Ruitenwissermotor voorzijde vervangen

Gebruikersavatar
Rein
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Udenhout
Berichten: 762
Lid geworden op: 12 dec 2007, 21:45

Ruitenwissermotor voorzijde vervangen

24 nov 2009, 19:01

Afgelopen week tijdens het noodweer, hielden m'n ruitenwissers ermee op.
Na controle thuis bleken de zekeringen, beide relais en het mechanisme in orde. Blijft over de motor zelf.
Als je bij bmw gaat bestellen kost het je 90 euro ex btw voor de motor met mechanisme. Motor is niet los te koop.
De manier waarop het moet volgens de haynes manual omvat oa de volgende klussen:

voorwielen eraf
binnenkuipen eruit
sidescuttles eruit
plaat onder de voorruit waar de roosters zitten verwijderen
en nog wat zaken, kortom een hele berg werk om bij het mechanisme te komen. Dat is ook de reden dat de dealers (in amerika) ook rustig 600-800 dollar vragen voor vervanging.

Omdat het vaak toch alleen de motor is en het mechanisme in orde, kun je volstaan met het vervangen van alleen de motor.
Deze zijn ook 2e hands goed te verkrijgen voor ca 60-70 euro.

Ik heb deze manual op NAM gevolgd. Het is ff pielen, maar het scheelt een boel knaken. Het eruitkrijgen is me gelukt zonder het verwijderen van het onderste deel van de airbox en het laten zitten van het schutbord.
Maar voor het terugzetten en ook voor het verwijderen is het aan te raden om de hele airbox te verwijderen en ook het schutbord.
Dan is het nog lastig, maar het lukt wel om het motortje te vervangen.
Na wat verder onderzoek bleek dat het soms niet het hele motortje is, maar vooral de contacten en in het bijzonder de massa.
Ik heb de motor opengemaakt en alle contacten opgepoetst en opgeruwd.
Voordat de motor uit elkaar was gehaald was er geen sprake van een verbinding van 1 van de aansluitpunten in de connector en de behuizing van de motor.
Na het schoonmaken was dit er wel. De motor heb ik toen getest door 'm aan een trafo te hangen, en ja hoor hij werkte weer. Toen teruggebouwd en nu kunnen we weer wisseren.

Dus als je wissers ermee ophouden:
zekeringen, relais controleren, geen obstructies in het mechanisme? motor verwijderen en liever nog eerst de massaverbinding testen.
eventueel motor schoonmaken en opnieuw testen, nog niks dan nieuwe motor, wel werkend, dan terugbouwen en genieten van het feit dat je 500 euro hebt bespaard.
happy wiping :D
BMW 118d / Audi S3 8V / Cooper S Roadster
Gone: Peugeot 106 / R53 Pure Silver / R52 S Chili Red / Range Rover Evoque SD4 Dynamic
sjonnie
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jan 2010, 19:38

Ruitenwissermotor

04 dec 2010, 16:59

Hoi Rein,
Even een reactie op je bericht, ik heb ook het probleem dat de ruitenwissers voor ermee gestopt zijn van onze 2002 Cooper!
Je schrijft, zekeringen controleren, moet dit wel als de achterwisser het wel doet? Zijn er meerdere zekeringen voor de ruitenwissers?En om welke relais gaat het? Hoe controleer ik deze?
M'n gevoel zegt dat het de motor is, (vorst/ijs/sneeuw vocht in motor?) hoelang is dit sleutelen? Volgens de handige link die je erbij gedaan hebt is dit een fluitje van een cent!
Hoop dat je tijd kan vinden om een antwoord te geven,
gr. John.
Gebruikersavatar
Rein
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Udenhout
Berichten: 762
Lid geworden op: 12 dec 2007, 21:45

05 dec 2010, 19:04

Vaak is het een massa probleem. Probeer dit eens. Pak een stuk elektradraad wat ook in huizen wordt gebruikt, zet je hendel in de stand dat je ruitenwisssers het zouden moeten doen. Houd nu 1 uiteinde van de draad tegen een massa punt van de auto en de andere kant tegen 1 van de drie boutjes waar het motortje mee vast zit. Als het een massa probleem is zul je zien dat je ruitenwisser het weer doet. Als dat zo is kun je de draad permanent verbinden. Dit heb ik uiteindelijk ook gedaan nadat ie er weer mee ophield.
succes, anders kan St Pierre (die heeft mijn oude mini) even een fotootje maken van de bevestigde draad
BMW 118d / Audi S3 8V / Cooper S Roadster
Gone: Peugeot 106 / R53 Pure Silver / R52 S Chili Red / Range Rover Evoque SD4 Dynamic
sjonnie
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jan 2010, 19:38

05 dec 2010, 20:34

Hoi,
Bedankt voor je antwoord.
Ik heb de aarddraad uitgeprobeerd maar helaas is dat het niet, ik heb de ruitenwissermotor er nu uitgehaald en het ruikt of er iets verbrand is! Ik ga wel een nieuwe plaatsen en dan maar hopen dat het de motor zelf is! Ik laat het weten.
Gr.
Gebruikersavatar
Rein
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Udenhout
Berichten: 762
Lid geworden op: 12 dec 2007, 21:45

12 dec 2010, 02:01

Is dit iets voor je?

KLIK
BMW 118d / Audi S3 8V / Cooper S Roadster
Gone: Peugeot 106 / R53 Pure Silver / R52 S Chili Red / Range Rover Evoque SD4 Dynamic
sjonnie
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jan 2010, 19:38

12 dec 2010, 09:23

Ik heb de motor inmiddels vervangen en de ruitenwisser doet het weer perfect. Het was dus inderdaad het motortje! Bedankt allemaal voor de reacties.
Haagseharrie
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Voorburg
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 nov 2011, 18:17

Re: Ruitenwissermotor voorzijde vervangen

09 dec 2014, 16:43

ook ik had, zoals velen, een weigerende ruitenwisser voor bij mijn cooper 2002. Zekering en relais waren in orde. (Het relais is in orde als je het hoort klikken wanneer je de ruitenwisserpook naar beneden duwt)

Zojuist de extra massa/aarde draad aangelegd en ook bij mij werkt ie weer ;-)))

Let op.. de test van Rein, om de draad even tegen de 2 bouten aan te houden werkte bij mij niet. Ik moest echt de draad tussen de bouten bevestigen en goed aandraaien om voldoende sluiting te maken

Terug naar “MINI R50 (One/CooperR), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”