Roetfilter R56 vervangen/verwijderen

Maurice70
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 okt 2017, 15:05

Roetfilter R56 vervangen/verwijderen

13 okt 2017, 15:25

Hallo,

Mijn R56 Diesel heeft er inmiddels 200.000 km op zitten, en nu heeft het roetfilter het toch echt begeven.
Bij 133k de 1e storing. Toen bleek het additief op. Additief laten bijvullen, regenereren bij de dealer en klaar. Maar zoals gezegd, na analyse bij de dealer blijkt het dit keer niet aan het (gebrek aan) additief te liggen, maar is het filter echt op. Kosten materiaal + montage dealer ongeveer EUR 1.700,-

Nu is mijn vraag, is er iemand die ervaring heeft met het zelf vervangen van dit filter, al dan niet door een imitatie deel? Die zijn nl. stukken goedkoper als origineel.

Of, als je niet hebt vervangen (originele materialen kosten ca. EUR 1.200,-) maar het filtermateriaal hebt verwijderd? En daarmee dus de eigenlijke filterwerking om zeep helpt. Is dat met de R56 mogelijk?
Of gaat je motormanagement dan permanent in storing, omdat er geen tegendruk van het nu verwijderde filter meer is?

Alle aanbevelingen zijn welkom :)
Gebruikersavatar
Manick
Sponsor
Berichten: 1029
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:42

Re: Roetfilter R56 vervangen/verwijderen

13 okt 2017, 15:53

Je kan het roetfilter verwijderen en laten wegschrijven uit de ECU, kans is dat evt bij APK in de problemen komt. Imitatie kan je ook monteren maar kwaliteit is stukken minder dan OEM->sneller kans op verstoppingen

Mushrob van het forum hier heeft er ervaring mee, hij heeft bij zijn Clubman roetfilter verwijderd er weg laten schrijven. Mess even een berichtje sturen
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amstelveen
Berichten: 20588
Lid geworden op: 20 jun 2009, 01:14

Re: Roetfilter R56 vervangen/verwijderen

13 okt 2017, 16:28

Ik heb idd mijn roetfilter volledig verwijderd en vervangen door een open downpipe. Niet omdat ie verstopt zat maar omdat ik gewoon max power wilde. Je kan dus je roetfilter verwijderen en vervangen door een open downpipe of je kan het roetfilter leeg laten maken (zoals Jeffrey gedaan heeft). Je zal dan een foutmelding krijgen op je dashboard en je motor zal op een noodprogramma gaan draaien. Die foutmelding noet je dus weg laten programmeren.

Tot op dir moment kom je er gewoon mee door de keuring. Het enige wat ze nu doen bij de apk is je obd uitlezen en mits je dus je foutmelding hebt laten wegprogrammeren is er dus niks aan de hand. Het schijnt wel dat ze de regelgeving gaan aanpassen en de uitlaatgassen van diesels weer gemeten moeten gaan worden, en dan val je natuurlijk keihard door de mand. Hoe en wanneer dat gaat gebeuren, ik weet her niet maar mijn motto is.: yolo.

Roel van GoGarage37 kan je iig helpen met het vervangen danwel leegmaken van je roetfilter
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
Ben1
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:07

Re: Roetfilter R56 vervangen/verwijderen

13 okt 2017, 17:59

Je kan ook hetbroetfilter toch laten reinigen ? Zelfs de Bmw dealers doen dit nu ook al. Kosten waren voor mij rond de 250 euro en rij al weer een poos rond zonder problemen.
Gebruikersavatar
JJJJ
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Culemborg
Berichten: 2302
Lid geworden op: 11 nov 2009, 11:21

Re: Roetfilter R56 vervangen/verwijderen

15 okt 2017, 02:43

18 juli 2018, dat is volgens mij de datum dat de uitstoot weer gemeten gaat worden.
Ik heb een Diesel uit 2009 en die vallen dacht ik (gelezen te hebben) weer onder een andere regel.
Ik mag dan zonder roetfilter rijden, maar moet dan wel langs de RDW voor een aantekening en meer betalen aan wegenbelasting.
griendar
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 jul 2008, 15:29

Re: Roetfilter R56 vervangen/verwijderen

15 okt 2017, 12:01

Geen diesel meer kopen

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”