niet openen cabriodak

graspieper
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 mei 2016, 12:28

niet openen cabriodak

20 aug 2017, 11:56

Hallo,

Zoals sommigen al weten ben ik bezig met het herstellen van een R57 mini van 2014 en stukje bij beetje gaat het de goede kant op (ik heb nog 2 foutmeldingen te gaan :lol: )

Kan iemand mij helpen met het volgende?
Ik krijg bij het openen van de cabriokap de volgende melding in het display:Afbeelding

Dit gebeurt in het '2e' gedeelte van het openen, het schuifdak gaat dus wel open, daarna gaan de 4 ramen naar beneden en ontgrendelen de voorste twee dakhaken. Daarna stokt de proceduren en krijg ik bovenstaande melding en gaat het groene ledje naast de schakelaar knipperen.

Zover ik weet voldoe ik aan alle voorwaarden als hoedenplanksensor, hendels naar beneden etc, etc.
ik heb wel twee foutmeldingen in de MRS module:
9417 en 9419. dit zijn twee sensoren in de rolbeugel. Deze is geactiveerd geweest en heb ik volgens de voorschriften weer ingedrukt. Ik heb het vermoeden dat deze sensoren het inklapproces blokkeren.

Nu mijn vraag:
Hoe kan ik deze foutmeldingen resetten (het lukt mij niet met b.v. IMPA), en is dit überhaupt mogelijk of moet hiervoor de airbagmodule worden vervangen? of de hele rolbeugel?
Of moet ik een andere handeling uitvoeren?
alle input is welkom.

groet,
Jacco
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: niet openen cabriodak

22 aug 2017, 22:28

Jacco,

ik heb een service manual van b.p. en even gekeken of er nog extra voorwaarden zijn. Hij geeft 3 voorwaarden aan voordat je de top kan invouwen:
1. zij ruiten moeten geopend zijn door "footwell module" (FRM)
2. Stretcher bar moet naar beneden zijn en in "locked position"
3. kofferbak klep moet gesloten zijn

Het lijkt t/m sunroof wat je zegt goed te gaan, dus de motor voor de sunroof werkt. Om de grote top in te klappen wordt de hydralic unit/pomp geschakeld via 2x relais. Die zitten links achter in de kofferbak achter de trim. Hier bevindt zich ook de pomp en de Convertible top module (CVM). Misschien even meten nadat de dakhaken ontgrendelen of de pomp spanning krijgt. Misschien is er 1 van de 2 relais kapot of een loszittende stekker of heb je dat allemaal al gecontroleerd?

Voor je beeldvorming zitten er 6 sensoren in je dak, 2 tbv sunroof motor (direction and speed), 2 sensoren in het scharnierend punt: 1 voor detectie top stowed en 1 voor detectie top up. Hiernaast 2 sensoren voor sunroof: 1x detectie 70% open en 1x detectie sunroof 100% open. Hiernaast heb je de microswitch rear parcel shelf wat waarschijnlijk de hoedenplankswitch is.

Ik woon in Veghel dus je kunt altijd even een blik werpen in de manual. Je kunt ook via een PB je mobiel nummer toesturen dan kan ik met de telefoon wat foto's voor je maken zodat je zelf het 1 en ander kan nalezen.

Mvg. Milco
graspieper
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 mei 2016, 12:28

Re: niet openen cabriodak

27 aug 2017, 16:50

Hallo Milco,

Bedankt voor je uitgebreide reactie, ik heb ondertussen van Robert ook al het elektrisch schema gekregen met de voorwaarden voor het openen van het dak.
Al jou beschreven punten lijkt aan voldaan te worden, echter het dak gaat nog niet (helemaal) open.

ik heb nog steeds het vermoeden dat de sensoren in de rolbeugel het probleem zijn, vandaar ook mijn vraag of deze gereset kunnen worden en hoe.
Dit lukt mij niet in IMPA. mocht je hier nog wat zinnigs over kunnen zeggen dan hoor ik het graag.

groet,
Jacco

P.s. zie dat je nog een panoramadak wilt vervangen / repareren? ik heb er nog een liggen :D
ik zal je een pb sturen.
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: niet openen cabriodak

27 aug 2017, 17:55

Jacco,

ik heb je een whats-app bericht gestuurd met mijn gegevens.


Ik zal zo nog eens in het boek kijken of er iets specifiek vermeld staat over die sensoren.

Mvg. Milco
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: niet openen cabriodak

27 aug 2017, 22:24

Nog wat zitten speuren op diverse BMW-fora... Ik kom daar verschillende dingen tegen:
- vervangen van de Roll Over Controller
- een keer een test-cyclus uitvoeren met een BMW GT1 Service Tool
- bij anderen is het terugduwen van de Roll over bar voldoende.

Heb je die beide actuators goed bekeken? Zit daar wellicht iets niet helemaal goed? Wellicht door de knal beschadigd? En ook zeker weten dat de beugel echt helemaal tot het eind zit? Ik zag dat men bij sommige BMW's ergens een kunststof kapje moesten verwijderen om ze net even een paar millimeter dieper vast te kunnen duwen. Wel beetje lastig bij te komen denk ik met gesloten dak...

Terug naar “MINI-talk”