Witte knippers voor Xenon en halogeen R56

Nurby
4 op een rij!
4 op een rij!
Contacteer:
Locatie: Noord-Holland Noord
Berichten: 155
Lid geworden op: 28 aug 2010, 21:28

29 jan 2011, 15:59

Foto's heb ik helaas niet. Is al weer een jaar geleden, mijn hersens kraken nu.

Als je goed kijkt op de foto's hier boven van Pim en die van mijn link, valt de reflector naar voren en moet je hem onderlangs uit de koplamp frimmelen. Bij de Xenon moet je de achterkant van de knipperlicht losmaken, het spiegelende reflector gedeelte. De oranje reflector valt naar achter dus naar binnen in de behuizing van het knipperlicht. Kan je hem er zo rustig uitschudden.

Gewoon doen, ik dacht ook dat het moeilijker was. Het moeilijkste is de 2 schoefjes los krijgen van de achterkant van het spiegelde gedeelte.

Neem de tijd een doe het binnen in huis.

Succes

Rick
Afbeelding
Ralph-cooper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1229
Lid geworden op: 18 mar 2007, 21:36

29 jan 2011, 20:57

Ah dat maakt het een stuk duidelijker voor me, thanks voor je reply Rick!
Ossie
The Calendar Guy
Locatie: Haarlem
Berichten: 2539
Lid geworden op: 23 sep 2007, 13:43

12 mar 2011, 12:09

Vandaag ook even de oranje lensjes verwijderd en het lampje vervangen voor Phillips Silver Vision bulbs.

Om deze DIY aan te vullen heb ik wat foto's gemaakt voor degene met xenon verlichting.

Misschien kan de titel van deze topic aangepast worden?

Afbeelding

Zoals je ziet moet voor de xenon beide houders los gemaakt worden. Dit is het makkelijkste te doen met een lange torx-schroevendraaier.
2x torx-schroef voor de zwarte lamphouder en dan voorzichtig lostrekken.

Afbeelding

En dan 4x torx-schroeven voor de lenshouder met het oranje glaasje.

Afbeelding

Als je deze eruit gehaald hebt dan kan je het oranje glaasje van de lenshouder los klikken.

Dan alles weer terugbouwen en de Silver Vision bulb plaatsen.
Als je moeite hebt met het terugplaatsen van de schroefjes, dan kan je wat kauwgom gebruiken om deze aan het tipje van de schroevendraaier te plakken.

Afbeelding

Hier hierboven het resultaat. 8) 8)
Afbeelding
mrbubbels
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Houten
Berichten: 425
Lid geworden op: 24 jul 2010, 16:34

witte lenskapjes

12 mar 2011, 16:35

Zo da's knap gedaan dat wil ik ook, goede fotoos ook. topklusje.

uurtje werk per lamp?? ???

hans
Beter een dag geminied dan een dag gewerkt
Ossie
The Calendar Guy
Locatie: Haarlem
Berichten: 2539
Lid geworden op: 23 sep 2007, 13:43

12 mar 2011, 19:58

Maximaal een half uurtje per lamp, het viel me bijzonder mee.
Afbeelding
ralfish
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: maastricht
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 nov 2010, 22:42

07 apr 2011, 19:29

Vraag me toch echt af hoe jullie dan doen met het boutje aan de buitenkant van de koplamp. Die zit bij mij vast met een moertje en als je die los draait is het bijna onmogelijk om hem weer terug te plaatsen. Dit omdat je het moertje moet vasthouden om de bout er in te draaien maar je dit zowat onmogelijk wordt gemaakt door de koplamp. :O
Swift!
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Nijmegen
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 apr 2011, 18:12

07 apr 2011, 19:53

Dopsleutel (10) geprobeerd met verlengstuk(je) ?
Afbeelding

Ga het zelf ook van 't weekend proberen...

Vroeg me wel af of je er echt niet bij kan vanuit het spatscherm (wiel wel wegdraaien natuurlijk) en vanaf daar door het gat heen (wel dop afhalen natuurlijk...).
Natuurlijk is het zo niet zo heel handig, maar vroeg het me eigenlijk af (en als je de koplamp niet loskrijgt, is dit mss een oplossing??)
Laatst gewijzigd door Swift! op 07 apr 2011, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
ralfish
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: maastricht
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 nov 2010, 22:42

07 apr 2011, 19:59

Bij mij zit de moer in een soort plastic bakje waardoor je er niet bijkomt. Helaas staat de auto bij de garage anders had ik er een foto van gemaakt. Hopelijk krijg ik hem morgen terug dan doe ik dat even. Mocht je van het weekend een foto willen maken hoe je het doet graag :)

Succes ermee dit weekend.
Ossie
The Calendar Guy
Locatie: Haarlem
Berichten: 2539
Lid geworden op: 23 sep 2007, 13:43

07 apr 2011, 20:08

Via de wielkasten is het vrijwel onmogelijk, daar kom je wel snel achter. :wink:
De lamp unit zit met 3x boutjes, een stekker en de sproeier slang vast, die kunststof verhogingen zijn bedoeld om de unit op hoogte af te stellen.
Afbeelding
Swift!
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Nijmegen
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 apr 2011, 18:12

09 apr 2011, 23:02

Nah, ik weet nu wat jullie bedoelen met 'vanuit de wielkast werken, gaat niet' of 'hoe krijg dat schroefje aan de buitenkant los...'

