Aankoop Mini, graag jullie mening

Gumball4000
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 mar 2016, 17:32

Aankoop Mini, graag jullie mening

28 mar 2016, 17:18

Allen,

Ik ben 25 jaar oud en zou graag mijn eerste mini aankopen. Vandaag ben ik gaan kijken naar een Mini Cooper D van 2011 met 30900 km op de teller.
De wagen heeft halfleder interieur, zetelverwarming, armsteun, panoramisch dak ed. GEEN Gps. Ik heb ook een testrit mogen maken en alles klonk goed.
De wagen beschikt ook over witte Mini velgen (17 inch). Deze hadden wel stoeprand schade en oogden aan de rand wat grijs ipv wit.
Daarnaast bleek de achterband aan vervanging toe. Wagen heeft 2 maal onderhoud gehad (14.000km en 28.000km). Op het laatste onderhoud zijn de remblokken vooraan vervangen geweest volgens eigenaar.

Wagen werd voornamelijk voor woon-werk verkeer gebruikt (2km). Af en toe voor een langere reis. Eigenaar vraagt 13.000 Euro.
Aan carrosserie zijn er gebruikssporen, maar ziet er bijna als nieuw uit. Graag jullie mening over prijs, bandenslijtage en remblokken slijtage.. Is dit normaal bij deze kilometerstand of toch zeer snel versleten?
Kivo
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 okt 2015, 21:04

Re: Aankoop mini, graag jullie mening.

28 mar 2016, 17:43

Remblokken kunnen preventief vervangen zijn geweest, waren niet noodzakelijk op.
Een betere indicator is slijtagebeeld van de remschijven.

Mits chassis nr kan je bij een dealer opvragen wat de werkelijke geschiedenis is van de wagen.

Banden op 30k is niets abnormaal - in acht genomen het de originele banden zijn.

Maar altijd vooral stukskes van 2km... :? Dat blok krijgt dan nooit de kans van op te warmen (condens > slecht voor olie). 2km, dan kan je zelfs naar het werk wandelen begot!
Gumball4000
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 mar 2016, 17:32

Re: Aankoop mini, graag jullie mening.

28 mar 2016, 18:00

Kivo schreef:Remblokken kunnen preventief vervangen zijn geweest, waren niet noodzakelijk op.
Een betere indicator is slijtagebeeld van de remschijven.

Mits chassis nr kan je bij een dealer opvragen wat de werkelijke geschiedenis is van de wagen.

Banden op 30k is niets abnormaal - in acht genomen het de originele banden zijn.

Maar altijd vooral stukskes van 2km... :? Dat blok krijgt dan nooit de kans van op te warmen (condens > slecht voor olie). 2km, dan kan je zelfs naar het werk wandelen begot!
Remschijven kon ik moeilijk bekijken, remmen ging wel goed. Wanneer worden schijven normaal vervangen? (bij normaal gebruik)

De woning zag er wel een nieuwbouw uit, dus misschien dat eigenaars er pas woonden en het enkel laatste maanden/jaar zulke afstanden was.

Chassisnr ga ik navragen.
Kivo
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 okt 2015, 21:04

Re: Aankoop mini, graag jullie mening.

28 mar 2016, 18:29

Altijd zaklamp meenemen :wink:

Als de achterbanden versleten zijn, dan zijn het waarschijnlijk de oorspronkelijke voorbanden, maar als je vooral slechts 2km op en af 't werk bolt, en met een dieselke er een paar banden doordraait op 30d, dan heb je toch aardig liggen trappen denk ik. Nu kan de mens wel steeds rustig op en af naar het werk rijden, maar zich tussendoor wat uitleven (waar op zich niets verkeerd mee is natuurlijk), maar da's moeilijk te achterhalen natuurlijk... En van een vrouw - ééntje die gas wist te geven dan, want vrouwen zijn doorgaans veel zuiniger met remblokken.

Ben je al naar andere Mini's gaan kijken zodat je ietwat een vergelijk hebt? Doen, zelfs als was het naar ene die je sowieso niet kopen zou!
Gumball4000
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 mar 2016, 17:32

Re: Aankoop mini, graag jullie mening.

28 mar 2016, 19:01

Kivo schreef:Altijd zaklamp meenemen :wink:

Als de achterbanden versleten zijn, dan zijn het waarschijnlijk de oorspronkelijke voorbanden, maar als je vooral slechts 2km op en af 't werk bolt, en met een dieselke er een paar banden doordraait op 30d, dan heb je toch aardig liggen trappen denk ik. Nu kan de mens wel steeds rustig op en af naar het werk rijden, maar zich tussendoor wat uitleven (waar op zich niets verkeerd mee is natuurlijk), maar da's moeilijk te achterhalen natuurlijk... En van een vrouw - ééntje die gas wist te geven dan, want vrouwen zijn doorgaans veel zuiniger met remblokken.

Ben je al naar andere Mini's gaan kijken zodat je ietwat een vergelijk hebt? Doen, zelfs als was het naar ene die je sowieso niet kopen zou!
Heb vorige week in Mini One D van een kameraad gereden, dus kon alles wat vergelijken. Hij betaalde vorig jaar 12900 Euro en had standaard uitrusting (model 2010) en wagen had 60.000km. Wat velgen betreft, boeit het mij op dit moment niet zo. Dit is enkel uiterlijke schade. Zolang hij nu maar technisch ok is.
Heb 12650 Euro geboden en bod is aanvaard. Heb wel nog 2 dagen bedenktijd gevraagd daar ik het chassisnummer naar Mini heb doorgestuurd. Je weet maar nooit.


Reden van verkoop was de korte afstanden wat, samen met nieuwbouw woning/nieuwe wijk die ik zag, vermoed dat ze vroeger verder woonden.
Kivo
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 okt 2015, 21:04

Re: Aankoop mini, graag jullie mening.

29 mar 2016, 20:35

Good thinking. Kraske op velg(en) inderdaad niet van het belangrijkste. Algemene staat, en in bijzonder die van de techniek belangrijker.

Kan nog gekker hoor - mijne was 5 jaar oud, en had nog net geen 17d kilometer gelopen :feest
Gumball4000
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 mar 2016, 17:32

Re: Aankoop Mini, graag jullie mening

30 mar 2016, 18:54

Heb ik nog wat facturen opgevraagd van de wagen.
Eerste onderhoud in 04/2013 op 14.000km (olie onderandere vervangen). Tweede beurt 01/2015 op 23.000km (en niet 28.000km zoals eerder gezegd) (enkel remvloeistof en hier werd al versleten achterband vermeld)

Kan dit kwaad?.. Al 3 jaar geen olie vervangen geweest..
Ook niets van nieuwe remblokjes te zien.
Kivo
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 okt 2015, 21:04

Re: Aankoop Mini, graag jullie mening

30 mar 2016, 19:38

Onderhoud is normaliter om de 25 dacht ik, maar als er 10d of minder km's per jaar worden gereden wordt een oliewissel aangeraden. Geldt ook voor remvloeistof - na 5 jaar mag daar zeker andere in!

2 oliewissels is dus "redelijk".


23d en al een (1..?) versleten band - je spreekt altijd over band, niet banden?
Kivo
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 okt 2015, 21:04

Re: Aankoop Mini, graag jullie mening

31 mar 2016, 21:35

Gekocht, of niet?

Terug naar “MINI-talk”