Aftermarket DAB+ ontvanger op OEM radio

De binnenkant van de 2e generatie MINI, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc..
Gebruikersavatar
Xanlle
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 356
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:43

Re: Aftermarket DAB+ ontvanger op OEM radio

21 apr 2017, 21:55

Ik gebruik de GROM Audio USB3 voor het afspelen van muziek via USB en bluetooth en voor handsfree bellen. Er is een speciale kabel voor de Boost autoradio van de R53 (en nog een heleboel andere auto's). Alle knoppen op het stuur (als je die hebt) werken behalve het R/T knopje. Het telefoonknopje daaronder werkt bij mij wel in combinatie met mijn iPhone. Als ik die indruk dan kan ik via siri van alles vragen.

De DAB+ module van GROM Audio is een addon voor de Grom USB3. Deze module sluit je aan via mini DIN op de USB3. Daarnaast heeft de DAB+ module een antenne nodig. Er wordt een versterkte raamantenne meegeleverd, maar daarmee ontvang ik alleen een aantal NPO zenders. Zo'n raamantenne ziet er ook niet zo fraai uit en is niet goed weg te werken. Ik heb daarom de standaard (actieve) antenne van de MINI gebruikt. Deze antenne is aangesloten op de Boost radio via een Fakra aansluiting. Om te zorgen dat de antenne naast FM ook voor DAB+ gebruikt kan worden gebruik ik een Dietz D41106. Deze is geschikt voor actieve en niet-actieve antennes. De Dietz heeft 12 volt nodig en die wordt geleverd door de DAB+ module die een 12 volt uitgang heeft. De Dietz heeft allemaal female Fakra connectoren, en de DAB+ module en radio ook, dus je hebt fakra male to fakra male nodig om alles te verbinden.

Het klopt wat je zegt. Radio 538 zou ik ook moeten ontvangen als ik Sky Radio ontvang en dat blijkt ook zo te zijn, maar ik had hem over het hoofd gezien omdat het display niet 538 weergaf maar iets anders.

Ik ben wel even bezig geweest om alles werkend te krijgen. Het blijkt noodzakelijk te zijn om USB3 firmware 80 te hebben en de DAB+ module moet ook de laatste firmware hebben. De USB3 is zelf te updaten, maar de DAB+ module kan alleen door een reseller geupdatet worden helaas, dus daar ging wat tijd overheen.

Ik heb het nagemeten en er staat 12 volt op de splitter. Ik weet weinig/niks van phantoomvoeding en phantoomadapters, maar ik zie in de beschrijving van de Dietz daar wel iets over terug. Alle info daarover is welkom.
Alex
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Op het platteland
Berichten: 176
Lid geworden op: 28 jul 2010, 16:32

Re: Aftermarket DAB+ ontvanger op OEM radio

21 apr 2017, 22:21

Blij dat het werkt.

Dan de phantoom voeding. Dit is een spanning die over de signaalkabel wordt gevoerd. Omdat de mini een actieve antenne heeft moet deze gevoed worden met een 12 Volt spanning. Om nu geen extra draad naar de antenne te hoeven trekken wordt de spanning over de antennekabel gevoerd. Overigens is de actieve antenne een normale antenne waar in het voetje een versterker zit. Bedenk wel dat een antenne eigenlijk maar voor 1 frequentieband is. Eigenlijk zou je dus twee antenne's nodig hebben en beide op het dak. Er bestaan gecombineerde antennes zodat er maar 1 antenne op je dak staat. Alle andere oplossingen blijven dus een soort compromis wat betreft ontvangst. Ik zou toch eens een experiment proberen met de losse antenne ie je bij je module hebt gekregen. Plak hem niet vast maar leg hem eens voor het raam en probeer het eens een weekje. Het kan best zijn dat dit beter werkt dan die splitter die je nu gebruikt. Ik heb zelf een DAB radio in mijn bus en deze gebruikt een antenne die op het raam is geplakt. Deze antenne werkt eigenlijk goed en heb door heel Nederland eigenlijk overal goede ontvangst.

