Mini Cooper R50 Electric blue Carrig photography

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
t_w
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mar 2013, 22:21

Mini Cooper R50 Electric blue Carrig photography

17 aug 2017, 23:47

Hey!

Al sinds 2013 een MINI in bezit, maar eigenlijk bar weinig (lees: niks) gepost hier. Naast een intro topic en een vraag over het uitschakelen van een passagiers airbag eigenlijk vooral gelezen hier. Veel bruikbare info gevonden en dus blijkbaar ook weinig problemen met de auto gehad tot nu toe.

Vanwaar dan deze post?
De MINI gaat helaas de verkoop in. Dus ik denk, zet m hier op het forum, bij de liefhebbers.
Helaas, 30 posts als minimum voor verkoop. Volledig terecht overigens, dus vandaar ook geen 'sneaky' link naar de verkoopsites.
Dus geen verkoop topic, maar wat dan wel?

Voor de verkoop moet je natuurlijk een paar goede foto's maken.
En daar heb ik een 'hobby' car rig-setup voor gebruikt.

En dat kan ik hier dan wel weer delen!

De foto waar het uiteindelijk om gaat:
Afbeelding

Hoe werkt zoiets dan?
De MINI is de auto van m'n vrouw, zelf rijd ik in een Volvo V70R.
Daar heb ik wat meer foto's van, ook van de 'opbouw' van zo'n foto.
Dus bij deze de uitleg, met behulp van wat 'off-topic' Volvo foto's...

Tijdje geleden een interessant artikel op het world wide web (kan het bewuste artikel niet meer vinden?) gelezen over Car Rig photography.

in het kort: een foto maken van een auto waarop het lijkt of hij rijdt, door gebruik te maken van een statief dat aan de auto vast zit.
Google maar eens, mensen kunnen echt geniale foto's maken op deze manier.

Dus leuk om zelf eens te proberen!
Nadeeltje: kant en klare Car-Rig kit zit je zo op + 600 euro.
Ga je zelf een beetje aan de hobby, ben je alsnog 400 - 500 euro kwijt.
'Beetje' veel geld voor een probeerseltje, dus idee maar weer een beetje in de ijskast gezet.

Totdat een paar weken geleden we nieuwe meetapparatuur kregen op het werk, waar ook een lange alu buis met 4 zuignappen bij zat:
Afbeelding
(foto credits: Racelogic)
Op het dak zie je de buis waar ie voor bedoeld is, om 2 GPS antennes op een voorgeschreven afstand op een auto te monteren. Met dit additionele systeem van VBOX, kun je de slip angle meten tijdens test sessies.
Dit additionele deel wordt echter niet voor alle testen gebruikt, in tegenstelling tot het VBOX systeem zelf.
Dus kon ik het wel even lenen :D

Dus de buis met de zuignappen is aanwezig.

Verdere benodigdheden:
  • Manfrotto magic arm
  • Klem (voor op het einde van de buis)
  • Cameravoet (tussen de magic arm en de camera zelf)
  • ND filter voor de camera (lees: zonnebril voor de camera om bij lichte omstandigheden met lange sluitertijden te kunnen fotograferen.)
Hoe ziet het er dan uit?
ongeveer zo:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar: hobbelt dat statief niet veel te veel, met die lengte?
Jazekers :D
  • Zekerheidje 1: M'n 'oude' Canon EOS450D van zolder geplukt. Mocht die de grond raken doet het me minder zeer dan met mijn EOS 7D die ik nu gebruik. Inclusief kitlens op de EOS450, scheelt het ook aanzienelijk qua gewicht. 1.5 kg voor de 7D met 17-50 F2.8 lens versus 0.75 kg voor de EOS450D met kitlens.
  • Zekerheidje 2: Er wordt niet op snelheid gereden, maar nog langzamer dan stapvoets.
Hoe dan?

Men neme de opstelling zoals hierboven beschreven.
Camera instelling:
ND filter op de lens (de zogenaamde zonnebril) en een sluitertijd van ongeveer 2.5 / 3 seconden. Dan de zelfontspanner op 10 seconden, Compositie maken, scherpstellen en dan 'voorzichtig' de auto vooruit duwen!

