R56S vermogens upgrade project

Xentron1989
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 mei 2015, 22:39

R56S vermogens upgrade project

30 apr 2016, 20:21

Hallo allen,

Aangezien wij veel tijd en geld in omze MCS hebben moeten steken nadat deze spontaan in de fik was gevlogen (lees ergens anders op dit forum) hebben we maar besloten de auto te blijven rijden tot deze definitief zijn laatste rustplaats zal gaan vinden bij ons. Om deze reden gaan we er dus proberen de leukste tijd van te maken door een aantal aanpassingen te gaan doorvoeren

Mijn verlanglijstje:

Distributie ketting (compleet incl geleiders) voor de zekerheid
Dikkere catless downpipe
Intercooler
Silicone koelslangen (na brand direct geplaatst)
Oliekoeler
chiptuning (bij beek natuurlijk)

Ook heb ik overwogen om een ram air systeem van M7 te plaatsen maar lijkt me niet echt zo effectief als ze claimen dat het is (graag hier meningen over)

Heeft iemand nog zinvolle mods sta ik hier voor open en ook natuurlijk voor op of aanmerkingen op het verlanglijstje. Uiterlijk willen we niets aanpassen aan de MCS aangezien het veel meer fun is om een wolf in schaapskleren te rijden dan een stuk fischerprice
Gebruikersavatar
louisvdd76
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Molenhoek
Berichten: 6371
Lid geworden op: 28 okt 2016, 23:10
Nederland

Re: R56S vermogens upgrade project

30 apr 2016, 23:20

Intercooler: Wagner Competition
Downpipe: catless
Intake: AEM
Oliekoeler: altijd goed.
Tuning: ga je boven de 350nm neem dan gelijk je koppeling mee want je OEM koppeling gaat dat niet uithouden anders.
Wilcoos
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 2515
Lid geworden op: 30 mei 2012, 13:58

Re: R56S vermogens upgrade project

01 mei 2016, 00:00

Denk eerst eens na wat je wil gaan bereiken, pas dan kan je kijken wat je nodig hebt. Oliekoeler en koppeling etc is voorlopig nergens voor nodig. Je begint met een goede downpipe en intercooler, daarna worden het kleine vermogens winsten voor veel geld.
Gebruikersavatar
Markos
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Enschede
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:03

Re: R56S vermogens upgrade project

01 mei 2016, 08:29

Op websites van tuners zoals Beek, BRP en Krumm staan per tuning stage de onderdelen en vermogenswinsten. Heb je gelijk een idee van de kosten.
Groeten, Mark

2008 Mini Clubman Cooper S
ajede
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Gelderland
Berichten: 1732
Lid geworden op: 11 dec 2011, 12:26

Re: R56S vermogens upgrade project

01 mei 2016, 10:35

Heb 3,5 jaar (goed) gereden met een door Beek aangepaste (software) R56S JCW. Had volledige uitlaatlijn van Evolve Autosport incl sportkat (zeer fraai en goed voor normaal geld), Forge IC en Pipercross luchtfilter (gewoon vervangings) gemonteerd om de boel goed (koel) te houden. Plus iets dikkere olie van Kroon. Nooit geen issues gehad what so ever.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Afbeelding
Xentron1989
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 mei 2015, 22:39

Re: R56S vermogens upgrade project

01 mei 2016, 11:45

Wilcoos schreef:Denk eerst eens na wat je wil gaan bereiken, pas dan kan je kijken wat je nodig hebt. Oliekoeler en koppeling etc is voorlopig nergens voor nodig. Je begint met een goede downpipe en intercooler, daarna worden het kleine vermogens winsten voor veel geld.
Je hebt natuurlijk een punt. Nou wat wil ik bereiken heel simpel meer vermogen voor een acceptabele prijs en daar vind ik alle genoemde upgrades bij aansluiten daarom dat een nieuwe koppeling en gesmede zuigers ook niet echt in het lijstje past en een oliekoeler natuurlijk wel aangezien een goede voor rond de €100 uit te halen is incl alle benodigde onderdelen.

Teven ook gekeken naar de stages bij Beek alleen vind ze nog al prijzig voor de onderdelen (niet het chippen)

Begroting

Downpipe €200
Intercooler €150
Oliekoeler €100
Distributieset compleet €160
Chippen bij beek €500

Dit zijn lijkt mij allemaal goede upgrades kosten vs vermogenswinst (en ja deze prijzen moet lukken voor nieuwe onderdelen thx to eBay.de)
ajede
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Gelderland
Berichten: 1732
Lid geworden op: 11 dec 2011, 12:26

Re: R56S vermogens upgrade project

01 mei 2016, 12:14

Downpipe (catless dan) en chippen is te doen Vd genoemde prijzen, maar de rest vind ik behoorlijk magertjes of het wordt peppi en kokki spul.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Afbeelding
Gebruikersavatar
Markos
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Enschede
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:03

Re: R56S vermogens upgrade project

01 mei 2016, 12:33

Als je de distributie zelf wilt gaan vervangen heb je wel wat speciaal gereedschap nodig: blokkeertools om de nokkenassen en krukas op tijd te zetten, blokkeersleutel om de krukasbout los en vast te kunnen maken en een momentsleutel.

