Audio speakers, vervangen aanpassen

De 2e generatie vanaf 2006
Gertjan mini
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 jan 2013, 11:45

Audio speakers, vervangen aanpassen

12 dec 2014, 20:05

Goedenavond,

Ik ben aan het kijken hoe het geluid van mijn Clubman net iets mooier kan.
Het betreft een clubman van 2008.

Vandaag heb ik gekeken om de voorspeakers te veranderen, na het loshalen van de deurbekleding blijkt dat er 2 speakers in elke deur zit en een kleine tweeter in de stijl.

Ik heb nu de basspeaker onderin de deur vervangen, maar twijfel of die ook niet wat meer toonhoogtes kan spelen ipv alleen bass. Zijn er mensen die dit ook al eens hebben gehad?

2e vraag:
Hoeveel werk is het vervangen van de achterspeakers(clubman) kon tot op heden nog geen tutorial vinden hiervan. Maat is 6x9 toch?
CooperRob
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 67
Lid geworden op: 02 nov 2014, 14:42

Re: Audio speakers, vervangen aanpassen

20 dec 2014, 10:29

Antwoord vraag 2; Van wat ik gelezen heb op de NAM
- achterspeakers vervangen heeft weinig zin volgens 'de expert van Integral Audio' uit de VS: "Just leave the rears as fill - the appropriate level is just high enough that it doesn't sound empty behind you when you turn your head to the left or right.". Zij bieden een compleet systeem aan voor 1500 dollar .... zonder vervangende achterspeakers. Aan u de keus.
- Aangezien iedereen een mening heeft vond ik toch een DIY voor achterspeakers vervangen in een clubman voor je;
"the one in the clubdoor is easy to change but you have to disassemble the back half of the car to change the one on the other side".

"basic steps for the drivers side (left drive)
1. pull bottom of rear seat out, pull up and forward.
2. in between seats there is a double latch, one for each rear seat back. Using a large screw driver push the latch for the drivers side rear seat back away from the seat. This allows the seat back to be removed by rotating it forward and pulling it our from the side wall.
3. remove the rear (barn doors) threshold, two or three push clips down in the well allow it to come off. after removing the push clips pull straight up.
4. remove the rear pillar cover. screw is holding it under the air bag tag. there is no air bag under it so do not worry.
5. remove the cover over the rear side panel. seat belt goes thru this peice.
6. remove two hold down clips need a #40 torx ( i think that is the size) then remove the side panel
7. remove the rear seat side panel.
Now you can remove the speaker.
This is not a very hard job but is very time consuming the first time you do it."
Dit zijn de stappen. Succes
Wilcoos
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 2515
Lid geworden op: 30 mei 2012, 13:58

Re: Audio speakers, vervangen aanpassen

20 dec 2014, 10:59

achter vervangen heeft inderdaad weinig zin, dit speelt alleen mee ter ondersteuning. Geluid moet van voren komen tenslotte je gaat namelijk ook niet met je rug naar een concert staan.

Voorin een degelijk composet met scheidingsfilters doet al veel. Snap alleen niet waarom de je alleen de bas speaker hebt vervangen, die doet juist het met minste. Tweet en mid met goed filter heb je meer aan. Toon afscheiding kan je normaal gesproken regelen met en dergelijk filter. Meestal hebben die wel een paar instellingen waarmee je kan bepalen welke frequenties je door wil laten, naar welke speakers.
Gertjan mini
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 jan 2013, 11:45

Re: Audio speakers, vervangen aanpassen

21 dec 2014, 17:11

Ik ben deze week er verder mee gekomen, als ik het juist heb is de audio set de hifi variant. Ik heb ook een versterker in de kofferruimte. Ik ga ervan uit dat de scheiding van de verschillende frequenties naar verschillende speakers al in de versterker gebeurt? Ik heb de midtone en basspeaker nu beide vervangen in de deur
Wilcoos
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 2515
Lid geworden op: 30 mei 2012, 13:58

