Vacuum vraag R56

Turbomug
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 nov 2016, 11:49

Vacuum vraag R56

05 jan 2017, 12:40

Ik heb een probleempje wat ik nog niet eerder heb gezien op het forum. Ik heb onvoldoende vacuum bij laag (minder dan 2000 rpm) toerental. Ik merk het maar zelden maar het kan heel verraderlijk zijn bijvoorbeeld bij een hellingbaan in een parkeergarage afrijden. Als de motor nagenoeg stationair draait en ik het rempedaal een paar keer intrap is er onvoldoende vacuum om de rembekrachtiger te laten werken.

Er zit een nieuwe vacuümpomp in de auto
De leidingen zijn niet lek. Ik heb ze met een vacuümpomp getest.
Ik constateert wel een groot verschil in vacuum tussen stationair toerental en boven de 2500 rpm. Boven de 2500 rpm is het 25 mm HG zoals het hoort. Stationair is het vacuum tussen de 10 en 15 mm HG. Ik heb dit gemeten direct aan de pomp.
Normaal gesproken zou het pedaal ook bij stationair na een paar keer opgepompt te hebben weer langzaam onder je voet weg moeten zakken door de werking van de bekrachtiger. Dat gebeurd niet. Alleen als ik even wat gas bij geef zakt hij weg.

Weet iemand wat de minimale opbrengst moet zijn van de vacuümpomp (bij stationair toerental)?
Als de werking van de pomp voldoende is verdenk ik de rembekrachtiger.
Gebruikersavatar
Manick
Sponsor
Berichten: 1029
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:42

Re: Vacuum vraag R56

05 jan 2017, 12:50

Rembekrachter zelf nog wel goed? Ik meen te weten dat er een terugslag klep in de slang naar de booster toe. Mogelijk dat daar iets mis mee is.

Evt met een rookmachine alle vacuum leidingen uit te roken dat je zeker weet van geen lekkage
Turbomug
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 nov 2016, 11:49

Re: Vacuum vraag R56

09 jan 2017, 15:29

Manick schreef:Rembekrachter zelf nog wel goed? Ik meen te weten dat er een terugslag klep in de slang naar de booster toe. Mogelijk dat daar iets mis mee is.

Evt met een rookmachine alle vacuum leidingen uit te roken dat je zeker weet van geen lekkage

Er zit inderdaad een terugslagklep direct bij de bekrachtiger. Ik ga er vanuit daar die goed werkt omdat de auto op een helling nog even kort op de rem blijft staan na het loslaten van het pedaal. Ik meen dat dat via de elektrische bediening van de terugslagklep wordt geregeld.

Ik heb de leiding die met de terugslagklep in de booster zit getest door daar de vacuummeter erop te zetten (terugslagklep uit de booster gehaald en meter aangesloten) motor starten, beetje toeren draaien en ik heb dan vacuum en dat houdt hij vast ook als ik de motor daarna stationair laat draaien. Dus ga ik er vanuit dat leiding en terugslagklep niet lek zijn.

Kan iemand bevestigen dat het door mij gemeten vacuüm bij stationair voldoende is? Zo ja dan ga ik de bekrachtiger wisselen voor een ander exemplaar.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”