Overweging om een diesel MK2 te kopen maar veel vragen

De 2e generatie vanaf 2006
Glenn-DUB
Be Mini
Be Mini
Locatie: Hoogeveen
Berichten: 483
Lid geworden op: 01 jul 2008, 11:41

Overweging om een diesel MK2 te kopen maar veel vragen

26 jan 2017, 21:08

Hallo

Na heel veel jaartjes weggeweest te zijn zit ik te overwegen om weer een mini aan te schaffen.
Nu zit ik met veel vragen en ben me weer een beetje aan het oriënteren in miniland.

Aangezien ik veel kilometers maak (30 a 35k) zou ik graag een diesel willen rijden, aangezien de wegenbelasting niet duur is en als ik de specs moet geloven ook nog super zuinig is, dit de ideale auto voor mij is.

Wel zit ik te kijken naar auto's met wat meer kilometers op de klok vandaar dan ook mijn vraag of deze diesels wel wat kilometers kunnen draaien, zelf zat ik tussen de 175000 en 225000 te kijken.
kunnen deze autos nog goed mee of zijn ze al meer afgeschreven.

Ook zit ik in dubio of he een handgeschakelde bak moet worden of een automaat, mijn vrouw rijdt ook automaat en dat vind ik geweldig, zijn de automaat bakken wel goed van de mk2's of de clubmans?

De planning is om ongeveer in de zomer te gaan kijken naar een andere auto, dit ook ivm dat ik nu een cabrioauto rij en die dan eerst particulier wil verkopen alvorens we gaan kijken naar een andere auto.

Nou er zullen ongetwijfeld wel veel meer vragen komen want ik vind het nu alweer leuk op deze fantastische gezellige site te kijken.
Glenn-DUB
Be Mini
Be Mini
Locatie: Hoogeveen
Berichten: 483
Lid geworden op: 01 jul 2008, 11:41

Re: overweging om een diesel MK2 te kopen maar veel vragen??

27 jan 2017, 20:12

Geen dieselrijders met ervaringen???
2Kaatjes
Be Mini
Be Mini
Berichten: 723
Lid geworden op: 09 jun 2013, 20:11

Re: overweging om een diesel MK2 te kopen maar veel vragen??

28 jan 2017, 00:01

Hier een happy F54 Cooper D rijder. Verbruik nu op ongeveer 6,0. Hiervoor ook een R56 SD en R60 Cooper D gehad. Wij zijn vooral fan van de grotere dieselblokken. Sinds de huidige Clubbie een automaat. Wij willen niet meer anders!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Lucky 7 :icon_top:
Afbeelding
Cannuccia
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Uithoorn
Berichten: 4013
Lid geworden op: 12 aug 2008, 08:44

Re: overweging om een diesel MK2 te kopen maar veel vragen??

28 jan 2017, 08:49

Al 4,5 jaar een MINI diesel rijder. Eerst 2 jaar een 2007 R55 D gereden (65k tot 130k km) en nu al 2,5 jaar een 2011 R57 SD (65k tot 140k km).
Ik ben groot fan van de diesels van MINI. Vanwege wat je zelf ook zegt: lichte auto's en redelijk laag verbruik. De Dubman was iets zuiniger en lichter dan de cabbie, maar die SD is zooooooo fijn.
Met de Dubman reed ik gemiddeld 1:20. Met de cabbie reed ik 1:17,5 en sinds z'n tuning rij ik 1:17.
Ik rij al 1,5 jaar met tuning op de SD en daar is ie helemaal rap van geworden, 192 pk en 407 Nm.
Afgezien van dat ik de koppeling (+vliegwiel) heb moeten vervangen vanwege de tuning, is mijn SD een probleemloze auto.
De Dubman was ook redelijk probleemloos. Het enige was dat ie wel eens heel kort inhield. Na lange tijd kwam ik er achter dat dat alles was als ik de tank flink leeg had gereden. Dus: vuiligheid onder in de tank.