Re: Audio speakers, vervangen aanpassen

21 dec 2014, 17:18

Dat gebeurt alleen wanneer je alle speakers apart op de versterker hebt aangesloten. En dat lijkt mij niet.
Gertjan mini
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 jan 2013, 11:45

Re: Audio speakers, vervangen aanpassen

21 dec 2014, 20:42

Ik heb volgens mij de HIFI variant erin. Dwz 2 speakers in de deuren, tweeters in de stijlen en een versterker in de kofferbak. Ik heb de radio vervangen voor een zendai versie met dvd en navi. Had gehoopt dat het geluid misschien beter zou worden, heb nu de speakers voor vervangen voor zwaardere JBL speakers(ook 2 ohm) alleen valt het nog tegen.
Gertjan mini
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 jan 2013, 11:45

Re: Audio speakers, vervangen aanpassen

21 dec 2014, 20:43

Het scheiden van de signalen gebeurt op de originele manier
Gertjan mini
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 jan 2013, 11:45

Re: Audio speakers, vervangen aanpassen

21 dec 2014, 20:44

Heeft het wisselen van voorspeakers met achterspeakers nog nut, of geld dat alleen voor de versie zonder versterker en HIFI of HK systeem
Wilcoos
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 2515
Lid geworden op: 30 mei 2012, 13:58

Re: Audio speakers, vervangen aanpassen

21 dec 2014, 20:55

Scheiden gebeurt gewoon op de speaker met weerstanden, en niet op de versterker.
Wisselen heeft geen nut.

Nogmaals, goed composet (3 weg) gaat het doen.
Gertjan mini
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 jan 2013, 11:45

Re: Audio speakers, vervangen aanpassen

21 dec 2014, 21:24

Ik heb de speakers al vervangen, mocht de oude versies gefilterd werden door weerstanden, zou ik nu met de nieuwe speakers het volle frequentiegebied moeten horen. Bijzondere is dat ik op de bassspeaker alleen lage tonen hoor en met de middtone hetzelfde. Ergens in de auto worden de signalen gescheiden?
jacobaco
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 nov 2014, 23:56

Re: Audio speakers, vervangen aanpassen

21 dec 2014, 21:42

Bij mij zit er het MINI HiFi loudspeaker systeem (6FD) in
dat vind ik al best goed klinken
dus ben wel benieuwd hoe het Harmon Kardon speaker systeem klinkt.. of een andere setup...
Wilcoos
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 2515
Lid geworden op: 30 mei 2012, 13:58

Re: Audio speakers, vervangen aanpassen

21 dec 2014, 22:12

Gertjan mini schreef:Ik heb de speakers al vervangen, mocht de oude versies gefilterd werden door weerstanden, zou ik nu met de nieuwe speakers het volle frequentiegebied moeten horen. Bijzondere is dat ik op de bassspeaker alleen lage tonen hoor en met de middtone hetzelfde. Ergens in de auto worden de signalen gescheiden?
Waar heb je het mee vervangen??
Gertjan mini
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 jan 2013, 11:45

Re: Audio speakers, vervangen aanpassen

21 dec 2014, 22:16

Met jbl gto speakers, ook 2 ohm. 16 cm en 10 cm speakers. Geluid is al heel stuk beter geworden
Wilcoos
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 2515
Lid geworden op: 30 mei 2012, 13:58

Re: Audio speakers, vervangen aanpassen

21 dec 2014, 23:00

Gertjan mini schreef:Met jbl gto speakers, ook 2 ohm. 16 cm en 10 cm speakers. Geluid is al heel stuk beter geworden
Dat het geluid anders is geworden geloof ik wel. Maar heb je geen composet gekocht dan?
Gertjan mini
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 jan 2013, 11:45

Re: Audio speakers, vervangen aanpassen

24 dec 2014, 17:07

Nope, aangezien ik al standaard tweeters heb, had ik verwacht dat dit weinig verschil zou maken. Tevens zou ik dan extra gaten moeten maken

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”