Raar stationair lopen en olieverbruik

De 2e generatie vanaf 2006
Freeze
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mar 2017, 11:25

Raar stationair lopen en olieverbruik

09 mar 2017, 12:11

Hallo,

Onze MINI Clubman Cooper uit 2008 heeft een raar probleem. Het toerental bij stationair lopen zakt soms in tot ongeveer 300 toeren en springt dan meteen omhoog tot 900-1000 toeren. Het probleem komt niet vaak voor maar komt en gaat. Nu lijkt dit probleem gerelateerd te zijn aan de hoeveelheid motorolie want als deze wordt bijgevuld dan verdwijnd het probleem. Na ongeveer 1500km komt het probleem weer terug en lust de auto ook daadwerkelijk weer een slokje olie. Ook maakt de auto een raar geluid bij accelereren dat aanzwelt bij 1800 toeren en verdwijnt bij ongeveer 2500 toeren. Het geluid klinkt heel rauw, schrapend.

Kort na aanschaf ging het gele motorlampje branden en is er onder garantie een lambdasensor vervangen. Het lampje ging daarna weer aan en toen is de katalysator vervangen. Sindsdien is die melding verdwenen. Ik weet niet of het relevant is voor het eerst beschreven probleem maar ik wilde het toch meegeven.

Wat kan de oorzaak van het hoge olieverbruik en of het rare stationair lopen?

P.S. Op het forum kon ik het probleem niet echt vinden maar mocht het al ergens gevraagd zijn dan zie ik de link graag tegemoet.

Groet,

Alex
Casper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Noord Holland
Berichten: 3925
Lid geworden op: 01 nov 2012, 11:08

Re: Raar stationair lopen en olieverbruik

09 mar 2017, 13:36

Kan je stappenmotor zijn klinkt als een groot ding maar dat is het niet. Laat die even doormeten of die nog goed is. Volgens mij is dat het meest waarschijnlijkste
Afbeelding

mods: dual oil catch can. M7 Vortex carbon hoodscoop, Carbon zijpanels/ achterspoiler/dashboard/pook/middentunnel/deurgrepen binnen en buiten, JCW Carbon spiegelkappen JCW Remmen/lerder dashboard/spoilertrim/extra tellers. Erbach achterstabistang. Chrome gone. Diff achter. ramen getint achter. Jap racing velgen 17 inch 8,25 J. MINI OEM dagrij LED verlichting. short antenna
Stengels
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mei 2016, 16:33

Re: Raar stationair lopen en olieverbruik

10 mar 2017, 16:47

wij hebben exact dezelfde symptomen gehad. Volgens onze garage een gevolg van te weinig of verkeerde olie icm het VANOS systeem. Zij gaven aan dat die nogal gevoelig zijn voor de olie en dat als die niet lekker loopt je allerlei meldingen krijgt op de waardes van de uitlaatgassen. (lambda, kat, etc...) misschien eens navragen of er ook een foutmelding van dat systeem af kwam?
bij ons was/is het te wijten aan een olie lekkage. (wel gerpobeerd te verhelpen, nog niet helemaal gelukt)
Freeze
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mar 2017, 11:25

Re: Raar stationair lopen en olieverbruik

17 mar 2017, 21:41

Bedankt voor jullie reacties! Het begon inderdaad met uitlaatgasmeldingen. De aanbevolen olie uit het boekje is niet overal te krijgen dus nu zit er olie in die via de wijzer bij het tankstation ook zou moeten kunnen. Morgen meteen op zoek naar de juiste!

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”