Automaat in een Mini? Wat is het? Zelfde als BMW?

Alles over de MINI Countryman (voorheen Crossover) en de nieuwe MINI Paceman (Countryman Coupé).
Wilcoos
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 2515
Lid geworden op: 30 mei 2012, 13:58

Automaat in een Mini? Wat is het? Zelfde als BMW?

24 mei 2013, 11:54

Is de automaat die in een Mini (countryman bijvoorbeeld) geleverd wordt hetzelfde als bijvoorbeeld in een BMW (3 serie ofzo). Heeft het dezelfde steptronic techniek, of zitten er rij verschillen in.

Kan er eigenlijk niets over vinden qua techniek op de Mini website. Wie heeft er ervaring hiermee?
Wilcoos
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 2515
Lid geworden op: 30 mei 2012, 13:58

24 mei 2013, 14:37

Niemand? :)
Wimsky1957
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 aug 2018, 16:18

Re: Automaat in een Mini? Wat is het? Zelfde als BMW?

21 okt 2019, 16:34

Een beetje laat maar de automaat met dubbele koppeling in de Mini Countryman vanaf 2017 is dezelfde als van de BMW
Coen1
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 198
Lid geworden op: 28 jan 2019, 17:54

Re: Automaat in een Mini? Wat is het? Zelfde als BMW?

21 okt 2019, 18:05

En bmw koopt de automaat bakken bij ZF. Maar bmw stopt er wel een eigen software in en daardoor zijn de automaat bakken de werkelijk top in de markt.
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Almere
Berichten: 5707
Lid geworden op: 08 mar 2011, 11:48

Re: Automaat in een Mini? Wat is het? Zelfde als BMW?

22 okt 2019, 07:28

Nou, bij BMW liggen de motoren in lengterichting (los van de X1/X2/2 Active Tourer en de nieuwe 1), dus dat is sowieso een andere bak. ;) Maar het spul komt allemaal van ZF, zoals bij zoveel fabrikanten tegenwoordig.
Vespaman
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 87
Lid geworden op: 18 apr 2019, 16:43

Re: Automaat in een Mini? Wat is het? Zelfde als BMW?

22 okt 2019, 14:00

Automaat in Mini is wel anders geprogrammeerd dan bij de BMW. Heb zelf de vergelijking voor de deur staan. Zelfde motor, zelfde bak, maar toch schakelt de BMW iets beter. Ook het in de P-stand zetten gaat bij de BMW net iets sneller. Hoewel ze dezelfde pook etc hebben.
Coen1
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 198
Lid geworden op: 28 jan 2019, 17:54

Re: Automaat in een Mini? Wat is het? Zelfde als BMW?

22 okt 2019, 18:38

Vespaman, o dus dat van iets langzamer klopt dan toch.. ja volgens mijn dealer en bmw Nederland is het onzin. Maar ik dacht het ook te merken toen ik uit een nieuwe 5 serie kwam en daarna in een mini cooper s te zitten. Het leek inderdaad bij de stand P iets langzamer te reageren. Overigens zijn het allebei top versnellingsbakken maar ongetwijfeld mag natuurlijk bmw niet achterop raken op een mini . En o ja je merkt het ook aan nog wel meer dingen de kunststoffen zijn ook allemaal wat minder verfijnd.
Vespaman
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 87
Lid geworden op: 18 apr 2019, 16:43

Re: Automaat in een Mini? Wat is het? Zelfde als BMW?

22 okt 2019, 22:16

De verkoper bij mij was er gewoon eerlijk over. Heb nu zijn MINI als demo overgenomen. Jaar daarvoor ook de 218 cabrio bij hem gekocht. Hij is gewoon eerlijk en niet zo een gladde autoverkoper. Merkte het inderdaad meteen. Niet heel veel minder, maar het verschil is er wel. Verder schakelt de bak perfect. Voelt hem nauwelijks opschakelen als je rustig accelereert. Gooi je wat meer gas op de plank dan voel je het wel, maar dat heb je ook met een handgeschakelde auto. Wilde vroeger nooit automaat rijden, maar ben nu echt wel helemaal om. Rijdt gewoon zoveel relaxter. Zeker in de file (waar we er steeds meer van krijgen in NL). Weet dat ik mogelijk een paar mensen tegen de schenen schop. Maar het is ook maar een persoonlijke mening.
Gebruikersavatar
MINIf57JCW
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Wijchen
Berichten: 524
Lid geworden op: 17 jan 2006, 19:42
Nederland

Re: Automaat in een Mini? Wat is het? Zelfde als BMW?

