wel machtig een aantal mini's achter elkaar. :rijden


http://www.motor-talk.de/bilder/mini-co ... 03033.html
Gebruikersavatar
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: De Lier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 11 nov 2005, 23:52

Re: Nieuwe Clubman, nieuwe focus

02 jul 2015, 13:21

Ik vind 'm erg mooi!
Afbeelding
"We've got a thing that's called...MINI love"
PetraG
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Amsterdam
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:08

Re: Nieuwe Clubman, nieuwe focus

09 jul 2015, 22:22

Ziet er goed uit.

Overigens vind ik het nieuwe logo niet zo mooi, te strak naar mijn idee. Maargoed ieder zijn ding.
Wel grappig dat op die clubman nog het oude logo plakt :wink:
Club Alfa
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: 010
Berichten: 44
Lid geworden op: 14 jan 2013, 15:43

Re: Nieuwe Clubman, nieuwe focus

12 jul 2015, 02:49

Wow.... geloof dat ik de nwe aanwinst een Peugeot 208 XY welke is gekomen voor de Clubman diesel toch rap ga inruilen hierop...
Hij die wordt gepoort zal moeten dichten....

Afbeelding
Klatsie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: omg. Utrecht
Berichten: 2007
Lid geworden op: 10 sep 2013, 19:33

Re: Nieuwe Clubman, nieuwe focus

12 jul 2015, 08:49

Wordt er allemaal niet mooier op. Zowel voorkant als achterkant...ik vind het eigenlijk helemaal niks. Kan er niet aan wennen, voor mij zijn een soort van alle verhoudingen zoek. Maar er zullen zat mensen zijn die het wel mooi vinden gok ik, dus ze zullen er wel zat verkopen. En daar gaat het ze uiteindelijk om.

Maar een Clubman? Nee, dat is het niet meer...
Peugeot 205 GTI, Audi 80 Coupe 2.3L V6, Renault Clio 2.0 16V, Peugeot 306 GTI, Opel Astra 1.6, Audi 80 Coupe 2.8L V6, Renault Megane Coupé 2.0 16V, Audi A8 4.2 V8, Mini Cooper S
P5ycH0
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Hillywood
Berichten: 4614
Lid geworden op: 01 okt 2010, 15:34

Nieuwe Clubman, nieuwe focus

19 jul 2015, 21:33

Ik zie op mini.nl dat er naast de Cooper S een Cooper S Sport clubman beschikbaar is.
Weet iemand het verschil?

Afbeelding
Ward
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Enschede / Zutphen
Berichten: 2314
Lid geworden op: 21 nov 2011, 20:05

Re: Nieuwe Clubman, nieuwe focus

19 jul 2015, 21:37

Deze heeft een sportautomaat. Voor zover ik weet geen andere wijzigingen tov een S
P5ycH0
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Hillywood
Berichten: 4614
Lid geworden op: 01 okt 2010, 15:34

Re: Nieuwe Clubman, nieuwe focus

19 jul 2015, 21:48

Maar de gewone s is er ookin automaat. Waar staat dat sport dan voor?
Gebruikersavatar
louisvdd76
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Molenhoek
Berichten: 6371
Lid geworden op: 28 okt 2016, 23:10
Nederland

Re: Nieuwe Clubman, nieuwe focus

19 jul 2015, 22:11

Ja zag ik ook al... Ben benieuwd... Voor de gein een in de chat vragen.

Terug naar “Show your ride”