Motor loopt soms onregelmatig stationair, OBD code P0087

KeesH
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Heemskerk
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 feb 2013, 22:40

Motor loopt soms onregelmatig stationair, OBD code P0087

24 apr 2015, 01:17

Sinds kort loopt mijn R57 ( Cabrio Cooper S 2011) onregelmatig stationair na starten. Vooral als de motor een paar uur uit is geweest. Niet na een nacht stil staan, maar na een paar uren. Motor storingslamp brandt dan oranje. Als ik de motor uitzet, sleutel eruit haal en weer opnieuw start loopt hij normaal en brandt het motor sturingslampje niet meer. Hij loopt dan prima en geeft tijdens het rijden geen storing meer.
Het heeft te maken met de benzine druk heb ik begrepen, maar hoe kan het zo nu en dan optreden en vooral na een paar uur stil staan? Iemand een idee?
Gebruikersavatar
CasR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 274
Lid geworden op: 06 nov 2016, 07:15

Re: Motor loopt soms onregelmatig stationair, OBD code P0087

24 apr 2015, 07:06

Hogedruk brandstofpomp is defect. Komt vaker voor bij de S. De pomp is eenvoudig zelf te vervangen. Ik heb nog een gebruikte liggen voor je als je dit zelf wilt repareren.
P5ycH0
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Hillywood
Berichten: 4614
Lid geworden op: 01 okt 2010, 15:34

Re: Motor loopt soms onregelmatig stationair, OBD code P0087

24 apr 2015, 07:18

idd brandstofpomp.
Je kan zo'n code meestal wel googelen icm met 'bmw' ervoor.
KeesH
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Heemskerk
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 feb 2013, 22:40

Re: Motor loopt soms onregelmatig stationair, OBD code P0087

25 apr 2015, 18:21

Het vreemde is dat het onregelmatig optreedt. Gisteren de hele dag niet, vandaag weer wel. Vandaag kreeg ik het motorstoringslampje eerst niet uit, en heb ik op halve kracht gereden, uurtje geparkeerd ergens en daarna liep hij weer prima, met full power. Als de pomp kapot is dat zou hij het toch altijd niet goed moeten doen?
Ik vraag dit omdat ik er zeker van wil zijn dat het vervangen van de pomp het probleem oplost.
P5ycH0
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Hillywood
Berichten: 4614
Lid geworden op: 01 okt 2010, 15:34

Re: Motor loopt soms onregelmatig stationair, OBD code P0087

25 apr 2015, 19:27

Ik heb het ook gehad. Bij mij liep ie 2x tot 3x in de week even heel onregelmatig.
Niet continu slecht dus. Dealer diagnose was ook de pomp en na het vervangen probleem weg.
KeesH
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Heemskerk
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 feb 2013, 22:40

Re: Motor loopt soms onregelmatig stationair, OBD code P0087

03 mei 2015, 14:36

Auto gaat morgen naar de dealer. Volgens de werkplaats deskundige komt het heel weinig voor dat de hoge druk benzine pomp stuk gaat. Ik vertelde hem dat bij mij die pomp al na 2 weken ( 800km op de teller) vervangen is vanwege regelmatig motorstoringsmeldingen. Maar dat was tijdens het rijden.
Nu komen de problemen komen zeer wisselend voor. nooit tijdens het rijden alleen na de start. Als hij slecht loopt is de benzine druk in de common rail heel laag ( volgens de OBD app). Soms loopt hij daarna goed en zie je de druk mooi stijgen. Soms gaat hij in "veilige modus" en dan blijft de benzine druk laag.
Dan weer een paar dagen zonder problemen, vreemd. Als een pomp stuk , is hij toch altijd stuk lijkt mij?
Casper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Noord Holland
Berichten: 3925
Lid geworden op: 01 nov 2012, 11:08

Re: Motor loopt soms onregelmatig stationair, OBD code P0087

03 mei 2015, 21:23

KeesH schreef:Auto gaat morgen naar de dealer. Volgens de werkplaats deskundige komt het heel weinig voor dat de hoge druk benzine pomp stuk gaat. Ik vertelde hem dat bij mij die pomp al na 2 weken ( 800km op de teller) vervangen is vanwege regelmatig motorstoringsmeldingen. Maar dat was tijdens het rijden.
Nu komen de problemen komen zeer wisselend voor. nooit tijdens het rijden alleen na de start. Als hij slecht loopt is de benzine druk in de common rail heel laag ( volgens de OBD app). Soms loopt hij daarna goed en zie je de druk mooi stijgen. Soms gaat hij in "veilige modus" en dan blijft de benzine druk laag.
Dan weer een paar dagen zonder problemen, vreemd. Als een pomp stuk , is hij toch altijd stuk lijkt mij?

Ik heb het zelfde gehad nieuwe pomp er in en loopt weer als een zonnetje
Afbeelding

mods: dual oil catch can. M7 Vortex carbon hoodscoop, Carbon zijpanels/ achterspoiler/dashboard/pook/middentunnel/deurgrepen binnen en buiten, JCW Carbon spiegelkappen JCW Remmen/lerder dashboard/spoilertrim/extra tellers. Erbach achterstabistang. Chrome gone. Diff achter. ramen getint achter. Jap racing velgen 17 inch 8,25 J. MINI OEM dagrij LED verlichting. short antenna
PjV
Be Mini
Be Mini
Locatie: TH
Berichten: 554
Lid geworden op: 06 jan 2013, 23:02

