Sputterend in stationair

QuintenVP
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 26
Lid geworden op: 31 mei 2014, 16:12

Sputterend in stationair

26 jul 2016, 12:06

Hey iedereen,

Vandaag voor het eerst in een jaar tijd een klein probleem opgedoken bij mijn mini (R56 van 2012 N18 motor). Wanneer ik hem start blijft hij niet meer mooi op ralenti toerental draaien maar begint hij te sputteren tot het punt waar hij bijna stilvalt. Wanneer ik hem na enkele seconden terug afleg en terug start is het probleem verholpen en keert het ook niet terug. Het lijkt dus te zijn na een tijdje stil te hebben gestaan en dan bij de eerste maal starten dat het zich enkel voordoet.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

- Elektronische ontstekingsstoring aangezien het maar eenmalig is?
- Benzinepomp kapot?
- Autochoke?
- Bougies?

Ik ga zometeen de sleutel laten uitlezen bij de dealer en kijken of daar al iets meer uitkomt.
Laatst gewijzigd door QuintenVP op 16 aug 2016, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
QuintenVP
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 26
Lid geworden op: 31 mei 2014, 16:12

Re: Sputterend in ralenti

03 aug 2016, 21:10

Iemand enig idee?
Targaguy
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Contacteer:
Locatie: Huizen
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 apr 2016, 10:52

Re: Sputterend in ralenti

07 aug 2016, 12:31

Ik had hetzelfde met mij R55. bij mij was het een pomp die de raildruk hoog moet houden.
KeesH
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Heemskerk
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 feb 2013, 22:40

Re: Sputterend in ralenti

07 aug 2016, 15:36

Inderdaad, het is waarschijnlijk de hoge druk benzinepomp. Is bij mij 2 x vervangen, na 1500 km en na 60000 km. Schijnt een bekend probleem te zijn, en is ook de 2e keer ( auto was 4 jaar oud) onder garantie/coulance vervangen
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Sputterend in ralenti

07 aug 2016, 17:24

Ik moest toch eerst 'ralenti' door de Google-o-Matic trekken om te weten wat het zou kunnen zijn. :D
Die pomp kan het zijn (is een bekend probleem bij meerdere MINI's), maar kan bijv ook aan een lambdasonde liggen, waardoor de ECU vreemde waardes krijgt.
QuintenVP
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 26
Lid geworden op: 31 mei 2014, 16:12

Re: Sputterend in ralenti

10 aug 2016, 14:55

De hogedruk brandstofpomp is het denk ik niet. Dan zou het elke keer wanneer ik hem start moeten gebeuren, wat niet het geval is.

Heb even gisteren wanneer hij koud stond en ik hem startte, waarna hij begon te sputteren, de kabel van de luchtmassameter uitgetrokken waarna hij meteen terug proper draaide en het probleem, alsook het lampje van de emissie en lichte motorstoring uitgingen.

Volgens mij is het puur een elektronische storing of vuil/kapotte luchtmassameter waardoor ook meteen de verklaring voor het emissielampje alsook het sputteren verklaard wordt aangezien de ecu wel helemaal in de war geraakt van zulke foutieve luchtmassameter meldingen wanneer de motor gestart wordt.

Hogedruk brandstofpomp is inderdaad een gekend probleem, maar lijkt mij hier alvast niet de boosdoener te zijn.
QuintenVP
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 26
Lid geworden op: 31 mei 2014, 16:12

Re: Sputterend in ralenti

10 aug 2016, 14:56

Robert schreef:Ik moest toch eerst 'ralenti' door de Google-o-Matic trekken om te weten wat het zou kunnen zijn. :D
Die pomp kan het zijn (is een bekend probleem bij meerdere MINI's), maar kan bijv ook aan een lambdasonde liggen, waardoor de ECU vreemde waardes krijgt.
Ralenti of 'stationair' :) ja de 'Belgische' benaming is soms wat anders dan de Nederlandse. Het lijkt dus iets kleins/elektronisch te zijn wat het probleem veroorzaakt. Mechanisch loopt hij perfect. Ik zal het proberen daags op film te zetten zodat je eens kan kijken.
QuintenVP
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 26
Lid geworden op: 31 mei 2014, 16:12

