wie heeft stoelverwarming achteraf ingebouwd, heb je vraagje

De 2e generatie vanaf 2006
B3rt
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Deurne
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 jun 2016, 00:28

wie heeft stoelverwarming achteraf ingebouwd, heb je vraagje

12 feb 2017, 12:51

Wie van de mede MINI eigenaar heeft originele stoelverwarming ingebouwd, bij voorkeur met sportstoelen.

Ik heb zelf andere sport voorstoelen (half leder) gekocht incl verwarming en de modules etc, in de middenconsole van de verwarming zit reeds beide knoppen voor de stoel verwarming in te stellen.

Ik ben dus op zoek enkel naar de (originele) bedrading om de stoelen aan te sluiten.
Ben hiervoor natuurlijk naar de dealer geweest echter deze kon me niet vertellen welke in nodig had.
Er is wel een complete set (bedrading + modules + matten +etc) beschikbaar voor achteraf inbouw echter deze is voor de niet geschikt voor sportstoelen, dit is de reden dat ik dus andere stoelen gekocht heb waar de verwarming reeds in zit. Voor sportstoelen is geen originele complete set voor achteraf inbouw verkrijgbaar.

Helaas kon de dealer ook niet zien welke kabel set in de verpakking zit van de complete set, in het systeem van de dealer was ook niet duidelijk welke kabel je wel moet hebben etc.

Op etka/leebman24/oemparts/etc staan kabels voor de stoelverwarming vermeld, echter het is ook hier niet duidelijk welke ik exact nodig heb (de dealer wist dit dus ook niet) en hoeveel en/of ik ze allemaal nodig heb die er staan etc.

De vraag is meervoudig:
- heeft iemand dit ook al eens gedaan en weet welke bestelnummers ik exact nodig heb voor beide voorstoelen om de juiste kabel te bestellen. Let op, gaat om de sportstoelen!

OF

- heeft iemand de complete set besteld (voor de gewone stoelen) en kan zien welk onderdeel nummer er op de bekabeling staat/stond zodat ik dat los kan bestellen?

OF

- heeft iemand toevallig een sloop staan waar de kabel in zit of de kabel toevallig los liggen?
Gebruikersavatar
CasR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 274
Lid geworden op: 06 nov 2016, 07:15

Re: wie heeft stoelverwarming achteraf ingebouwd, heb je vra

12 feb 2017, 17:33

Er is geen kant en klare kabelset verkrijgbaar. Dien je allemaal zelf uit te zoeken en zelf een kabelset samen te stellen.
B3rt
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Deurne
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 jun 2016, 00:28

Re: wie heeft stoelverwarming achteraf ingebouwd, heb je vra

12 feb 2017, 17:39

dat is vreemd, zeker gezien je wel een zgn retrofit set kun krijgen (origineel van MINI) dat is dus incl de kabelset, verwarmings matten, module etc, deze past alleen past niet op sportstoelen, echter wel op normale stoelen. Het verschil zit hem in de matten voor in de stoelen, bij sportstoelen kun je deze blijkbaar achteraf niet 1,2,3 in de stoelen zetten, bij gewone stoelen wel...

Het is exact dezelfde kabelboom als wat in deze set zit, de vraag is alleen, welk onderdeel nummer it er in deze set.
Gebruikersavatar
CasR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 274
Lid geworden op: 06 nov 2016, 07:15

Re: wie heeft stoelverwarming achteraf ingebouwd, heb je vra

13 feb 2017, 16:31

De dealer kan je precies aangeven welke onderdeel nummers erin zitten. Dat is een kwestie van willen. In de bijbehorende EBA (einbauanleitung) staat dat namelijk allemaal vermeld.
B3rt
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Deurne
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 jun 2016, 00:28

Re: wie heeft stoelverwarming achteraf ingebouwd, heb je vra

13 feb 2017, 16:43

Helaas niet dus, de EBA van de set heb ik wel meegekregen en daar staat dus geen onderdeel nummer in van enkel de kabelboom die ik dus los nodig heb.
Gebruikersavatar
CasR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 274
Lid geworden op: 06 nov 2016, 07:15

Re: wie heeft stoelverwarming achteraf ingebouwd, heb je vra

13 feb 2017, 18:40

https://minishop.ekris.nl/49644-mini-co ... id=61_2082

Dan moet de kabel hierbij staan
B3rt
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Deurne
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 jun 2016, 00:28

Re: wie heeft stoelverwarming achteraf ingebouwd, heb je vra

13 feb 2017, 18:49

dat zou je zeggen, maar daar staat ie dus niet bij.
Ik dacht eerst dat het nr 3 en 4 was, maar dat is de kabel van de module naar de (gele) stekker van de gehele stoel.

Alle andere kabels die in dat overzichtje staan zijn niet van de stoelverwarming.

Als je in de EBA kijkt naar de losse kabel dan ziet die er ook helemaal anders uit dan in het overzicht, in de EBA is het een kabel met losse pinnetjes die je moet instekkeren in de bestaande stoelconnector/stekker, dit soort kabel is niet eens afgebeeld in het overzicht.

