Lichtsensor activeren - bij daglicht alleen met DRL rijden

De 2e generatie vanaf 2006
Bossi
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Den Haag e.o.
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:43

Lichtsensor activeren - bij daglicht alleen met DRL rijden

15 nov 2013, 14:52

Wie heeft er een idee hoe de lichtsensor geactiveerd kan worden? Op dit moment is er geen verschil tussen de stand:
- dimlicht = altijd dimlicht + dagrijlicht aan
- automatisch dimlicht = altijd dimlicht + dagrijlicht aan

De lichtsensor stuurt dus geen verlichting aan/uit aan.

Wat ik zou willen bereiken is stand:
- dimlicht = altijd dimlicht aan
- automatisch dimlicht = dimlicht alleen aan wanneer de lichtsensor te weinig daglicht waarneemt.
In beide standen blijft de dagrijverlichting aan.

Deze oplossing is helemaal perfect i.c.m. LED DRL.

Het zou echt geweldig zijn als iemand hierop een antwoord heeft.
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Lichtsensor activeren - bij daglicht alleen met DRL rijd

15 nov 2013, 17:35

Je MINI is van 2007, destijds was de instelling bij MINI zo, dat dagrijverlichting betekende dat je met dimlicht rondreed. Je beschrijving klopt dus exact: mét dagrijverlichting aan, is dus dimlicht aan. Je lichtsensor doet dan in feite niks.
Als je wilt dat de lichtsensor iets doet, moet je de dagrijverlichting uit zetten, en de lichtschakelaar in standje AUTO.
Bossi
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Den Haag e.o.
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:43

Re: Lichtsensor activeren - bij daglicht alleen met DRL rijd

16 nov 2013, 00:48

Ah. Okay. Nooit geweten! Ik ga het morgen eens proberen. Super bedankt!
Bossi
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Den Haag e.o.
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:43

Re: Lichtsensor activeren - bij daglicht alleen met DRL rijd

20 nov 2013, 23:50

Robert schreef:Je MINI is van 2007, destijds was de instelling bij MINI zo, dat dagrijverlichting betekende dat je met dimlicht rondreed. Je beschrijving klopt dus exact: mét dagrijverlichting aan, is dus dimlicht aan. Je lichtsensor doet dan in feite niks.
Als je wilt dat de lichtsensor iets doet, moet je de dagrijverlichting uit zetten, en de lichtschakelaar in standje AUTO.
Robert, thanks voor je tip. De sensor werkt inderdaad! Wel maf dat de MINI met DRL's en dimlicht aan rijdt in de modus "dagrijverlichting" en bij deactivering van deze modus het dimlicht + dagrijlicht uitgaan bij daglicht. Had ik dus even een probleem met montage van mijn Led DRL's. Die had ik aangesloten op de plus van de oorspronkelijke DRL's (+ schakeldraad op dimlicht). Deze plus moet ik nu volgens mij gaan aansluiten op de plus kabel die stroom geeft als de auto wordt geactiveerd. Maar dan zit ik weer met de parkeerlichten. De oorspronkelijke DRL's dienen namelijk ook als parkeerlicht. Misschien zowel de plus van de DRL's als van de auto aansluiten op de voeding van de LED DRL's..... Dan gebeurt volgens mij het volgende:
- auto geactiveerd: LEDs gaan aan bij openen van de portieren
- dimlichten uit (door lichtsensor): LEDs blijven aan
- dimlichten aan (door lichtsensor): LEDs uit of dimmen. Dimmen vind ik niet heel mooi. Gewoon de Xenons aan staat beter.
- parkeerlichten aan: LEDs branden op volle sterkte
- mistlampen aan: LEDs zijn uit en mist- en dimlichten branden.

Alleen de parkeerlichten zijn dan te fel. Die gebruik ik nooit. Maar komt hij dan wel door de keuring?
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Lichtsensor activeren - bij daglicht alleen met DRL rijd

21 nov 2013, 11:47

Ik ga er eigenlijk vanuit dat je de nieuwe DRL-lampen van MINI geinstalleerd hebt, dus die met de ronde verlichting om de mistlamp, ipv de standaard lamp met stadslicht bovenin, en mistlamp onderin.

Heb je alleen de LED-DRL-lampen aangesloten, of heb je ze via de bijbehorende module aangesloten? Als je de LED-DRL-lampen via de module aansluit, dan reageert ie namelijk wel zoals jij zou willen.
Dan gaat de LED-lamp volledig branden als je de MINI start, en als je de verlichting aandoet (of via de lichtsensor, of via de schakelaar) dan gaat de LED-DRL-lamp "voor de helft" branden.
En dat is ook zoals ie officieel ("APK-waardig") moet werken, DRL moet namelijk uitgaan (of dimmen), zodra de normale verlichting ontstoken wordt. Anders zou ie 's avonds veel te fel branden en tegenliggers kunnen verblinden.

