DIY Kettingspanner vervangen R56

Nick.
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 jul 2009, 18:32

DIY Kettingspanner vervangen R56

20 okt 2011, 20:24

Aangezien er in het topic ( http://www.newminiclub.nl/forum/viewtopic.php?t=6177 ) al meer dan 100 pagina’s vol geschreven zijn en dat de omvang van het probleem wel aangeeft leek het me een goed idee om eens een DIY op te zetten waar iedereen iets mee kan. Geeft meermaals ook weer aan dat bijna alle, zo niet iedere, MCS R56 er vroeg of laat voor aan de beurt is.

De kettingspanner, het onderdeel zelf, kost zo’n 30 euro. Dat is wat het je kost plus nog een uur werk. Enig technisch inzicht is wel vereist. Ik beweer zeker niet dat iedereen met twee linkerhanden het kan en moet daarbij toegeven dat ik al behoorlijk wat grote projecten achter de rug had voor ik hieraan begon. Ieder kan het beste zijn/haar eigen sleutelkunsten inschatten. Lees deze DIY eerst aandachtig door en zorg dat alles duidelijk is alvorens eraan te beginnen.

Ik claim niet met deze how-to alle ratel-/diesel-/tractorgeluiden en alle problemen met de distributie op te kunnen lossen. Er zijn ongetwijfeld gevallen waar een ander probleem aanwezig is dan met deze how-to opgelost kan worden.
Het gaat me er alleen om diegenen te helpen die het probleem hebben of hebben gehad en met de vraag zitten wat er nu mee te beginnen.

Deze DIY geeft geen garantie dat in 100% van de gevallen het probleem na het vervangen van de kettingspanner opgelost zal zijn of daarna nooit meer terug komt. Tevens ben ik op geen enkele wijze aansprakelijk voor schade, fouten of wat dan ook na het uitvoeren van deze DIY. Deze DIY is volledig op eigen risico!

Benodigdheden:
- Torx-setje voor luchtfilter
- Schroevendraaier of ringsleutel voor de slangklemmen
- Doppenset voor het vervangen van de kettingspanner
- Gekalibreerde momentsleutel
- Vaseline voor het insmeren van de koppelingen
- WD-40 / kruipolie
- Nieuwe kettingspanner

De installatie is beschreven in chronologische volgorde en gezien vanaf de voorkant van de auto.

Dit is een foto van de gehele distributie (beetje achtergrondinformatie). Je ziet de kettingspanner uiterst links op de foto. Overigens niet mijn eigen foto:

Afbeelding

De kettingspanner zit aan de achterkant van het motorblok en aan de linkerkant. De rode pijl wijst naar de kettingspanner:

Afbeelding

Het eerste dat moet gebeuren is een aantal onderdelen verwijderen. Te beginnen met het luchtfilter. De deksel van het luchtfilter zit vast met 4 torx-boutjes aan de voorkant (zie foto). Tevens moet de rubberen slang, die aan de rechterkant op het luchtfilter geklemd zit, los gemaakt worden om de deksel eraf te kunnen lichten. Hierna zul je het luchtfilterelement zien. Deze zit los en pak je er gemakkelijk uit.

Afbeelding

Nu moet nog 1 torx-boutje aan de linkerkant van de luchtfilterbak los gedraaid worden. Het onderste gedeelte van de luchtfilterbak is nu ook los op 1 slang van de inlaat na. Deze zit aan de rechterkant en kan ontkoppeld worden door de luchtfilterbak in zijn geheel 90 graden te draaien in de lengterichting van de auto. De luchtfilterbak zit dus als het ware op de slang “geschroefd”. Als dit eraf is zul je het volgende zien:

Afbeelding

Je ziet op bovenstaande foto dat de leiding van de carterontluchting aan de linker bovenkant van het motorblok ook al los is (voor de nieuwsgierigen; deze zit aan de andere kant vast aan de inlaat). Deze moet los om straks bij de kettingspanner te kunnen. Hier een duidelijkere foto:

Afbeelding

De volgende stap is het verwijderen van de grote rubberen slang voor de verwarming van het interieur. Deze kunnen nogal vast zitten en waarschijnlijk is het nodig om het rubber aan de rand iets op te lichten en wat WD-40 ertussen te laten lopen. Dan kan de slang eraf:

Afbeelding

Afbeelding

Deze slang heeft aan de onderkant vastgezeten op een hard plastic koppeling:

Afbeelding

Deze koppeling zit ook met slangklemmen vast en dient ook verwijderd te worden (gebruik weer wat WD-40). Demontage spreekt voor zich. Je blijft dan over met het volgende, gezien vanaf de bovenkant:

Afbeelding

Nu zijn alle onderdelen verwijderd die eraf moeten om bij de kettingspanner te kunnen.
De kettingspanner kun je nu duidelijk zien. Aangegeven door de rode pijl. Dit is dus het onderdeel waar het om gaat:

Afbeelding

De kettingspanner moet losgedraaid worden. Ik heb hiervoor een kniestuk gebruikt, maar zonder dit zul je er ook bij kunnen:

Afbeelding

Als de kettingspanner volledig losgedraaid is kun je deze er gemakkelijk uit pakken.

Afbeelding



Nieuwe vs. Oude kettingspanner…

Je ziet op de foto hieronder dat de lengte exact hetzelfde is. De nieuwe kettingspanner op de foto heeft het onderdeelnummer 11 31 7 597 895. Dit is volgens BMW de laatste versie (we spreken over september 2011). Er schijnt ook een iets langere kettingspanner in omloop te zijn die grotere kettingverlengingen zou kunnen opvangen (onderdeelnummer eindigend op 7551). Bij de dealer hebben ze meetgereedschap om de kettingverlenging te kunnen meten. Dit zal niemand hier thuis hebben liggen dus ik adviseer om NIET zomaar de langere kettingspanner te monteren. Dit zou ervoor kunnen zorgen dat er teveel spanning op de ketting komt met alle gevolgen van dien.
Het verschil dat ik, door alleen te voelen, heb kunnen ontdekken tussen de nieuwe en oude kettingspanner is de spanning van de veer die erin zit. Bij de oude kettingspanner (rechts op de foto) is de veerspanning veel geringer dan bij het nieuwere model. De nieuwe spanner vereiste behoorlijk wat kracht om te spanner in te kunnen duwen, de oude daarentegen een stuk minder. Of dit het hele verschil in wel of niet ratelen maakt durf ik niet te zeggen en ga ik ook niet beweren. Ik heb besloten de spanner preventief te vervangen. Ik snap niet dat mensen het risico nemen om ermee door te blijven rijden. De symptomen zijn vooralsnog niet terug gekomen maar, zoals eerder aangehaald, geeft dit geen garantie dat het ook nooit meer zal komen.
Een foto van de spanners:

Afbeelding

Nu kan de nieuwe spanner gemonteerd worden en dit is meteen het lastige. Je zult de spanner tegelijkertijd in moeten drukken tegen de spanning van de distributieketting in en ook meteen moeten draaien zodat de spanner de schroefdraad in het motorblok kan pakken. Dit vereist behoorlijk wat kracht omdat je tegen de spanning in werkt en het kan best even klooien zijn voordat de spanner de draad pakt. De ene keer gaat dit makkelijker dan de andere keer, maar het kan soms best lastig zijn. Het kan helpen om er alvast een dop op te zetten zodat je wat meer grip hebt op de kettingspanner.
Draai de spanner er het eerste gedeelte altijd met de hand in. Het laatste wat je wil is de draad beschadigen …! Vraag eventueel iemand om hulp om de spanner in het blok te duwen zodat de ander de spanner tegelijkertijd draait. Zodra de spanner de draad pakt is drukken niet meer nodig en kun je ‘m met de hand verder indraaien. Daarna, en dan echt de laatste slag, draai je aan met een momentsleutel. Ik heb de spanner op 70NM gezet en dat is genoeg. Gebruik hier dus een momentsleutel voor en niet lomp aan de slag gaan zonder een momentsleutel!