Ik zag inderdaad dat je een USB3 nodig hebt en daarop een DAB tuner aansluit. Helaas heb ik een wisselaar in de kofferbak dus mijn connector op de radio is bezet. Ik zal dus de wisselaar moeten verwijderen om dit werkend te krijgen. Ik kan het natuurlijk ook doen via de aux ingang als deze op mijn radio zit. Ik heb inderdaad bediening op het stuur zitten en dus ook bluetooth in mijn radio...Vind die GROM oplossingen echter wel super mooi bedacht!
Gebruikersavatar
Rallye
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Achterhoek
Berichten: 82
Lid geworden op: 04 apr 2021, 14:37

Re: Aftermarket DAB+ ontvanger op OEM radio

10 apr 2021, 21:59

Ik ben nu aan het kijken naar DAB+ voor onze 2013 R59 Roadster en kom deze tegen: https://www.kufatec.com/de/dab-dab-radi ... -ccc-40148 Iemand ervaring mee?

Hij is geschikt voor Mini’s met een Boost radio, mits voorzien van een glasvezelaansluiting (“lichtleiter”). Heeft iemand een idee hoe ik erachter kom of onze auto zo’n aansluiting heeft (zonder de complete kofferbakbekleding los te halen - waarbij ik overigens ook niet weet waar te zoeken).
Gebruikersavatar
Rallye
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Achterhoek
Berichten: 82
Lid geworden op: 04 apr 2021, 14:37

Re: Aftermarket DAB+ ontvanger op OEM radio

02 mei 2021, 23:33

Nog even verder zitten zoeken. In de inbouwhandleiding (https://www.kufatec.com/de/KufatecManua ... ad/id/6215) wordt de oorspronkelijke DAB-module (zonder +) verwijderd en de Kufatec aangesloten op de originele glasvezel. Dan zou ik er dus van uit moeten gaan dat een Cooper S zonder af fabriek DAB-module geen glasveel heeft? Heeft iemand hier al eens zo’n glasvezel aangetroffen?
Gebruikersavatar
Rallye
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Achterhoek
Berichten: 82
Lid geworden op: 04 apr 2021, 14:37

Re: Aftermarket DAB+ ontvanger op OEM radio

17 jun 2021, 14:19

Ik blijf maar even in dit topic posten, dan kan ik het later ook zelf terugvinden. Nadeel van de Kufatec is dat hij een handmatige ingreep nodig heeft om nieuwe zenders te zoeken. Daarom zitten kijken naar de Mobridge DAB+Most. Die lijkt alle hokjes te kruisen, vooral goede integratie met de radio! Van de prijs schrok ik echter wel weer een beetje.

Ik kwam ook nog deze tegen: https://www.navinc.nl/4-music-integrati ... p-kabelset Nog geen prijs gevonden.

Toen las ik dit: https://www.whatcar.com/news/bmws-and-m ... dard/n9620.
Ik zie dat veel slopers (bijvoorbeeld autoteile24) sloopauto’s uit het VK halen, ook van na 2013. Op eBay zie ik DAB+ Boost radio’s staan, maar ook DAB modules. Die modules lijken ouder te zijn (pre. LCI), mogelijk zelfs geen +. Wij hebben een Roadster (dus LCI) en bij mij komt de vraag op wat ik nodig heb om OEM-DAB+ in onze auto te krijgen. Is alleen een radio voldoende of is er ook een module en evt. een nieuwe antenne en antennekabel nodig? Heeft iemand dit al eens uitgezocht/gedaan?
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Aftermarket DAB+ ontvanger op OEM radio

20 jun 2021, 11:11

Voor wat betreft de antenne (12) en andere antenne versterker (7) in geval van een aanwezige DAB+ module: https://minishop.ekris.nl/54603-mini-co ... id=65_2354

Losse DAB+ antennekabels (4) is ook te vinden: https://minishop.ekris.nl/54603-mini-co ... id=61_2178

De DAB+ module is het S654A pakket maar dit kan ik nergens vinden want het lijkt me een module die je aansluit op je radio en je dan moet coderen/aanmelden. Misschien bij MINIparts24 eens kijken of zij niet iets van deze spullen hebben liggen cq hier bekend mee zijn.

Ik heb origineel ook DAB+ in de R55 maar zeer tevreden mee en perfecte ontvangst en zuiver geluid.