Volgens mij is het bekendste probleem van de pre-LCI diesels de EGR klep die vervuild raakt (correct me if I'm wrong). Ik denk dat je daar met de zoekfunctie wel wat over kan vinden.

Ik heb dus geen ervaring met diesels met de kilometerstanden die jij noemt. Meestal verkoop ik m'n MINI's voor die tijd en dat heeft meer met de verkoopwaarde te maken dan dat ik de auto niet vertrouw met een hogere km-stand.
Overigens staat m'n cabbie te koop ;) op FB, MP en autoscout. Het is de enige R57 SD die te koop staat, dus makkelijk te vinden. Ik zal hier de advertentie ook weer even opsnorren.
MINI F56 Cooper Iced Chocolate ~ KW V1 ~ Speedline Marmora 18x8 ET45
Justa Cooper

Afbeelding

Vorige projecten:
~ De Cabbie ~ De Dubman ~ De AB R50 ~ De eerste ~
Glenn-DUB
Be Mini
Be Mini
Locatie: Hoogeveen
Berichten: 483
Lid geworden op: 01 jul 2008, 11:41

Re: overweging om een diesel MK2 te kopen maar veel vragen??

28 jan 2017, 22:19

Dank Julie Allemaal voor jullie fantastische info
De reden dat ik echt van plan ben om een diesel met wat hogere km standen aan te schaffen is ook puur dat ik niet meer een grote afschrijving wil hebben, natuurlijk is dan de vraag wat je verder krijgt met onderhoud maar daar heb ik met mijn vorige jonge met weinig km Bmw ook geen geluk gehad, ook werd ik helemaal niet vrolijk toen ik hem na 3 jaar moest verkopen,zodoende ga ik dus nu voor de goedkopere aanschaf met minder afschrijving.
madejo
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Culemborg
Berichten: 141
Lid geworden op: 23 nov 2014, 21:13

Re: overweging om een diesel MK2 te kopen maar veel vragen??

29 jan 2017, 11:39

Diesel Mini's zijn geweldig! Wij rijden clubman, 1:20, kan zuiniger, maar heb nog wel eens behoorlijk file en ook nog wel eens haast.

Houd met deze km standen rekening dat de aandrijfriem ongeveer bij 240.000 vervangen moet worden. Dat is dan de eerste keer in het leven van de auto. Andere merken houden een kortere levensduur van riem aan. Koppeling gaat gemiddeld tussen 100.000 en 200.000 kapot.

Verder hebben wij er nog niets mee gehad.
Huidige ride:_ [thumbnail]http://www.newminiclub.nl/gallery/album ... /77651.jpg[/thumbnail]
Vorige ride:__ [thumbnail]http://www.newminiclub.nl/gallery/album ... /75707.jpg[/thumbnail]
Gebruikersavatar
JJJJ
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Culemborg
Berichten: 2302
Lid geworden op: 11 nov 2009, 11:21

Re: overweging om een diesel MK2 te kopen maar veel vragen??

29 jan 2017, 12:46

Afbeelding

Gisteren deze kleine mijlpaal, vandeweek ook weer voor een jaar APK en met nu de eerste echte kosten à €440,00.
Verder wel wat dingen gehad, maar dat waren vreemde, nooit van gehoord bij anderen, zaken zoals een kapot relais en harde schijf van de navi.
Voor volgend jaar staat idd de aandrijfriem op denominatie qua kmstand.
Verder gewoon lekker rijden!
Glenn-DUB
Be Mini
Be Mini
Locatie: Hoogeveen
Berichten: 483
Lid geworden op: 01 jul 2008, 11:41

Re: overweging om een diesel MK2 te kopen maar veel vragen??

30 jan 2017, 13:00

Ok dus ik lees eigenlijk wel dat de diesels nog wel een tijdje mee kunnen als ze de 2ton zijn gepasseerd

Klinkt in mijn oren wel prettig dat de diesels wel (hopelijk) te vertrouwen zijn met wat hogere km
Morten
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 okt 2016, 12:25

Re: overweging om een diesel MK2 te kopen maar veel vragen??