Edit: een set uitwendige torxdoppen is ook een must.
Groeten, Mark

2008 Mini Clubman Cooper S
Wilcoos
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 2515
Lid geworden op: 30 mei 2012, 13:58

Re: R56S vermogens upgrade project

01 mei 2016, 18:03

Prijzen zijn inderdaad heeeel erg mager, wat je daar voor gaat monteren weet ik niet, en winst opleveren zal het waarschijnlijk ook niet.

Oliekoeler vind ik absoluut niet noodzakelijk tenzij je een dag op het circuit gaat rijden. (en dan nog) Loopt je olie te warm met downpipe, intercooler en software. Dan is simpelweg de software niet goed.
ajede
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Gelderland
Berichten: 1732
Lid geworden op: 11 dec 2011, 12:26

Re: R56S vermogens upgrade project

01 mei 2016, 18:27




Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Afbeelding
Xentron1989
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 mei 2015, 22:39

Re: R56S vermogens upgrade project

01 mei 2016, 21:54

ajede schreef:Downpipe (catless dan) en chippen is te doen Vd genoemde prijzen, maar de rest vind ik behoorlijk magertjes of het wordt peppi en kokki spul.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Ik snap dat je dat denkt maar volgens mij heb je dus beetje weinig ervaring met eBay want ik haal continu merk spul A kwaliteit voor een scheintje van het eigenlijke bedrag
Markos schreef:Als je de distributie zelf wilt gaan vervangen heb je wel wat speciaal gereedschap nodig: blokkeertools om de nokkenassen en krukas op tijd te zetten, blokkeersleutel om de krukasbout los en vast te kunnen maken en een momentsleutel.

Edit: een set uitwendige torxdoppen is ook een must.
Gereedschapsset voor blokkeren is bij lokale auto onderdelen groothandel te huur voor €10 per dag
Wilcoos
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 2515
Lid geworden op: 30 mei 2012, 13:58

Re: R56S vermogens upgrade project

02 mei 2016, 00:50

Xentron1989 schreef:
ajede schreef:Downpipe (catless dan) en chippen is te doen Vd genoemde prijzen, maar de rest vind ik behoorlijk magertjes of het wordt peppi en kokki spul.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Ik snap dat je dat denkt maar volgens mij heb je dus beetje weinig ervaring met eBay want ik haal continu merk spul A kwaliteit voor een scheintje van het eigenlijke bedrag
Wat gaat het worden dan? Denk dat veel medeforumleden hier dan interesse in hebben. Dus vertel, welk merk intercooler ga jij voor € 150,- van eBay halen? Oh en die oliekoeler, vergeet je hier voor het gemak de thermostaat, koppelingen en slangen etc?
Xentron1989
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 mei 2015, 22:39

Re: R56S vermogens upgrade project

02 mei 2016, 06:47

Wilcoos schreef:
Xentron1989 schreef:
ajede schreef:Downpipe (catless dan) en chippen is te doen Vd genoemde prijzen, maar de rest vind ik behoorlijk magertjes of het wordt peppi en kokki spul.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Ik snap dat je dat denkt maar volgens mij heb je dus beetje weinig ervaring met eBay want ik haal continu merk spul A kwaliteit voor een scheintje van het eigenlijke bedrag
Wat gaat het worden dan? Denk dat veel medeforumleden hier dan interesse in hebben. Dus vertel, welk merk intercooler ga jij voor € 150,- van eBay halen? Oh en die oliekoeler, vergeet je hier voor het gemak de thermostaat, koppelingen en slangen etc?
Vannacht een Wagner performance intercooler weten binnen te tikken voor €184 Afbeelding
en de olie koeler is iets merkloos (majesty) voor €72 Afbeelding en distributie set is ook besteld voor €154 Afbeelding en als we toch plaatjes aan het toevoegen zijn dit is de downpipe die ik aan het volgen ben die zal voor ongeveer €175 gaan en is van het merk Scorpion Afbeelding
Gebruikersavatar
Andor
Be Mini
Be Mini
Locatie: Schiedam
Berichten: 710
Lid geworden op: 15 okt 2012, 19:03

Re: R56S vermogens upgrade project

02 mei 2016, 07:09

Hoeveel rijen is de oliekoeler? 25?? Is dat niet een beetje heel extreem vooral zonder thermostaat?
Waar ga je de koeler plaatsen btw?
Afbeelding
Xentron1989
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 mei 2015, 22:39

Re: R56S vermogens upgrade project

02 mei 2016, 07:30

Andor schreef:Hoeveel rijen is de oliekoeler? 25?? Is dat niet een beetje heel extreem vooral zonder thermostaat?
Waar ga je de koeler plaatsen btw?
Koeler is inderdaad 25 rijen en deze zou nog perfect boven de intercooler voor de radiator moeten passen volgens de verkopende firma.
Is zo'n thermostaat niet lost te krijgen? (Geen idee)

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”