De dealer had verder ook geen kabel / onderdeel nummers.
Gebruikersavatar
CasR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 274
Lid geworden op: 06 nov 2016, 07:15

Re: wie heeft stoelverwarming achteraf ingebouwd, heb je vra

13 feb 2017, 19:40

Welke kabel zoek je dan precies.
Van de verwarmingsmatten naar de verwarmingsmodule
Of van de module naar de 'centrale' gele connector onder de stoel.
Of tussen de connect aan de kanelboom van de auto naar de betreffende modules?
B3rt
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Deurne
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 jun 2016, 00:28

Re: wie heeft stoelverwarming achteraf ingebouwd, heb je vra

13 feb 2017, 20:08

de kabel van de speg/zekerings kast rechts onder bij de passagier naar de stoelen.
(deze kabel wordt dus in de complete set meegeleverd en is in het systeem helaas niet terug te vinden)
Gebruikersavatar
CasR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 274
Lid geworden op: 06 nov 2016, 07:15

Re: wie heeft stoelverwarming achteraf ingebouwd, heb je vra

13 feb 2017, 20:44

Deze worden geleverd als een stukje draad met aanweerszijde een aangeklemde pin welke je bij kunt steken in een connector. Het stukje kabel moet je doormidden knippen zodat je 2 draadeindjes met pen hebt. De afgeknipte kant moet je strippen en solderen aan een draad van de stoel naar de speg.
Kortom zelf de draadbundel samenstellen.
B3rt
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Deurne
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 jun 2016, 00:28

Re: wie heeft stoelverwarming achteraf ingebouwd, heb je vra

13 feb 2017, 21:07

nou nee dus.

De EBA spreekt echt over een complete kabel boom, deze is geheel 'kant en klaar' en exact op maat en inderdaad met stekkers om in te pluggen.

zie tekening van de set:
Afbeelding

Hij is ook afgebeeld inde EBA instructie waar deze moet komen te liggen, voor de linkerkant om precies te leggen langs de zij kant, onder het dashboard door naar de zekerings kast en de pasagiers stoel ook via de zijkant en dan direct naar de zekeringskast.

Het lijkt er dus op dat deze kabel echt niet los te koop is, enkel in de set en dat ik dus de kabel zelf moet maken. Op zich niet zo ingewikkeld, maar wilde het zoveel mogelijk 'origineel' en makkelijk houden.

Dus dat wordt kabel kopen, rolletje kabeltape en een middagje gaan meten en tapen :)
Jer84
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Drachten
Berichten: 854
Lid geworden op: 15 okt 2014, 23:59

Re: wie heeft stoelverwarming achteraf ingebouwd, heb je vra

23 apr 2017, 22:21

Is het jou inmiddels gelukt? Om wat voor Mini gaat het? Ik heb vandaag bij mijn R53 een retrofit kabelset geplaatst. Deze kost normaal €175,- bij de Mini Dealer.

Als jouw stoelen al stoelverwarming hebben, dan heb jij de set van het plaatje hierboven niet nodig. Alleen de kabels.

Succes!
Afbeelding
B3rt
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Deurne
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 jun 2016, 00:28

Re: wie heeft stoelverwarming achteraf ingebouwd, heb je vra

26 mei 2017, 01:54

gelukt, maar is een R56.
Je moet deze zelf maken, is niet te koop bij de dealer helaas, bestaat simpelweg niet.
Tenminste de kabel wordt niet los geleverd buiten de complete set om.

Het maken stelt niet zoveel voor, gelukkig zijn alle onderdelen wel los verkrijgbaar
Jer84
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Drachten
Berichten: 854
Lid geworden op: 15 okt 2014, 23:59

Re: wie heeft stoelverwarming achteraf ingebouwd, heb je vra

27 mei 2017, 13:39

Ok raar. Bij de dealer hier in H'veen kunnen ze voor de R53 wel de kabel los van de mattenset verkopen. Alleen de module voor het middenconsole zit er dan ook bij.

De matten zijn juist voor de stoelen die er nog geen verwarming in hebben zitten. Mijn Recaro set heeft ze ook al namelijk.

De dealer in H'veen had een hele lijst met codes welke hij zou kunnen bestellen. Maarja, het is iigv gelukt bij jou.
Afbeelding
B3rt
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Deurne
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 jun 2016, 00:28

Re: wie heeft stoelverwarming achteraf ingebouwd, heb je vra

27 mei 2017, 17:43

je zegt het voor de R53... voor de R56 bestaat dit dus niet, is ook niet hetzelfde..

Je kan alleen een complete set krijgen, matten, incl modules en kabel echter deze set past NIET op de sport stoelen, alleen op de normale stoelen (ik had toen sport stoelen, inmiddels nu recaro's).
De onderdelen los uit de set zijn ook niet verkrijgbaar voor de R56.

Dus heb je een R56 met sportstoelen moet je om verwarming in de stoelen te krijgen best veel doen:
- andere stoelen met verwarming elementen er al in en waar ook de module's al bij zitten
- andere verwarmings bedienings unit met knoppen
- kabelboom zelf maken
- dan alles natuurlijk nog coden

Nogmaals heb je geen sport stoelen maar gewone stoelen dan kun je wel een set kopen bij de dealer waar alles (behalve de verwarmings unit/knoppen) in zit.

Maar het is te doen, bij mij is alles gelukt, incl verwarmbare spiegel. verwarmbare voorruit, licht/regen sensor en de verwarmbare stoelen dus. Dat hele project is met succes afgerond!

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”