Mini Cooper S R55 BLACK & BROWN

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
R55CooperS
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 aug 2017, 20:51

Mini Cooper S R55 BLACK & BROWN

05 sep 2017, 16:15

Mijn naam is Martijn en ik laat jullie graag mijn nieuwe aanwinst zien!
Jaren geleden, toen ik 20 was (ben nu 28), mocht ik vaak de auto's van mijn ouders helpen uitzoeken. Op een gegeven moment gaf mijn moeder te kennen dat ze graag een keer een Mini zou willen. De enige voorwaarde was dat er een hond in zou passen. De voorwaarde die ik aan auto's stelde was dat ze een beetje van hun plek kwamen :). En zo was de Mini Clubman Cooper S een prachtige combinatie van beide eisen. Bij BMW / Mini Amstelveen zag ik een Cooper S in een kleurencombinatie waar ik werkelijk meteen verliefd op werd; een bruine lakkleur met zwarte lijsten en zwarte velgen! De liefde was niet eenzijdig want ook mijn moeder vond het een pareltje. Na een lange rit van Eindhoven naar Amstelveen zijn ik en mijn zus een proefrit gaan maken met het "hebben gevoel" als resultaat. Het enige wat nog in de weg stond was een nuchtere vader die nogal eenkennig was wat betreft auto's. Gelukkig kwamen Engelse auto's vaak door dit selectieve filter. Met goede hoop kwam ik voor de tweede keer bij de betreffende Mini dealer, maar deze keer vergezeld door het laatste jurylid. Na enkele kritische opmerkingen over het opzichtige interieur van spiegeltjes, knopjes en lampjes zijn wij een stukje gaan rijden. De droom spatte uiteen nadat een vrachtwagen ineens een afslag moest hebben waar wij natuurlijk weer op zaten. De beste man zag ons over het hoofd en de Mini werd op een haar na getorpedeerd door een Scania mét lading. Nadat mijn vader deze chauffeur voldoende vervloekt had was de auto aan de beurt: LEVENSGEVAARLIJK, OVERPRICED en het onderhoud is BELACHELIJK! Afgeschreven dus..

Acht jaar later was het aan mij de beurt om voor mij en mijn vriendin een leuke auto uit te zoeken. Zij komt uit een gezin met een grote liefde voor oude Mini's. De oude clubman is binnen haar familie heilig verklaard. De New Mini's krijgen eerder het stempel van de Duivel. De bekende afschuw vertaalt zich in ferme uitspraken over gewicht en formaat; kortom het zijn Duitsers..

Na hun geliefde dochter kennis te laten maken met mijn oude liefde van bruin en zwart, was ze meteen verkocht! Gezamenlijk besloten we dat dit de auto was die wij zouden kopen. Wel met een paar voorwaarden:

- Clubman
- Cooper S
- Bruin
- Zwarte lijsten
- lederen interieur
- panoramadak

Zoals u zult begrijpen waren de zoekresultaten op de bekende machines zeer beperkt, lees 1. Hij zag er wel prachtig uit en was identiek aan die clubman waar ik zo verliefd op was geworden.
De vraagprijs was ook boven budget waardoor ondergetekende zijn onderhandelingsskills moest inzetten. "Zouden wij eens langs kunnen komen met prijs x als uitgangspunt?". Het antwoord luidde een ferme NEE.

Na een paar weken kreeg ik een financiele meevaller, waardoor de Mini ineens wél binnen budget viel! Ik heb de beste man meteen weer een mail gestuurd met de vraag of de Mini nog te koop stond en of wij zouden mogen komen kijken. Gelukkig was hij nog niet verkocht. Mijn onderhandelingspositie was dat wel..

Een week later kwamen wij na een rit van 120km aan in de omgeving van Rotterdam. Achter een poort stond de Mini te wachten op zijn nieuwe baasjes in spe. Helaas bleek de Mini niet in de staat te verkeren zoals beschreven in de advertentie:

- 15.000 km meer gelopen
- schade aan velgen
- schade aan interieurlijsten
- schade aan 43 andere dingen
- versleten remmen
- kapotte lamp
- kapotte dakconstructie
- kale banden

Op het eerste oog leek het een totaal verwaarloosde parel die zijn glans was verloren. Dit was echt een grote teleurstelling. Er was ook een klein lichtpunt; de auto was altijd dealeronderhouden. Gezien het imago dat de N14 motor heeft vond ik dit een zeer gewichtig punt. Tijdens een korte proefrit kwamen er geen rare dingen meer aan het licht.