Meestal zit 't namelijk mee en is het een fluitje van een cent...
Maar als het tegen zit, zit het ook echt tegen...

Maar het resultaat is er hoor en het ziet er veel strakker uit, kijk maar:
Before:
Afbeelding

And After:
Afbeelding En met (chroom coated) knipper aan: Afbeelding

Maar wat viel er zo tegen?

Toch eigenwijs proberen vanuit de wielkast te doen:
Afbeelding
't ken net...
't zou wel gaan met een (korte) trox schroevendraaier, maar als je schroefje valt, moet je alsnog de koplamp losmaken...
Dus dat maar gedaan...

Deze buitenste schroef bedoelt Ralfish:
Afbeelding

en ligt'ie er zo uit (met dopsleutel 10 zo te doen...):
Afbeelding

Maar dan de andere kant...
Die zat vast !
En zat zo vast dat het inbusje met schroefdraad meedraaide !
ahhh...
Inderdaad geprobeerd aan de achterkant proberen tegen te houden, maar dat randje is zo smal dat je geen grip op hebt.
Hier zie je dat'ie er aan vast zit (W40 hielp ook niet, integendeel zelfs, maakte de boel alleen maar gladder...)
Afbeelding

Tsja en wat dan...
Kijkend naar de andere koplamp die wel losging, bleek dat het plastic blokje naar de zijkant geschoven kan worden (schroefje met borgklemmetje aan de onderkant losmaken). Dat schuiven ging wel, maar dan zit hetzelfde schroefje in de weg...
Tsja en wat dan...
Dan toch maar een stukje van dat plastic (bakje) er van afgeknibbeld, zodat de (achterkant van de) schroef er langs kan...
(is niet zo erg, je ziet er later niets van en 't tast de constructie niet aan)
Zoiets:
Afbeelding
Dat is hier makkelijker getypt dan gedaan hoor...
De kunststof spatbordverbreder moest los, stukje van de onder bumper en alles ook weer netjes terug...

Maar het is in ieder geval gelukt en was nog op tijd bij de autoshop om een chrome knipperlicht te halen :D

@Ralfish, ik weet niet of je hetzelfde probleem hebt, maar dit is de enige manier om 't alsnog los te krijgen...
Je moet daar wel een beetje handigheid in hebben en wat lef...
Succes in ieder geval !
PimNoordhof
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Slochteren
Berichten: 328
Lid geworden op: 10 dec 2010, 22:55

10 apr 2011, 08:55

Ziet er veel frisser uit SWIFT :D , ik snap niet dat ze bij mini die oranje dingen nog plaatsen.

Het lijkt wel of ik andere bevestigingspunten heb, ik kon alles zo loshalen zonder problemen.
PimNoordhof
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Slochteren
Berichten: 328
Lid geworden op: 10 dec 2010, 22:55

10 apr 2011, 08:55

Ziet er veel frisser uit SWIFT :D , ik snap niet dat ze bij mini die oranje dingen nog plaatsen.

Het lijkt wel dat ik andere bevestigingspunten heb, ik kon alles zo loshalen zonder problemen.
Nurby
4 op een rij!
4 op een rij!
Contacteer:
Locatie: Noord-Holland Noord
Berichten: 155
Lid geworden op: 28 aug 2010, 21:28

10 apr 2011, 15:02

Zo Swift typisch een gevalletje 'luctor et emergo'. Bij een Cooper S zijn de koplampen veel makkelijker te verwijderen. Of het heeft te maken met het verschil tussen Halogeen en Xenon. Ondanks het werk dat je er aan hebt mag het resultaat er zijn. Veel mooier zo.

Gr Rick
Afbeelding
ralfish
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: maastricht
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 nov 2010, 22:42

11 apr 2011, 20:18

Ziet er inderdaad goed uit Swift! netjes gedaan. Na jou verhaal ga ik het toch ook nog eens proberen. Super bedankt voor je uitleg en de foto's :D.

Toen ik dit topic had gelezen voor jou verhaal dacht het dat het super makkelijk was maar nu blijkt het inderdaad wat moeilijker te zijn. Maar als jij het kunt hoop ik toch dat ik het ook kan :P
Gebruikersavatar
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: De Lier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 11 nov 2005, 23:52

12 apr 2011, 08:42

Vanaf een bepaalde produktiedatum monteert MINI op de nieuwe generatie MINI's overigens geen oranje glaasjes meer in de koplampunits. Het is dan wit glas, maar nog wel een oranje lampje erachter. Daardoor is het oranje-effect alleen recht van voren nog erg oranje en wat meer vanuit een schuine hoek al een stuk minder, maar nog steeds 'storend' aanwezig.
Bij onze R56 zat al een wit glaasje in de koplampunit. Ik kon daarom volstaan met alleen vervangen van het originele oranje lampje door die van Philips Silvervision type PY21W.

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding
Afbeelding
"We've got a thing that's called...MINI love"

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”