Re: Sputterend in ralenti

16 aug 2016, 19:04

Kleine update:

Probleem is er nog steeds, maar het komt en het gaat... Het lampje van de uitstoot/emissie en de melding van de lichte motorstoring lijken een eigen leven te leiden. De ene keer branden ze allebei, de andere keer maar eentje en een volgende rit is er geen enkel probleem volgens de computer en blijven ze dus allebei uit.

Enkele dagen geleden heb ik de luchtmassameter even losgekoppeld en gereinigd met 'remreiniger' waarna ik hem zeer goed heb laten drogen vooraleer hem weer te monteren. Ook is de luchtfilter proper gemaakt om daar ook eventuele problemen van de baan mee doen te schuiven. Het leek meteen opgelost toen alles weer gemonteerd was en ik de wagen startte. Geen gesputter, geen emissie- of motorlampje dat ging branden. Alles leek terug in orde.

Helaas, de volgende morgen terug hetzelfde probleem en nu wanneer ik de sensor van de luchtmassameter loskoppelde, wanneer hij sputtert bij het starten (koude motor), ging hij niet naar de standaardwaarden en sputterte hij dus verder. (Luchtmassameter dus toch niet kapot?)

Wat het allemaal oh zo vreemd maakt, is dat wanneer ik de motor terug afleg en nog geen seconde later opnieuw start er geen enkel vuiltje meer aan de lucht is. De motor draait dan meteen soepel, proper en zoals het hoort. Er is bij de 2e keer starten (koud) dus nooit sprake van gesputter of eender wat van misdragingen van de motor.

Mocht er dus echt iets kapot zijn, zoals de hoge druk brandstofpomp, luchtmassameter of eender wat, dan zou dit probleem zich toch élke keer de kop op moeten steken wanneer ik de wagen start?

Ik heb de wagen vorige week ook even aan de computer gehangen en laten uitlezen op de foutmeldingen. De dag van het uitlezen, had ik 's morgens bij het starten wel de sensor van luchtmassameter losgekoppeld, dewelke tussen de onderstaande foutmeldingen terugkomt (2 laatste meldingen):

De lezing gaf mij het volgende:

DTC's (4)

1. 2C01: - Fuel High Pressure, plausibility: pressure too low.
- Intermittent

2. 33FD: - Oil Pressure regulation, plausibility: pressure too high.
- Intermittent

3. 29E0: - Charge air temperature sensor, signal interruption or short circuit to plus.
- Intermittent

4. 29E2: - Charge air temperature sensor, change of voltage: too fast.
- Intermittent

De eerste melding doet dus iets aan de hoge druk brandstofpomp vermoeden, volgens mij, maar dit wordt in mijn mening dan weer teniet gedaan door het feit dat er bij het 2e maal starten en tijdens het rijden zich geen enkel probleem verder voordoet.

Graag jullie mening of opties (zoals decoking met walnut blasting) gewenst :)!
QuintenVP
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 26
Lid geworden op: 31 mei 2014, 16:12

Re: Sputterend in stationair

16 aug 2016, 21:26

Na nog wat opzoekingswerk verricht te hebben, kan het inderdaad wel zijn dat het toch de hoge druk brandstofpomp is die het probleem veroorzaakt zoals vermeld hierboven...

[BBvideo 650,395][/BBvideo]

[BBvideo 650,395][/BBvideo]

Ik heb een Mini Euro Plus garantie op de wagen, maar deze is aangekocht in Duitsland (november vorig jaar). Zou dit enige problemen kunnen geven? Het is een erkend en gekend probleem, dus ik hoop dat er niet al te moeilijk over gedaan zal worden, gezien dit toch wel een vrij kostelijke herstelling is?

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”