Afbeelding

Na een paar dagen erover nagedacht te hebben, besloten we om niet in te gaan op dit exemplaar. De verkoper werd hierover ingelicht en wij gingen verder in onze zoektocht. Uiteraard vonden we geen Clubman S meer die aan onze eisen voldeed. En zo gingen we naar andere auto's zoeken, kijken en proefrijden. Op een bepaald moment stonden we op het punt een andere auto te kopen totdat we erachter kwamen dat we er toch niet zo warm van werden als van de gedroomde Mini. Toch maar niet..

We besloten om geduldig te zijn en te wachten tot er weer een voorbij zou komen. Misschien wel in Duitsland of Belgie... TOTDAT de verkoper van de Mini aan ons vroeg wat we ervoor wilden betalen. En plots ging mijn slechte onderhandelingspositie naar de verkoper.. Ik ging rekenen wat het mij zou kosten om de auto weer in een goede staat te krijgen en paste mijn bod daarop aan. Eerlijk gezegd was het een behoorlijk laag bod, maar er moest in mijn ogen dan ook een hoop gebeuren.

Een week later was ik weer in de omgeving van Rotterdam maar dit keer op een andere missie. Op marktplaats had ik een set R112's (JCW velgen) gevonden met Michelin Pilot Super Sport banden. Voor mij de ideale combo voor die Mini die zoveel werk nodig had. MIJN BOD WAS GEACCEPTEERD :dansen
Maar ik wilde een bruine Mini met zwarte velgen, en dus bestelde ik na alle halleluja berichten op social media over plastidip, een paar busjes ervan in de juiste kleur. Het spuiten ging erg makkelijk en na een paar uurtjes hadden de velgen een nieuw kleurtje.

Afbeelding
Afbeelding

De banden van de Mini waren zo slecht dat er op één band helemaal geen profiel meer zat. Daarom moest ik eerst een nieuwe set banden en velgen hebben om de auto mee naar huis te kunnen rijden. Een paar dagen na de aanschaf van de wielen ben ik de auto op gaan halen. Op een nabij gelegen parkeerterrein ben ik de wielen gaan verwisselen, een klusje dat ik al een keer of tien had gedaan. De elfde keer ging het toch mis, mijn gereedschap scheurde over de lengte bij een wielbout die muurvast zat. Toch maar op kale banden naar huis dus.. Tot overmaat van ramp was de PlastiDip gaan loslaten in de gaten van de velg. De schroefdraad van de bout had bij een wiel de plastidip losgetrokken..

Voordat de auto op onze oprit mocht staan, moest hij nog even door de wasstraat want er zat een paar mm aan zand, vuil en stof op de auto. 10 euro later zag de auto er 1000 euro beter uit!
Afbeelding

Gelukkig kon een plaatselijke garage mij voor een tientje (die goede oude tijd) helpen en zij zetten mijn nieuwe wielen erop. Hierbij kreeg ik wel de opmerking dat ze de oude wielen eigenlijk mooier vonden doordat ze hoogglans zwart waren. Mijn vriendin was het hier volledig mee eens. Zo zien het er nu uit, maar ze gaan dus naar de spuiter!
Afbeelding

05-09-2017 TO BE CONTINUED!
NickT
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2016, 11:39

Re: Mini Cooper S R55 BLACK & BROWN

05 sep 2017, 16:43

Haha prachtig verhaal. Succes met de mini, hopelijk veel probleemvrije kilometers! Alleen doen niet alle foto's doen het bij mij


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Kallie
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 aug 2017, 21:09

Re: Mini Cooper S R55 BLACK & BROWN

05 sep 2017, 21:09

Goed verhaal, mooi om zo aan je wagentje te komen. Have fun ermee. Foto's zien er goed uit, bruin niet mijn kleur maar kan mij voorstellen dat je er wat inziet, ieder zijn smaak. En wel weer eens wat anders :-)
Gebruikersavatar
Markos
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Enschede
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:03

Re: Mini Cooper S R55 BLACK & BROWN

07 sep 2017, 18:43

Welkom! Leuke intro inderdaad en een fraaie kleurencombinatie heb je gekozen (ik kan het weten ).
Wat voor interieur heeft ie?

Verstuurd vanaf mijn NEM-L51 met Tapatalk
Groeten, Mark

2008 Mini Clubman Cooper S
Gebruikersavatar
Baseman
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Helmond
Berichten: 3235
Lid geworden op: 17 aug 2014, 09:08

Re: Mini Cooper S R55 BLACK & BROWN

08 sep 2017, 20:37

Hi Martijn, welkom op het forum en gefeliciteerd met de aankoop van jullie Clubbie S.
Een prachtig intro heb je er van gemaakt.
Wellicht tot ziens bij 1 van de meetings of ritten :rijden
Greetz Baseman

You buy a MINI, you get a life style

Klik hier voor mijn SYR


Afbeelding

Terug naar “Show your ride”