Startprobleem R55 JCW

Gebruikersavatar
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Utrecht
Berichten: 8165
Lid geworden op: 07 nov 2016, 23:22

Startprobleem R55 JCW

31 jan 2016, 19:00

Een vraagje voor de kenners. De afgelopen weken heeft mijn R55 Clubman JCW (bouwjaar 2010, N14 motor, kilometerstand 91.000) een aantal keren een probleem gehad met de koude start. Ik dacht eerst dat het vooral voorkwam bij een lage buitentemperatuur, maar afgelopen week gebeurde het ook bij 14 graden. Als het probleem zich voordoet, begint de motor kort na het starten erg onregelmatig te lopen, waarbij hij bijna af lijkt te slaan. De eerste keren dat het gebeurde, hield dit ongeveer 10-15 seconden aan, waarna de motor verder zonder problemen liep. De laatste twee keren duurde het ongeveer een halve minuut, waarbij nu ook het motorstoringslampje ging branden. Het oliepeil is in orde.
Recent is de auto terug geweest naar de dealer, o.a. om hiernaar te kijken. Helaas hebben ze het probleem niet kunnen constateren en kreeg ik het advies om het de komende tijd in de gaten te houden. Sindsdien lijkt het probleem zich steeds vaker voor te doen. Gelukkig is het me gelukt om een filmpje te maken op het moment dat het probleem er was (zie hieronder). Heeft iemand van jullie een idee in welke hoek ik het moet zoeken? Bedankt voor jullie hulp!

[BBvideo 650,395][/BBvideo]
Afbeelding
Afbeelding
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 3390
Lid geworden op: 28 okt 2016, 17:21

Re: Startprobleem R55 JCW

31 jan 2016, 19:12

Vreemd dat ze dit in de garage niet hebben kunnen uitlezen Ivo want storingscodes blijven bij mijn weten in het geheugen zitten.
Klinkt als lopen op te weinig cylinders maar kan zoveel zijn dus is alleen maar gokken zonder uitlezen.

Persoonlijk zou ik zelf eens de bougiekabels loshalen en bougies bekijken. Zijn zaken die je zelf kunt doen.
Laatst gewijzigd door ginoceros op 31 jan 2016, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Manick
Sponsor
Berichten: 1029
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:42

Startprobleem R55 JCW

31 jan 2016, 19:33

Ik denk zelf Ivo dat er met koud start een bobine weigert, met warme motor start ie wel goed?

Onder het rijden vermogen verlies? Motor voelt goed aan?

Wil best voor je op een zaterdag wat dingen proberen
Gebruikersavatar
CasR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 274
Lid geworden op: 06 nov 2016, 07:15

Re: Startprobleem R55 JCW

31 jan 2016, 19:38

Hogedruk brandstof pomp als het probleem zich alleen voor doet bij een koude start.
Andere mogelijkheid is dat distributie ketting een tandje is versprongen. Motor loopt dan voornamelijk niet lekker stationair maar bij hogere toerentallen rijdt hij bijna als normaal.
Gebruikersavatar
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Utrecht
Berichten: 8165
Lid geworden op: 07 nov 2016, 23:22

Re: Startprobleem R55 JCW

31 jan 2016, 19:55

Heren, heel erg bedankt voor jullie reacties! :icon_top:

Ik heb het filmpje ook doorgestuurd naar de dealer en wacht nog op een reactie. Ik zal jullie tips zeker noemen!

@Ginoceros: De storingsmelding had ik nog niet eerder gehad toen de auto bij de dealer was. Ik verwacht dat ze nu met uitlezen toch wel wat moeten kunnen vinden. Zal eens kijken naar de bougies en bougiekabels.

@Manick: Bedankt voor je aanbod! :icon_top: Als ik niet verder kom met de dealer, laat ik het je weten. Het probleem heeft zich nog nooit voorgedaan bij starten met een warme motor. Tijdens het rijden heb ik geen vermogensverlies bemerkt en lijkt de motor verder prima te lopen.

@CasR: Thanks! Als de motor eenmaal op temperatuur is, loopt hij stationair op zich prima. Het is echt alleen de eerste halve minuut (en in de meeste gevallen is er bij een koude start ook niets aan de hand).
Afbeelding
Gebruikersavatar
CasperZ
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jul 2017, 22:15

Re: Startprobleem R55 JCW

14 dec 2017, 21:33

Hi Ivo,
Ik heb precies hetzelfde probleem op dit moment. Wat is jouw uiteindelijk oplossing geweest? Ben ik wel benieuwd naar, voordat ik van alles ga vervangen etc.
Bij mij werden er in eerste instantie ook geen foutmeldingen uitgelezen, en kwam de MINI dealer met het advies de hele ECU te vervangen (à la €1300). Dus die stap probeer ik met het oog op mijn portemonnee liever te vermijden.
Thanks!
Gebruikersavatar
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Utrecht
Berichten: 8165
Lid geworden op: 07 nov 2016, 23:22

Re: Startprobleem R55 JCW

17 dec 2017, 19:16

Het bleek uiteindelijk de hogedruk brandstofpomp te zijn. De dealer heeft deze toen onder garantie vervangen en daarmee was het probleem opgelost.

Succes!
Afbeelding
Gebruikersavatar
louisvdd76
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Molenhoek
Berichten: 6371
Lid geworden op: 28 okt 2016, 23:10
Nederland

Re: Startprobleem R55 JCW

17 dec 2017, 20:18

En dan kun je die bij de dealer halen of bij Beek Autoracing.... Volgens mij haalt Beek ze bij Peugeot (een bepaald type is hetzelfde) alleen die zijn iets goedkoper...
Gebruikersavatar
Markos
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Enschede
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:03

Re: Startprobleem R55 JCW

17 dec 2017, 22:33

Voor de N14 moet je PSA partnummer 1920.LL hebben. Op eBay.de te vinden voor 360 euro (origineel en nieuw).
Groeten, Mark

2008 Mini Clubman Cooper S
Gebruikersavatar
CasperZ
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jul 2017, 22:15

Re: Startprobleem R55 JCW

25 dec 2017, 17:56

Thanks voor je reactie Ivo!
Inderdaad de benzinepomp, helaas geen garantie meer voor mij dus afgelopen week weer wat geld bij Beek langs gebracht!

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”