Olieverbruik/PCV

arnom
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Beveren-Waas (B)
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 nov 2015, 16:11

Olieverbruik/PCV

05 feb 2017, 18:25

Allen,

Ik heb met mijn R56 MCS van 2007 vrij veel olieverbruik, in de mate van ongeveer een liter per 1000 kilometer. Wanneer ik de olie bijgevuld heb, heb ik soms last van blauwe rook uit de uitlaat na een tijdje draaien in vrijloop.
Ik heb reeds veel gelezen over het probleem dat de PCV die naar het inlaatspruitstuk gaat kan worden afgedopt zodat er minder oliedampen worden aangezogen die verbranden in de cilinders en de inlaatkleppen vervuilen. Ik lees dat de meningen verdeeld zijn over deze modificatie, dus ik zou willen weten of er hier op het forum reeds (ex-)eigenaars van vroege R56's zijn die dit hebben uitgevoerd en dit op lange termijn gebruikt hebben en hierover hun ervaringen kunnen delen.
Wanneer ik mijn olievuldop open na het uitzetten van de motor is er wel heel wat oliedamp aanwezig, dus dit zal wel aanleiding hebben tot extra olieverbruik geloof ik.

Zou het kunnen liggen aan de olie die ik gebruik? Ik gebruik Valvoline 5W30 volsynthetisch.

ik vind het ook moeilijk om het juiste oliepril te hebben. Bij te veel heb ik blauwe rook uit de uitlaat, en enkele 100'en kilometers later heb ik te weinig olie.

Kortom ik zou dus graag de carterventilatie naar het inlaatspruitstuk willen afdoppen.

Hebben jullie hier ook last van en tips voor mij/ervaringen die jullie willen delen??
Mini Cooper S R56 (2007)
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Olieverbruik/PCV

06 feb 2017, 09:15

Ik heb beide carterventielen naar open lucht gemaakt. Rij zo al een 60.000km en geen problemen wat dat betreft. Hooguit een hoop rotzooi omdat ik geen catchcan heb :')

Kijk ook even of de leidingen naar de turbo toe mooi droog zijn, is een kwaaltje... Die gaan lekken. Zeker als het al een keer los is geweest. Bij minispeed.nl kan je een verbeterde versie krijgen. Ik ga de klus binnenkort een keer doen. Heb zelf dit probleem :(

Trek de intercooler los om te kijken hoe erg het zwembad is om vast te stellen of de olie wel via de inlaat gaat en niet via de kleppen of zuigerveren...
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Gebruikersavatar
CasR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 274
Lid geworden op: 06 nov 2016, 07:15

Re: Olieverbruik/PCV

06 feb 2017, 09:54

Hallo Arnom,
Los eerst eens de olielekkage op bij het oliefilterhuis / onder de turbo. Met het vervangen van je dsc unit heb ik dit aangewezen.

Een compressietest op de 4 cilinders geeft je snel duidelijkheid over de conditie van de motor. Bij compressie verlies op een van de cilinders kun je de compressie test nog een keer doen maar dan een natte compressie test ( theelepel olie via het bougiegat eerst erin). Dan weet je waar de motor compressie verliest, langs de kleppen of langs de zuigerveren. Is het verlies langs de zuigerveren dan kun je er bijna zeker vanuit gaan dat het olie verlies ook via de zuigers komt.

Is je compressie test goed. Dan kun je de turbo als verdachte aanmerken. Een versleten turbo kan er ook veel olie verbruikt tot gevolg hebben.

Eventuele andere mogelijkheid is de koppakking. Blijft de koelvloeistof op peil en zijn er geen uitwendige lekkages te ontdekken ?
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Olieverbruik/PCV

06 feb 2017, 10:11

CasR schreef:Hallo Arnom,
Los eerst eens de olielekkage op bij het oliefilterhuis / onder de turbo. Met het vervangen van je dsc unit heb ik dit aangewezen.
Opzich wel cruciale info dit ... SOS
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
arnom
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Beveren-Waas (B)
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 nov 2015, 16:11

Re: Olieverbruik/PCV

06 feb 2017, 15:04

BMX schreef:
CasR schreef:Hallo Arnom,
Los eerst eens de olielekkage op bij het oliefilterhuis / onder de turbo. Met het vervangen van je dsc unit heb ik dit aangewezen.
Opzich wel cruciale info dit ... SOS
Dit staat op de planning in de toekomst. Dit heeft volgens mij geen effect op de blauwe rook uit de uitlaat, dat was de hamvraag eigenlijk of ik de achterste PCV naar inlaatmanifold mag afdoppen.

Bedankt alvast voor de reacties.
Mini Cooper S R56 (2007)
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Olieverbruik/PCV

06 feb 2017, 15:13

De olielekkage aan de turbo komt waarschijnlijk van bovenaf, de turbofeed leiding gaat lekken. Iets met zwaartekracht zorgt dat het daar uit komt.
Gevolg kan zijn dat je turbo minder olie heeft gehad dan bedoeld, want stroomt over je blok ivm door je turbo. Dat zorgt weer voor een probleem in de turbo en dat zorgt wél voor blauwe rook. Dus zoals CasR zegt; eerst de lekkage oplossen. Zou kunnen zorgen dat je weer voldoende oliedruk hebt in de turbo en minder blauwe rook.
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
MHspitta
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Dordrecht & Wageningen
Berichten: 165
Lid geworden op: 18 sep 2016, 14:10

Re: Olieverbruik/PCV

09 feb 2017, 20:19

Goedenavond,

Het klinkt alsof ik dezelfde probleem hebt met mijn R56S uit 11/2008. Wanneer de motor warm is en ik een tijdje stationair sta en gas geef, komt er een blauwe rook pluim uit mn uitlaat.

Heb je toevallig al een oplossing gevonden?

Zelf heb ik ook wat op andere forums zitten lezen en kwam op het volgende: Valve stem seals
Die zijn misschien aan hun einde en moeten vervangen worden.
Hier een linkje:
https://www.reddit.com/r/MINI/comments/ ... long_idle/

Ik heb het ook aan Melvin verteld (Melvin Custom Motoren), de garage waar ik altijd heen ga. Hij schijnt het te kennen en laat het me binnenkort weten.
Sama
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 sep 2018, 07:19

Re: Olieverbruik/PCV

09 okt 2018, 21:19

Hetzelfde probleem.
Heb een clubman cooper S. Bij warme motor in file bij wegrijden blauwe rook en noet een beetje maar een berg.
Verder bij vollast of koude motor niets te merken. Iemand al een goede oplossing gevonden?

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”