19 feb 2017, 21:38

Ik heb ook al aardig wat kilometers in m'n clubman D (2008) er op zitten. Heerlijke auto met prima motor (DV6 van PSA, motoren liggen o.a. in Ford, Volvo, Peugeot en Mazda). Het enige dat ik wel eens lees op interwebz is dat (zoals al aangegeven) de EGR lastig kan gaan doen en dat je met een Diesel Parket Filter zit die meestal rond de 150dkm moeten worden vervangen.

Wat ook nog wel eens wil voorkomen is dat de turbo vroegtijdig overlijdt, dit komt meestal door slechte olie of een te lange interval tussen de olie-wissels. In de Oil-feedline naar de turbo zit namelijk een klein zeefje, als deze verstopt raakt loopt de turbo droog. Deze motoren zijn dus altijd blij met goed onderhoud en verse olie.

De mijne heb ik wel laten chippen (140pk/350mn) en de DPF heb ik er uitgehaald. Auto loopt echt prima zo. Dus geen toekomstige problemen met de EGR of DPF meer.

Ik moet wel zeggen dat ik de DV6 in mijn Mini een stuk spartaanser vind dan in de Volvo (D2) van mijn zus. De Volvo zal wel beter zijn geïsoleerd/anders zijn geconfigureerd, want daar is hij muisstil en schakelt de bak ook soepeler.
Glenn-DUB
Be Mini
Be Mini
Locatie: Hoogeveen
Berichten: 483
Lid geworden op: 01 jul 2008, 11:41

Re: overweging om een diesel MK2 te kopen maar veel vragen??

21 feb 2017, 19:15

Dat is helemooie en uitgebreide informatie waar ik zeker wat mee kan, ik zal me wat meer gaan verdiepen in de dieselblokken van mini

Thnx
madejo
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Culemborg
Berichten: 141
Lid geworden op: 23 nov 2014, 21:13

Re: Overweging om een diesel MK2 te kopen maar veel vragen

06 mar 2017, 17:00

De diesels pre-facelift zijn inderdaad PSA, de facelift diesels zijn van mini zelf.
Huidige ride:_ [thumbnail]http://www.newminiclub.nl/gallery/album ... /77651.jpg[/thumbnail]
Vorige ride:__ [thumbnail]http://www.newminiclub.nl/gallery/album ... /75707.jpg[/thumbnail]
Luck2
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jan 2016, 23:22

Re: Overweging om een diesel MK2 te kopen maar veel vragen

14 mar 2017, 21:31

Hier ook een Clubman diesel (PSA). Een jaar geleden gekocht met 79 dkm en nu ongeveer 105 dkm. Geen enkel probleem gehad, alleen normaal onderhoud. Wel een kapotte airco condensor, maar goed, dat heeft niets met diesel te maken...
Verder een verbruik van ongeveer 1 op 21 a 22, dus lekker zuinig. Ik rij wel veel 100 km/uur wegen, dus dat helpt ook.
Ben1
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:07

Re: Overweging om een diesel MK2 te kopen maar veel vragen

21 jun 2017, 21:36

Gewoon een zeer goed blokje het psa blokje kwam er ondanks 1 tegen met bijna 5 ton op de teller en het reed nog als een auto met zeg 150.000 op de teller. Wel zoals ik rekening houden dat je distrubitie riem er aan komt of via de garage waar je hem koopt gelijk regelen dat hij het door jullie beide het voor de rekening gaat nemen. Want een nieuwe distrubitie riem met waterpomp kost bij de mini dealer rond de 1500 euro.
Ik heb in iedergeval na zeer lang zoeken een mooie volle mini gevonden met 213.000 op de teller. En geregeld met de garage waar ik hem vond dat wij beide de riemen voor onze rekening nemen.
En een beetje leuk aangekleden mini zijn en blijven vreselijk duur. Maar goed dat betekend ook dat ze heerlijk waardevast zijn. :D

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”