Schakel of automaat ?

Mittavic
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Purmerend
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 jun 2012, 20:19

Schakel of automaat ?

02 jan 2014, 11:50

Hallo allemaal,

ik ben weer aan het denken om een Mini te gaan aanschaffen. Een Cooper S uit 2007/2008 moet het worden. Nu ben ik eigenlijk niet zo weg van het schakelen en vandaar dat ik nu ook in een auto rij met een automaat. Maar nu is mijn vraag aan jullie : Hoe is de automaat van de cooper s uit 2007/2008 ? Iemand daar ervaring mee? Rijdt het goed ? Of mag je een cooper s niet in automaat rijden :P Hoor graag jullie mening. Heb van de week in een golf 6 gereden met DSG bak(7 versnellingen) en dat is echt werkelijk genieten.

Bedankt alvast :dansen
Erjen
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 855
Lid geworden op: 13 mar 2012, 21:40

Re: Schakel of automaat ?

02 jan 2014, 12:00

Klein tipje, een N14 motor (2007-2009) heeft veel onderhoud nodig waarbij op een hoop punten gelet moet worden, vooral het distributie verhaal met kapotte kettingen etc.

Als ik jou was zou ik heel even doorsparen voor een facelift 2010+ model. (N18 blok) Minder onderhoudsgevoelig en de meeste kinderziektes zijn eruit.

De Mini heeft nog een enkele koppeling en slaat niet zo snel over als een DSG bak.

(Ben van mening dat een automaat niet in een S thuishoort. Zo'n ding moet je zelf beleven! :D )

Mini_Michel heeft een S-automaat, ik zou hem even een Pb sturen met zijn bevindingen :)
Uhr
Mittavic
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Purmerend
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 jun 2012, 20:19

Re: Schakel of automaat ?

02 jan 2014, 12:08

Bedankt voor de snelle reactie ! Dat verhaal over het doorsparen voor een facelift model geldt dus ook voor een cooper s met een schakelbak ?
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amstelveen
Berichten: 20588
Lid geworden op: 20 jun 2009, 01:14

Re: Schakel of automaat ?

02 jan 2014, 12:13

Ja, n14 kan zowel met automaat als handbak en is een kwetsbaar blok. Olieverbruik, verbrande zuigers en kleppen, distributie, kapotte turbo's tot compleet opgeblazen motoren. Uiteraard zijn er goeie exemplaren, maar zorg dat je er eentje koop met sluitende historie en zoveel mogelijk data qua fixen (dealeruitdraai bijv)

Aart (ajede) heeft ook een automaat en is daar erg tevreden over.
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
ajede
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Gelderland
Berichten: 1732
Lid geworden op: 11 dec 2011, 12:26

Re: Schakel of automaat ?

02 jan 2014, 22:37

Klopt helemaal! :)

Ik ben ook automaat verslaafd, maar als het een waardeloze combi zou zijn, zou ik dat ook niet ontkennen.
Het is juist een heerlijke combi met het S blokje en zou echt niet anders willen in de Mini.
De automaatbak heeft zich genoeg bewezen in en bij BMW is alleen wat aangepast qua gewicht voor de R56. Is dan wel geen dubbele koppeling automaat, maar in de sportstand schakelt ie gewoon bruut snel op en af, echt geweldig. Normale stand heb ik de Mini het meest in staan en is ook prima.

Heb zelf toen ik de auto welgeteld 1,5 uur op naam had een kapotte turbo gehad en was de nok ook van tijd af geraakt, maar na deze reparatie (nu exact 2 jaar geleden en goed opgelost met de oude eigenaar overigens) nul komma nul problemen gehad en ook een olieverbruik wat verwaarloosbaar is. (Klop het wel ff af natuurlijk.. :mrgreen: )

Kan een R56 S automaat je zeker aanraden, maar zoek en kijk gewoon goed ondanks dat geluk ook zeer belangrijk is.
Afbeelding

Terug naar “MINI-talk”