Afbeelding

Als laatste, vóór alles terug te monteren, is het verstandig om alle koppelingen/slangen in te vetten met wat vaseline. Zo krijg je ze wat makkelijker los mocht dit ooit nog nodig zijn en het is nu een kleine moeite.

Afbeelding

Slangen, klemmen, koppelingen, carterontluchting, luchtfilter, etc. nu nog terug monteren… that’s it!
Succes.
Laatst gewijzigd door Nick. op 12 jan 2013, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

20 okt 2011, 21:57

Pffff mooie DIY maar laten vervangen kost ook maar 90 euro ...
Om dat nou allemaal zelf te doen :shock:
Nick.
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 jul 2009, 18:32

20 okt 2011, 22:05

Dat is de afweging die ieder voor zich moet maken. Ik snap wat je bedoelt en als ik er minder handig mee was dan had ik vast de dealer inderdaad ook ingeschakeld. De besparing in geld is zeker niet noemenswaardig en daarvoor hoef je het niet te doen, maar misschien kon ik er toch wat mensen mee helpen.
Ik heb gekozen om het zelf te doen. Niet uit besparing van die paar tientjes, maar aangezien het weinig voorstelt en de dealer dit absoluut niet beter kan, en ik het ook nogeens leuk vind. Maarja, dat is ieder voor zich...

Zoveel werk is het ook niet hoor :wink: .
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

20 okt 2011, 22:26

Helemaal waar :wink: ik wou dat ik dat ook allemaal kon :?
Gebruikersavatar
Ragnar
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 7191
Lid geworden op: 28 apr 2008, 19:19

21 okt 2011, 10:35

kijk dit noem ik nou een heeel waardige DIY. met foto's uitleg enz. SUPER! :icon_top:
:s RARA JONGENS DIE DESIGNERS :s
Gebruikersavatar
Cooperdriver
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roerdalen
Berichten: 1499
Lid geworden op: 28 sep 2005, 21:15

21 okt 2011, 13:16

Inderdaad :icon_top: deze DIY voor een veel voorkomend probleem de komende tijd.
parklaneworks
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rotterdam
Berichten: 3351
Lid geworden op: 23 mar 2006, 14:28

21 okt 2011, 14:22

Hele duidelijke DIY, echt SUPER :icon_top: !
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6581
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

21 okt 2011, 14:31

Ze zullen het (misschien) zeker niet beter kunnen zoals je zelf schrijft maar ze kunnen natuurlijk wel meten meten welke van de 2 geupdate spanners ze het beste kunnen plaatsen ivm de rek van ketting....

Duidelijke DIY verder!
Nick.
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 jul 2009, 18:32

21 okt 2011, 19:28

Bedankt allemaal!

Ze zouden het inderdaad kunnen meten. Of de verlengde kettingspanner nog in omloop is weet ik ook niet 100% zeker. Die PUMA-measures worden wel vaker veranderd. Daarom altijd vragen naar de "nieuwste" versie.
Maaaarrr... ik vraag me zeer sterk af of ze bij iedere vervanging van de kettingspanner de distributie opmeten.
En ook zullen ze je vast en zeker adviseren de hele distributie te laten vervangen, het zijn en blijven dealers. Zij moeten ook het hoofd boven water houden natuurlijk.
Wat moet dat moet, maar is niet in alle gevallen nodig.
Gebruikersavatar
Cooperdriver
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roerdalen
Berichten: 1499
Lid geworden op: 28 sep 2005, 21:15

22 okt 2011, 22:05

Nick. schreef:Bedankt allemaal!

Ze zouden het inderdaad kunnen meten. Of de verlengde kettingspanner nog in omloop is weet ik ook niet 100% zeker. Die PUMA-measures worden wel vaker veranderd. Daarom altijd vragen naar de "nieuwste" versie.
Maaaarrr... ik vraag me zeer sterk af of ze bij iedere vervanging van de kettingspanner de distributie opmeten.
En ook zullen ze je vast en zeker adviseren de hele distributie te laten vervangen, het zijn en blijven dealers. Zij moeten ook het hoofd boven water houden natuurlijk.
Wat moet dat moet, maar is niet in alle gevallen nodig.
Volgens mij * moet de dealer voor de PUMA-measurement de ruimte wel degelijk opmeten. Is de ruimte onder een bepaalde waarde dan hoeft alleen de spanner vervangen te worden. Is de ruimte boven die waarde dan moet de gehele distributie vervangen worden.

