Help!? Een rammel.

Van alles over de 1ste generatie MINI.
PetraG
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Amsterdam
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:08

Help!? Een rammel.

09 jan 2016, 13:26

Goededag allen.

Ik heb sinds maart 2015 een MINI Cooper R50 uit september 2001, en ben over het algemeen erg blij met deze door de vorige eigenaren goed onderhouden wagen. Nu heb ik sinds het koudere weer is gestart wel een puntje van zorg: Ik heb, zo lang de motor koud is, een rammel tijdens het optrekken.

Het is dus alleen als het koud is buiten (althans, ik hoor het pas sinds de buitentemperatuur is gedaald tot onder 10 graden C) en de motor is nog niet goed opgewarmd, treedt in principe alleen op bij het accelereren in de 1e en 2e versnelling (maar als ik een dot gas geef in de 3 hoor ik het ook wel), en zodra de motor goed op temperatuur is, hoor ik het niet meer...
Verder doet voor zover ik kan beoordelen alles het prima: start zonder haperen, optrekken gaat wel soepel, geen problemen met schakelen, etc. Als de motor stationair draait of ik ben niet aan het versnellen hoor ik de rammel niet.

Nu zag ik bij door het forum zoeken dat andere mensen dit probleem ook wel hebben beschreven, maar eigenlijk alleen in reactie op een post over een andere rammel en in die topics kan ik geen verklaring voor dit specifiek geluid vinden.

Wie kent het geluid? Wat is het? Waarom alleen bij koud weer? En moet ik er iets mee?
Dingen aan/rond de versnellingsbak laten doen is zo prijzig, als het geen kwaad kan vind ik het niet storend genoeg om het te laten verhelpen.


EDIT: 2015 is niet meer dit jaar :lol:
MINIlimburger
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 35
Lid geworden op: 05 nov 2015, 21:22

Re: Help!? Een rammel.

09 jan 2016, 13:54

Wat voor olie zit erin?
Verkeerde olie kan problemen veroorzaken bij koud weer.

BMW raadt 5W30 aan, echter houden niet alle garagehouders zich hier aan...
PetraG
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Amsterdam
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:08

Re: Help!? Een rammel.

09 jan 2016, 13:55

De garage heeft mij bij de grote beurt in oktober gezegd dat er 5W30 in is gedaan, maar sowieso heb ik de laatste 2 liter zelf gedaan (idd 5W30), en daarvoor ook zelf die gebruikt.
JosCountrymanCooper
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 969
Lid geworden op: 06 feb 2011, 19:55

Re: Help!? Een rammel.

09 jan 2016, 16:30

Accelereren in 1 en 2 doet mij denken aan kantelen van de motor.
Zijn de motorsteunen nog heel ? Uitlaat klem los ?
PetraG
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Amsterdam
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:08

Re: Help!? Een rammel.

09 jan 2016, 20:42

Uitlaat klem is in april opnieuw vastgezet (was toen iets verzakt) dus die zal goed zitten.
Motorsteunen... Is dat iets wat bij de grote beurt opgevallen zou zijn? Die was in oktober. En zo ja, kan dat zo plots optreden? Ik heb geen idee hoe ik het zelf test...
JosCountrymanCooper
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 969
Lid geworden op: 06 feb 2011, 19:55

Re: Help!? Een rammel.

10 jan 2016, 10:31

Je zou bij GoGarage langs kunnen rijden (eerst bellen).
Is nog gezellig ook.
We
WenMini

Re: Help!? Een rammel.

19 feb 2016, 20:12

Hallo Petra,

Weet je inmiddels waar het geluid vandaan komt?

Groet,
Wendy

Terug naar “MINI-talk”