Succes,

Milco
Gebruikersavatar
Rallye
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Achterhoek
Berichten: 82
Lid geworden op: 04 apr 2021, 14:37

Re: Aftermarket DAB+ ontvanger op OEM radio

20 jun 2021, 14:46

Dank je, ik zal er inderdaad eens een mail aan wagen.

Jij weet dus ook niet zeker of je een losse module hebt voor DAB+ of dat het na de LCI toch in de radio zit. Wat ik heb kunnen vinden is, dat als het ook na de LCI een module is, dat hij dan rechts achterin de auto gemonteerd is - maar misschien bij een Clubman weer niet…….
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Aftermarket DAB+ ontvanger op OEM radio

20 jun 2021, 18:44

Ik verwacht echt dat het een module is want het was een optie en niet LCI heeft dit dus kan bijna niet anders. Ik zal zo eens kijken of ik rechts achterin bij de Clubman iets zie zitten
Gebruikersavatar
Rallye
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Achterhoek
Berichten: 82
Lid geworden op: 04 apr 2021, 14:37

Re: Aftermarket DAB+ ontvanger op OEM radio

20 jun 2021, 21:06

Jij hebt een voor-LCI? Dat zou dan nog kunnen verschillen. Ik las wel iets over het waardeloos worden van DAB in sommige niet-LCI’s toen de UK overging van DAB naar DAB+. Daar had ik uit afgeleid dat DAB+ in een niet-LCI niet voorkwam, maar dat klopt dus niet. Alvast bedankt voor het kijken!
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Aftermarket DAB+ ontvanger op OEM radio

21 jun 2021, 07:13

Misschien hebben jullie hier iets aan??
afbeelding.png
Het ligt aan je headunit, kan erin zitten, maar kan ook module zijn. Heb je DAB-antenne stekkers op je headunit, dan zit ie er ingebouwd. Anders als module rechtsachter in de kofferbak bij de R56, of linksachter bij een R55.
Gebruikersavatar
Rallye
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Achterhoek
Berichten: 82
Lid geworden op: 04 apr 2021, 14:37

Re: Aftermarket DAB+ ontvanger op OEM radio

21 jun 2021, 12:18

@robert Dank je. Uit het bericht wordt niet duidelijk wanneer de overgang heeft plaatsgevonden, noch specifiek bij welke radio/navigatie. Kun je de bron van je citaat delen? Dan heb ik weer iets om verder te zoeken.
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Aftermarket DAB+ ontvanger op OEM radio

21 jun 2021, 14:01

pm verstuurd...
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Aftermarket DAB+ ontvanger op OEM radio

22 jun 2021, 20:53

Robert schreef:
21 jun 2021, 07:13
Misschien hebben jullie hier iets aan??

afbeelding.png

Het ligt aan je headunit, kan erin zitten, maar kan ook module zijn. Heb je DAB-antenne stekkers op je headunit, dan zit ie er ingebouwd. Anders als module rechtsachter in de kofferbak bij de R56, of linksachter bij een R55.
Dat verklaart dat ik zo wie zo rechtsachter geen module heb gevonden maar bij de clubman dus linksachter moet kijken. Ik heb de LCI R55 begrijp ik het dan goed dat het nog steeds een module kan zijn of geïntegreerd in de radio dus beide mogelijk kan zijn?

Ik zal zo nog eens links kijken dan, tenminste als ik er zo bij kan, het regent hier dus nu even niet handig.

Gr. Milco
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Aftermarket DAB+ ontvanger op OEM radio

22 jun 2021, 20:56

Bij de R56 zit daar een klepje en kun je er even naar kijken, rechts kon ik zo de bekleding wat wegtrekken maar links moet ik heel de bekleding eerst verwijderen om iets te kunnen zien, gaat hem zo even niet worden. Misschien dat de PB van Robert je het antwoord geeft.

Kan altijd later nog wel een keer kijken.

Gr. Milco
Gebruikersavatar
Rallye
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Achterhoek
Berichten: 82
Lid geworden op: 04 apr 2021, 14:37

Re: Aftermarket DAB+ ontvanger op OEM radio

22 jun 2021, 21:06

Ik verwacht zeker niet dat je je auto voor mij uit elkaar haalt. Bedankt voor het zoeken!

Terug naar “Interieur en audio”