* kennis opgedaan begin 2009 bron: Mini Nederland en de dealer.

P.S. Het is toch ook zo dat een Mini dealer alle werkzaamheden die hij volgens een PUMA measerment uitvoert toch vergoed krijgt van Mini Nederland ?
Nick.
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 jul 2009, 18:32

23 okt 2011, 21:15

Ik heb destijds, om erachter te komen hoe ze bij de MINI-dealers over het problemen denken, gebeld met ze. Op de vraag wat zij met het probleem doen kwam het antwoord de distributie te vervangen. Na mijn vraag of het niet verstandig was om de kettingspanner eerst te vervangen zeiden ze dat dat inderdaad een goed idee was. Temeer omdat het een zeer prijzige en rigoureuze ingreep is die normaal gezien absoluut niet nodig zou moeten zijn. Of zij dan bij iedere vervanging van de kettingspanner de distributie op moeten meten weet ik niet. Het zou zomaar kunnen.
Ik heb aangegeven dat ik de kettingspanner zelf gemakkelijk kan vervangen en daar hebben ze ook niets gezegd over het opmeten van de distributie. Het leek me dat ze dat anders wel hadden aangegeven. Maar je zou daar anders eens voor moeten bellen als je hier een antwoord op zou willen hebben, ik durf het je niet zeker te zeggen.

Plus dan blijft de vraag nog waarom BMW ooit de verlengde kettingspanners gemonteerd heeft als volgens jou zeggen de gehele distributie vervangen moet worden als de meting boven een bepaalde waarde komt. Dat kan dan alleen maar zijn geweest om niet de hele distributie te hoeven vervangen wanneer een grotere kettingverlenging gemeten was (en dus kosten te besparen onder garantie-gevallen?). Als een verlengde kettingspanner het probleem niet oplost dan moet er met je distributie dusdanig iets mis zijn dat MINI-NL dit zonder kosten zou moeten vervangen in mijn ogen aangezien het dan alles te maken heeft met non-conformiteit.
Overigens gaf de MINI-dealer die ik het laatst gesproken heb aan niets te weten van een verlengde kettingspanner. Op internet is echter wel terug te vinden dat deze er zijn of zijn geweest.

Of MINI-NL de PUMA-measures vergoedt voor de BMW en MINI-verdelers, daar durf ik geen zinnig antwoord op te geven. Maar ik begrijp dat je daar je research naar gedaan hebt dus ik geloof het direct.
Indi
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Brugge
Berichten: 98
Lid geworden op: 06 sep 2010, 09:07

30 nov 2011, 18:40

Even een kleine opmerking over de kettingspanner. Deze mag slechts 1x geinstalleerd worden, dus telkens een nieuwe steken!
Geen MINI meer... Renault Megane RS 265..
works915
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 280
Lid geworden op: 08 nov 2007, 08:51

26 jan 2012, 11:32

Heb net voor de vakantie ook een nieuwe laten plaatsen voor 150 eur. Duurde ongeveer 1,5 uur.
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

10 feb 2013, 07:49

works915 schreef:Heb net voor de vakantie ook een nieuwe laten plaatsen voor 150 eur. Duurde ongeveer 1,5 uur.
bij mijn BMW dealer was het 90 euro incl plaatsen :roll:
hebben ze het geprobeerd met een hete motor ofzo :lol:
lowbeemer
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Zwevegem
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 dec 2012, 18:23

Re: DIY Kettingspanner vervangen R56

17 mei 2016, 19:41

een late reply

waarom zegt iedereen die ik ken dat een spanner vervangen €1500-2000 euro kost?

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”