Re: Motor loopt soms onregelmatig stationair, OBD code P0087

04 mei 2015, 14:56

Die pompen zijn waarschijnlijk gewoon brak. Ook bij BMW was dat een veel voorkomende fout en in Amerika reden voor vervanging onder garantie. Dat geldt ook voor de Mini. Helaas niet in Europa.
http://www.northamericanmotoring.com/fo ... ost3866734
Afbeelding
KeesH
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Heemskerk
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 feb 2013, 22:40

Re: Motor loopt soms onregelmatig stationair, OBD code P0087

05 mei 2015, 20:41

Vandaag is de auto nagekeken door de dealer Maaral in Alkmaar, en zij hebben inderdaad de hogedruk brandstofpomp vervangen. De nota moet ik nog krijgen, maar de pomp schijnt onder coulance door BMW Nederland vervangen te zijn, als het goed is kost de pomp dan niets en moet ik alleen de werkplaatskosten betalen. Ik ben benieuwd. Kennelijk is er toch iets overgewaaid uit de USA...
KeesH
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Heemskerk
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 feb 2013, 22:40

Re: Motor loopt soms onregelmatig stationair, OBD code P0087

07 mei 2015, 22:22

Vandaag de nota gekregen, en dat was alleen voor een lampje dat vervangen was. De benzinepomp en het arbeidsloon zijn niet doorberekend, coulance dus. Netjes van BMW Nederland. De auto is 4 jaar oud.
Kennelijk zit er op die pompen wereldwijd 10 jaar ( ?) garantie. :icon_top:
PjV
Be Mini
Be Mini
Locatie: TH
Berichten: 554
Lid geworden op: 06 jan 2013, 23:02

Re: Motor loopt soms onregelmatig stationair, OBD code P0087

08 mei 2015, 22:57

Heel netjes, goede service!
Afbeelding
coert60
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Den Haag
Berichten: 287
Lid geworden op: 11 aug 2013, 09:27

Re: Motor loopt soms onregelmatig stationair, OBD code P0087

30 jan 2017, 10:52

Toch wel mooi dat forum :) !

Ik heb al 2 maanden dat m'n R59 / N18 een motorstoring aangeeft. Zoals hierboven ook onregelmatig. De motor start vrijwel altijd prima. Af en toe hoor je wat gepruttel dat na enkele seconden weer weg is.
GoGarage heeft o.b.v. de OBD codes, die toen allemaal richting 'temperatuur' wezen, en visuele check, de thermostaat incl. huis vervangen. Storingen bleven terugkomen. Eén van de codes wees op een misfire in een cilinder. Voor de zekerheid bobines onderling omgewisseld.
Na 2 weken storingsvrij gereden te hebben, komt nu weer de storing terug met de waarschuwing 'verhoogde uitstoot'. Ook niet altijd. Soms gaat de storing vanzelf weg. Soms in de noodloop.
Vorige week op de snelweg bij accelereren weer wat gepruttel.
Ik heb een P3 Gauge die bij de start ook de foutcode toont. Nu is dat 0087. Ff googlelen en kom ik hier terecht :) .

Van de week maar eens langs de dealer en kijken of ze op hetzelfde uitkomen (incl. de coulance ;) )

Keep you posted!
coert60
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Den Haag
Berichten: 287
Lid geworden op: 11 aug 2013, 09:27

Re: Motor loopt soms onregelmatig stationair, OBD code P0087

02 feb 2017, 20:52

Hierbij een final update :)

De MINI dealer / garage was erg duidelijk over coulance ... met 5 jr en 167k geen coulance. Toen dat duidelijk was heb ik ook maar de afgesproken diagnose test bij hen geschrapt.
Vandaag bij Beek langs geweest om het motormanagement aan te passen zodat de koelwaterthermostaat al bij 95gr open gaat ilv de standaard (105?) waarde. Goed voor de levensduur van de motor :).
Aan de praat geraakt met Ghisbert over de bovengenoemde problemen. Ook hij dacht aan de hoge druk brandstof pomp. Voor de zekerheid toch de storing uitgelezen. Erg duidelijk te zien dat daar het probleem lag. Normaal moet de druk 5 bar zijn en de geleverde druk was in aanvang 1,7 en liep vanzelf maar langzaam op. Bijna verwonderlijk dat bij deze waarden de motor nog wilde starten. Deze is erg slecht melde Ghisbert.
Kwam mooi uit dat ze nog een pomp op voorraad hadden. Volgens Ghisbert was het een klusje dat nog sneller zou zijn dan het aanbrengen van de software aanpassing. Bleek ook zo te zijn, dus binnen het uur reed weer weg. Wel een heel prijzig onderdeel (650 ex) . Klaas vertelde dat tot een tijd terug de pomp onder de 200 euro kostte. Was toen wel onder coulance...
Nu geen probleem meer en de olietamp blijft nu mooi op 95 - 98 gr. Me happy :rijden
Beetle
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: s-Heerenhoek
Berichten: 343
Lid geworden op: 06 okt 2011, 23:06

Re: Motor loopt soms onregelmatig stationair, OBD code P0087

03 feb 2017, 14:52

Ik dacht altijd dat de druk VOOR de HDpomp 5bar moet zijn en na de HD 120-150bar. De LDpomp in de tank zorgt voor die 5bar. Deze wordt verkregen door de voltage van de LDpomp te regelen tussen de 3-10volt.

Maar blijkt toch anders te zijn zo te horen.
coert60
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Den Haag
Berichten: 287
Lid geworden op: 11 aug 2013, 09:27

Re: Motor loopt soms onregelmatig stationair, OBD code P0087

05 feb 2017, 23:59

Nee niet anders. Je noemt de juiste waardes. De 5mbar waar ik het over had zou bij stationair, direct na het starten geleverd moeten worden. Zodra je gas geeft klimt het naar de waarden die je noemt.
Afbeelding

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”