Al sinds 2013 een MINI in bezit, maar eigenlijk bar weinig (lees: niks) gepost hier. Naast een intro topic en een vraag over het uitschakelen van een passagiers airbag eigenlijk vooral gelezen hier. Veel bruikbare info gevonden en dus blijkbaar ook weinig problemen met de auto gehad tot nu toe.
Vanwaar dan deze post?
De MINI gaat helaas de verkoop in. Dus ik denk, zet m hier op het forum, bij de liefhebbers.
Helaas, 30 posts als minimum voor verkoop. Volledig terecht overigens, dus vandaar ook geen 'sneaky' link naar de verkoopsites.
Dus geen verkoop topic, maar wat dan wel?
Voor de verkoop moet je natuurlijk een paar goede foto's maken.
En daar heb ik een 'hobby' car rig-setup voor gebruikt.
En dat kan ik hier dan wel weer delen!
De foto waar het uiteindelijk om gaat:
Hoe werkt zoiets dan?
De MINI is de auto van m'n vrouw, zelf rijd ik in een Volvo V70R.
Daar heb ik wat meer foto's van, ook van de 'opbouw' van zo'n foto.
Dus bij deze de uitleg, met behulp van wat 'off-topic' Volvo foto's...
Tijdje geleden een interessant artikel op het world wide web (kan het bewuste artikel niet meer vinden?) gelezen over Car Rig photography.
in het kort: een foto maken van een auto waarop het lijkt of hij rijdt, door gebruik te maken van een statief dat aan de auto vast zit.
Google maar eens, mensen kunnen echt geniale foto's maken op deze manier.
Dus leuk om zelf eens te proberen!
Nadeeltje: kant en klare Car-Rig kit zit je zo op + 600 euro.
Ga je zelf een beetje aan de hobby, ben je alsnog 400 - 500 euro kwijt.
'Beetje' veel geld voor een probeerseltje, dus idee maar weer een beetje in de ijskast gezet.
Totdat een paar weken geleden we nieuwe meetapparatuur kregen op het werk, waar ook een lange alu buis met 4 zuignappen bij zat:
(foto credits: Racelogic)
Op het dak zie je de buis waar ie voor bedoeld is, om 2 GPS antennes op een voorgeschreven afstand op een auto te monteren. Met dit additionele systeem van VBOX, kun je de slip angle meten tijdens test sessies.
Dit additionele deel wordt echter niet voor alle testen gebruikt, in tegenstelling tot het VBOX systeem zelf.
Dus kon ik het wel even lenen
Dus de buis met de zuignappen is aanwezig.
Verdere benodigdheden:
- Manfrotto magic arm
- Klem (voor op het einde van de buis)
- Cameravoet (tussen de magic arm en de camera zelf)
- ND filter voor de camera (lees: zonnebril voor de camera om bij lichte omstandigheden met lange sluitertijden te kunnen fotograferen.)
ongeveer zo:
Maar: hobbelt dat statief niet veel te veel, met die lengte?
Jazekers
- Zekerheidje 1: M'n 'oude' Canon EOS450D van zolder geplukt. Mocht die de grond raken doet het me minder zeer dan met mijn EOS 7D die ik nu gebruik. Inclusief kitlens op de EOS450, scheelt het ook aanzienelijk qua gewicht. 1.5 kg voor de 7D met 17-50 F2.8 lens versus 0.75 kg voor de EOS450D met kitlens.
- Zekerheidje 2: Er wordt niet op snelheid gereden, maar nog langzamer dan stapvoets.
Men neme de opstelling zoals hierboven beschreven.
Camera instelling:
ND filter op de lens (de zogenaamde zonnebril) en een sluitertijd van ongeveer 2.5 / 3 seconden. Dan de zelfontspanner op 10 seconden, Compositie maken, scherpstellen en dan 'voorzichtig' de auto vooruit duwen!
Puntje van aandacht: niet met je brakke 'kop' in het beeld gaan staan terwijl je de auto aandrukt...
poging 2:
Da's beter. Hier is alleen het statief weggeshopt naderhand.
Door een beetje een handige compositie te kiezen, is het photoshoppen van het statief niet zo moeilijk, zoals hier in de lucht, of af laten steken tegen een 'vage (lees: bewegende)' achtergrond.
Gezien het relatief, niet voorspelde, slechte weer wat ook zorgde voor aardig wat ongewenste sputters op de lens, eerst maar eens proberen of ik een beetje een goed beeld thuis op het oprit kan maken, alvorens ik een achteraf weggetje ergens in Twente een half uur ga blokkeren
Setup:
'vage' bomen / struiken op de achtergrond lijken het altijd wel goed te doen, dus hier maar eens een poging wagen...
Je ziet al, dit is dezelfde locatie als met de MINI, alleen de positie van de camera is anders:
Resultaat: (alleen het statief is met photoshop weggehaald):
Best aardig!
Hier wordt de auto achteruit gedrukt (sta tegen de rechter koplamp te drukken).
Verschil tussen voor- en achteruit zie je toch niet
Door een relatief gladde ondergrond te kiezen, valt het 'deinen' van de lange buis wel mee en krijg je best een goede scherpe foto.
Ondertussen wat meer ervaring op gedaan en nu 'durf' ik m'n 7D er ook wel aan te hangen.
Met als resultaat een gave foto van de MINI!
Naja, en als er dan toch wat geknoeid wordt met foto's, is een Fish-eye lens ook altijd wel leuk, vooral voor interieur foto's:
Groet,
Thijs