Pagina 1 van 2

Hybride Clubman van Getrag en Bosch

Geplaatst: 10 jul 2010, 12:05
door Berthil
Bosch en Getrag hebben de handen ineen geslagen en een Hybride Clubman ontwikkeld met elektrische aandrijving op de achterwielen. Hiermee wordt het dus meteen een vierwielaangedreven auto. Het is een demo auto dus deze zal vast niet binnen afzienbare tijd te koop zijn. Leuk detail is dat de Clubman een Getrag Powershift 6-versnellingsbak met droge dubbele koppeling heeft. Iets wat we misschien allemaal graag in een serie Mini zouden zien. De bak zorgt ook 20% minder CO2 uitstoot t.o.v. een conventionele automaat en draagt dus ook bij aan het lagere verbruik van de Hybride

Het systeem heeft twee typen aandrijvingen in zich, een Torque Split en een Axle-split. De Torque split zorgt ervoor dat de auto geheel elektrisch wordt aangedreven in de even of oneven versnellingen. Bij de Axle split wordt de achteras volledig elektrisch aangedreven. Het systeem is zo gemaakt dat het in de Axle-Split variant zonder al te veel aan de auto te moeten veranderen ingebouwd kan worden. Ook de kofferbak ruimte blijft intact.

Meer details op Biggblog Motoring (Duits)

In eerste instantie werd gedacht dat het om een conceptauto van MINI zelf ging maar dat is dus niet zo.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 10 jul 2010, 13:53
door Mini Poeper
Waar zijn spruitstuk en uitlaatlijn gebleven...?
Hybride... conventionele motor blijft óók gehandhaafd.

Geplaatst: 10 jul 2010, 15:35
door Robert

Geplaatst: 10 jul 2010, 17:09
door coendek
lijkt wel een gp skirt :lol:

Geplaatst: 10 jul 2010, 23:30
door Woosh!
Gaaf!!

als die er werkelijk komt, heb ik daar echt interesse in!

hybrides mag ik namelijk wel rijden! 8)
Cooper S Hybrid zie ik wel zitten hoor >)

Re: Hybride Clubman van Getrag en Bosch

Geplaatst: 11 jul 2010, 12:24
door griendar
een 4 wheel drive mini is sowieso noodzakelijk om in de race te blijven
zo kan de superieure wegligging nog geperfectioneerd worden en eventueel
hogere vermogens veilig overgebracht worden dus een Mini Cooper S GP 4 wheel drive
die zou wel eens onverslaanbaar kunnen zijn wat denk jij Berthil?

Geplaatst: 12 jul 2010, 16:42
door Berthil
Qua circuitgebruik (dus niet in de Alpen) alleen interessant als hij dan echt meer vermogen heeft, 300+ pk. Anders vind ik het meergewicht niet gerechtvaardigd.

Op een circuit is alleen bij uitacceleren een 4-wheel drive gunstiger, bij remmen en de bocht zelf t/m indrukken van het gaspedaal werkt het extra gewicht alleen maar tegen.

Dus op een Gallardo zeg ik ja maar een Mini onder 275 pk nee.

Geplaatst: 15 jul 2010, 21:59
door griendar
ja ok ik wist niet dat dit zoveel in gewicht scheelt,maar je noemt nu wel een auto,ik kijk meer naar een Golf
GTI of een Seat Leon met mn Works heb ik daar toch moeite mee, pak jij die op de Ring? waarschijlijk wel
Berthil schreef:Qua circuitgebruik (dus niet in de Alpen) alleen interessant als hij dan echt meer vermogen heeft, 300+ pk. Anders vind ik het meergewicht niet gerechtvaardigd.

Op een circuit is alleen bij uitacceleren een 4-wheel drive gunstiger, bij remmen en de bocht zelf t/m indrukken van jhet gaspedaal werkt het extra gewicht alleen maar tegen.

Dus op een Gallardo zeg ik ja maar een Mini onder 275 pk nee.

Geplaatst: 15 jul 2010, 22:05
door griendar
ik bedoel eigenlijk een 4 wheel drive zonder dat elektrisch gedoe zoals een EVO of een Imprezza dat zijn de te kloppen auto"s
griendar schreef:ja ok ik wist niet dat dit zoveel in gewicht scheelt,maar je noemt nu wel een auto,ik kijk meer naar een Golf
GTI of een Seat Leon met mn Works heb ik daar toch moeite mee, pak jij die op de Ring? waarschijlijk wel
Berthil schreef:Qua circuitgebruik (dus niet in de Alpen) alleen interessant als hij dan echt meer vermogen heeft, 300+ pk. Anders vind ik het meergewicht niet gerechtvaardigd.

Op een circuit is alleen bij uitacceleren een 4-wheel drive gunstiger, bij remmen en de bocht zelf t/m indrukken van jhet gaspedaal werkt het extra gewicht alleen maar tegen.

Dus op een Gallardo zeg ik ja maar een Mini onder 275 pk nee.

Geplaatst: 15 jul 2010, 22:06
door MaVaEe
Dat ding stond ook op de IAA 2009. Toen zaten er wel eindstukjes op de sidepipes! :P

Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: 22 jul 2010, 15:11
door griendar
een van de belangrijkste kenmerken van een (classic) Mini is een vette uitlaat in het MIDDEN van de auto met een of 2 pijpen
dus sides pipes vind ik not done
MaVaEe schreef:Dat ding stond ook op de IAA 2009. Toen zaten er wel eindstukjes op de sidepipes! :P

Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: 22 jul 2010, 15:34
door GeoBem007
De sidepipes zijn uit noodzaak. Waarschijnlijk kan de uitlaat niet meer verder door de gehele achterste aandrijving.

4WD is leuk voor de grip, maar anders is RWD the way to go..

Of je moet een systeem hebben à la Ford Focus RS..

Geplaatst: 22 jul 2010, 16:03
door MaVaEe
Ik vind het in ieder geval een mooie ontwikkeling. ;)

Geplaatst: 22 jul 2010, 16:18
door Fred
Afbeelding

RW mcs, dàt zou een mooie ontwikkeling zijn...

maar ok, go go hybrid... :)

Geplaatst: 23 jul 2010, 08:35
door Mini Poeper
Als die afschuwelijke bumper maar in de rekken blijft!