Oh, en dat "maffe van MINI" is ook te verklaren, want in 2006/2007 was DRL nog niet gebruikelijk. Dat is iets van de laatste jaren.... :mrgreen: :mrgreen:
Bossi
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Den Haag e.o.
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:43

Re: Lichtsensor activeren - bij daglicht alleen met DRL rijd

21 nov 2013, 23:57

Ik heb inderdaad de ronde unit die de mistlamp en het stadslicht behuisd, vervangen. Maar niet de originele van Mini. Toch zit er ook de module bij. Ik kan ze dus ook dimmen. Dan geeft hij inderdaad 50% licht. Maar dat vind ik niet mooi en het licht is naar mijn mening nog veel te fel. Ik wil mijn medeweggebruikers niet verblinden. Dus gebruik ik alleen de aan/uit modus.

Maar als ik de parkeerlichten inschakel doen zij niets. Tenzij ik de auto activeer = deuren open met de afstandbediening en follow me home verlichting wordt ingeschakeld.

Als ik een extra draad van de dagrijverlichting naar de plus van de module aanleg, samen met de stroomtoevoer, dan branden de LEDs ook bij parkeerlicht. Alleen 100%. Is parkeerverlichting verplicht?
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Lichtsensor activeren - bij daglicht alleen met DRL rijd

22 nov 2013, 07:40

Bossi schreef:Is parkeerverlichting verplicht?
Eeeeuh, ja... als je parkeert buiten de bebouwde kom bij verminderd zicht en in de nacht.
http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/ve ... rlichting/" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar dit kun je ook oplossen door je stadslicht aan te doen. Als je auto maar verlicht is tijdens parkeren.
Als je je LED's daarop wilt aansluiten... neem dan ook de draad van de stadslichten, want die wordt niet na een minuut of 5 ontkoppelt door de energiespaarstand van de MINI.
Bossi
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Den Haag e.o.
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:43

Re: Lichtsensor activeren - bij daglicht alleen met DRL rijd

22 nov 2013, 11:58

Robert schreef:
Bossi schreef:Is parkeerverlichting verplicht?
Eeeeuh, ja... als je parkeert buiten de bebouwde kom bij verminderd zicht en in de nacht.
http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/ve ... rlichting/" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar dit kun je ook oplossen door je stadslicht aan te doen. Als je auto maar verlicht is tijdens parkeren.
Als je je LED's daarop wilt aansluiten... neem dan ook de draad van de stadslichten, want die wordt niet na een minuut of 5 ontkoppelt door de energiespaarstand van de MINI.
Ah. Ja. Dan zorg ik er inderdaad voor dat de LEDs ook op de parkeerspanning kunnen komen. Dat is wel veel licht om te parkeren maar goed. Ik gebruik die functie toch nooit.

Dank!
B3rt
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Deurne
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 jun 2016, 00:28

Re: Lichtsensor activeren - bij daglicht alleen met DRL rijd

19 mar 2017, 14:46

Ik heb hetzelfde probleem echter bij mij werkt de oplossing niet.

Hoe het nu werkt:
stand 0 = alles uit
stand 1 = stadslicht aan
stand 2 = dimlicht aan
stand auto = dimlicht aan, maakt niet uit of het licht of donker is buiten

Ik heb DRL nu ook uit staan, ook zelfs geheel uit geprogrammeerd via de carly app, echter dit maakt voor de auto stand niets uit, ik blijf constant dimlicht houden als ik de auto stand aan zet.

Wat ik wil is dus:
stand auto - lampen vanzelf aan als het donker wordt
stand 0 - alles uit
stand 1 - stads licht
stand 2 - dim licht

Maar hoe krijg ik dit voor elkaar?!?
-Kev-
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: België - West-Vlaanderen
Berichten: 195
Lid geworden op: 05 mar 2017, 09:02

Re: Lichtsensor activeren - bij daglicht alleen met DRL rijd

19 mar 2017, 15:01

Ik ben geen techneut, maar heb ze onlangs ook geplaatst en bij mij werken ze zo dus wel zonder problemen. Zit hij correct gekoppeld aan de juiste draad onder het dash?
Als in de auto stand uw lichten correct switchen tussen klaar en donker, zouden DRL's braafjes moeten meelopen toch?
B3rt
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Deurne
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 jun 2016, 00:28

Re: Lichtsensor activeren - bij daglicht alleen met DRL rijd

10 apr 2017, 23:01

inmiddels gefixed, was een coding probleem van mijn licht sensor.

Nu werkt het als volgt:
0 = Alles uit, maar DRL ring is dan aan
1 = stadslicht aan (dit is dus bovenste gedeelte van DRL lamp)
2 = dimlicht en stadslicht aan, DRL ring is uit (wel bovenste deel van drl lampen is aan)
auto = overdag alleen DRL aan en als het donkerder wordt gaat dimlicht aan en DRL uit.

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”