23 okt 2019, 07:48

Vespaman schreef:
22 okt 2019, 22:16
De verkoper bij mij was er gewoon eerlijk over. Heb nu zijn MINI als demo overgenomen. Jaar daarvoor ook de 218 cabrio bij hem gekocht. Hij is gewoon eerlijk en niet zo een gladde autoverkoper. Merkte het inderdaad meteen. Niet heel veel minder, maar het verschil is er wel. Verder schakelt de bak perfect. Voelt hem nauwelijks opschakelen als je rustig accelereert. Gooi je wat meer gas op de plank dan voel je het wel, maar dat heb je ook met een handgeschakelde auto. Wilde vroeger nooit automaat rijden, maar ben nu echt wel helemaal om. Rijdt gewoon zoveel relaxter. Zeker in de file (waar we er steeds meer van krijgen in NL). Weet dat ik mogelijk een paar mensen tegen de schenen schop. Maar het is ook maar een persoonlijke mening.
Een automaat heeft een heel groot nadeel. Dat is dat je snel nooit meer iets anders wil :mrgreen: Heb altijd een handgeschakelde MINI gehad sinds 2001. Maar sinds F serie rij ik een automaat en dat is echt briljant. Nadeel is dat er in Nederland vaak een forse meerprijs wordt gevraagd.
The Most Dangerous Combination Since Nitro and Glycerine!
Afbeelding
MINI (F57) John Cooper Works Cabrio & MINI Cooper (R50)
Coen1
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 198
Lid geworden op: 28 jan 2019, 17:54

Re: Automaat in een Mini? Wat is het? Zelfde als BMW?

23 okt 2019, 09:26

Nou inderdaad een automaat is gewoon top. Mis het soms ook nog ben van een automaat naar een handbak gegaan. En ook ik praten mensen na met woorden als” nu ben ik weer 1 met de techniek “ of nu heb ik meer gevoel enz... maar als ik met mijn clubman in de file sta ondanks een completen nieuwe koppeling denk ik gewoon nog vaak aan zo fijne bmw automaat. Wat overigens wel prettig is zoals bij mij met ruim 3 ton op de teller met een handbak het is bij slijtage goed te maken allemaal. Mijn vorige bmw 330d e90 met zo automaat was ondanks goed onderhoud kapot gegaan of versleten. Gevolg de auto was geen drol meer waard en een nieuwe of ruilbak was economische de bmw 330d het niet meer waard. Daarom nu een auto met een betrouwbare handbak maar van de knie is straks ook niks meer over met de file druk in Nederland. En natuurlijk de zf automaten zijn ook heel goed nu maar als het kapot is dan moet je volgens de dealer toch een bedrag neerleggen van rond de 6 duizend euro...
Wimsky1957
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 aug 2018, 16:18

Re: Automaat in een Mini? Wat is het? Zelfde als BMW?

20 dec 2021, 14:46

Volgens mij is de automaat dezelfde als in de BMW X1.
Deze worden beide gebouw bij Nedcar in Born, met dezelfde motor en automaat.
Wij rijden in een MC van december 2017 de 100kW versie met een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling en 6 versnellingen vooruit en 1 achteruit.
Een fijne auto om te rijden, ook met een caravan van dik 1400 kg eraan.
Het gemiddelde verbruik over de periode dat wij deze auto hebben is incl. de km met caravan ruim 1:12 km/l
Dat vinden we redelijk zuinig want de auto daagt ook wel een beetje uit toch !!
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6581
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

Re: Automaat in een Mini? Wat is het? Zelfde als BMW?

21 dec 2021, 11:32

Wimsky1957 schreef:
20 dec 2021, 14:46
Volgens mij is de automaat dezelfde als in de BMW X1.
Deze worden beide gebouw bij Nedcar in Born, met dezelfde motor en automaat.
Wij rijden in een MC van december 2017 de 100kW versie met een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling en 6 versnellingen vooruit en 1 achteruit.


Het is helemaal geen gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling. Die wordt bij MINI niet gebruikt

In de F-serie zitten Aisin-Warner bakken.
6 versnellingen op alle modellen tot de facelift (2018) en daarna 7-traps voor alle modellen behalve de JCW. In de JCW zit de 8-traps versie.

Zo ver ik weet zijn dit eigenlijk redelijk conventionele bakken met een koppelomvormer.
Vanwege de koppelomvormer zal de combinatie ook vanuit stilstand veel kracht hebben om weg te rijden vanuit stilstand.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Automaat in een Mini? Wat is het? Zelfde als BMW?

21 dec 2021, 15:41

Wij hebben een F56 JCW met de Aisin automaat met 6 versnellingen.
Staat iets meer dan een ton op de teller nu en nog steeds heel tevreden mee.

Terug naar “MINI-talk”