Afbeelding

Puntje van aandacht: niet met je brakke 'kop' in het beeld gaan staan terwijl je de auto aandrukt...

poging 2:

Afbeelding
Da's beter. Hier is alleen het statief weggeshopt naderhand.
Door een beetje een handige compositie te kiezen, is het photoshoppen van het statief niet zo moeilijk, zoals hier in de lucht, of af laten steken tegen een 'vage (lees: bewegende)' achtergrond.

Gezien het relatief, niet voorspelde, slechte weer wat ook zorgde voor aardig wat ongewenste sputters op de lens, eerst maar eens proberen of ik een beetje een goed beeld thuis op het oprit kan maken, alvorens ik een achteraf weggetje ergens in Twente een half uur ga blokkeren :D

Setup:
Afbeelding

'vage' bomen / struiken op de achtergrond lijken het altijd wel goed te doen, dus hier maar eens een poging wagen...
Je ziet al, dit is dezelfde locatie als met de MINI, alleen de positie van de camera is anders:

Resultaat: (alleen het statief is met photoshop weggehaald):
Afbeelding

Best aardig! :D

Hier wordt de auto achteruit gedrukt (sta tegen de rechter koplamp te drukken).
Verschil tussen voor- en achteruit zie je toch niet ;)
Door een relatief gladde ondergrond te kiezen, valt het 'deinen' van de lange buis wel mee en krijg je best een goede scherpe foto.

Ondertussen wat meer ervaring op gedaan en nu 'durf' ik m'n 7D er ook wel aan te hangen.
Met als resultaat een gave foto van de MINI!

Naja, en als er dan toch wat geknoeid wordt met foto's, is een Fish-eye lens ook altijd wel leuk, vooral voor interieur foto's:

Afbeelding

Groet,
Thijs
Lars Temmink
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 107
Lid geworden op: 28 okt 2016, 08:44

Re: Mini Cooper R50 Electric blue Carrig photography

18 aug 2017, 08:46

Gaaf zeg! MINI komt me bekend voor.. staat deze in Haaksbergen? Supercoole foto's en die V70
t_w
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mar 2013, 22:21

Re: Mini Cooper R50 Electric blue Carrig photography

18 aug 2017, 11:11

Dat heb je goed gezien, Haaksbergen is z'n standplaats inderdaad ;)
Gebruikersavatar
Manick
Sponsor
Berichten: 1029
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:42

Re: Mini Cooper R50 Electric blue Carrig photography

18 aug 2017, 12:21

Welkom en leuke auto verzameling

En nog een mede fotograaf. Ik doe veel foto's schieten voor de NewMINIclub en heb 1x een cursus gedaan van Autovisie waad dit ook in voor kwam, erg gaaf effect met simpele middellen!


Zelf doe ik ook rollin shots maar vaak vanuit een andere auto, foto is ff als voorbeeld wat ik ooit hebt geschotenAfbeelding

Afbeelding
Kallie
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 aug 2017, 21:09

Re: Mini Cooper R50 Electric blue Carrig photography

18 aug 2017, 21:34

Leuke techniek Thijs, met mooi resultaat. Wel spannend zo n eerste je canon er aan hangen lijkt mij. Nog meer plaatjes zo van de mini geschoten? En waarom gaat de mini weg? Komt er een nieuwere?
t_w
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mar 2013, 22:21

Re: Mini Cooper R50 Electric blue Carrig photography

19 aug 2017, 20:35

@Manick, heb er ook wel hobby aan om auto's leuk op de foto te zetten. Die 'rolling shots' zijn ook gaaf, bij toeval de mini ooit zo op de plaat gezet, niet vlijmscherp maar wel aardig:
Afbeelding

@Kallie,
de MINI gaat weg in verband met de geboorte van onze tweede zoon.
Met 1 zo'n kleine muiter is het nog wel prima te doen met een MINI, ook met een kinderwagen wel.
Maar met 2 van die muiters is het niet heel praktisch. Dus moest er iets met meer deuren komen.
Ik natuurlijk direct een clubman pushen bij m'n vrouw, maar die werd per direct als 'niet mooi' bestempeld en tja, dan ben je snel klaar...
Nu staat deze bij op het oprit:
Afbeelding

Terug naar “Show your ride”