Pagina 1 van 1

EfficientDynamics techniek zorgt voor lagere bijtelling

Geplaatst: 16 sep 2008, 16:43
door LUV2XLR8
EfficientDynamics techniek zorgt voor lagere bijtelling. 80% van alle nieuw verkochte MINI's vallen in nieuwe 20% bijtellingregeling.

Veel zakelijke BMW en MINI-rijders zijn vanaf volgend jaar een stuk voordeliger uit: de fiscale bijtelling gaat voor hen waarschijnlijk fors omlaag. De regering plant voor auto’s met een lage uitstoot een gunstiger bijtellingtarief van 20 in plaats van 25 procent. Bij MINI voldoen maar liefst 5 van de 7 momenteel leverbare modellen aan de norm voor deze lagere bijtelling: de MINI One, Cooper en Cooper D en de MINI Cooper Clubman en Cooper D Clubman. Bij BMW voldoen de BMW 116i en 118i aan deze nieuwe norm. Om ‘groen’ rijden te stimuleren, voerde het kabinet eerder al een bijtellingtarief van 14 procent in voor auto’s met de laagste CO2-uitstoot (benzine tot 110 g/km en diesel tot 95 g/km). Omdat slechts een zeer beperkt aantal auto’s binnen deze norm valt, plant het kabinet nu een nieuwe extra categorie met zuinige auto’s. Voor benzineauto’s met een CO2-uitstoot van 110 tot en met 140 g/km en dieselauto’s met een uitstoot van 95 tot en met 116 g/km zou vanaf 1 januari 2009 een fiscale bijtelling van 20 procent moeten gaan gelden.

De MINI One heeft een uitstoot van slechts 128 gram CO2 per kilometer, waarmee hij tot de schoonste auto’s van dit moment behoort. De MINI Cooper volgt met 1 gram méér: 129 g/km en de MINI Cooper Clubman zit daar weer dicht achter met 132 g/km. Absolute koplopers zijn de MINI Cooper D met 104 g/km en de MINI Cooper Clubman D met 109 g/km. De BMW 116i en 118i vallen met hun CO2-uitstoot van respectievelijk 139 en 140 g/km ook precies in de nieuwe regeling en nemen daarmee een unieke plek in binnen hun segment. Het zijn namelijk de enige handgeschakelde auto’s in hun klasse die aan de nieuwe norm voldoen. Overigens dragen al deze modellen – uiteraard – een groen energielabel.

Deze gunstige scores zijn te danken aan de standaard geleverde EfficientDynamics technieken. Technieken zoals directe brandstofinspuiting, Start-/Stopsysteem, schakelindicatie en banden met lage rolweerstand dragen stuk voor stuk bij aan de reductie van brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Hierdoor is het rijden met MINI en BMW voor veel bedrijven ook uit financieel oogpunt aantrekkelijk. Ook draagt de waardevastheid van deze auto’s draagt aan lage operationele kosten.

Geplaatst: 16 sep 2008, 16:52
door patrick1976
woehaaaa!
van 25% naar 20% dat scheelt wel op een nieuwwaarde van 44k :-))

Geplaatst: 16 sep 2008, 17:01
door LUV2XLR8
patrick1976 schreef:woehaaaa!
van 25% naar 20% dat scheelt wel op een nieuwwaarde van 44k :-))


Scheelt je bruto € 2.200 bijtelling, als je in de belastingschaal van 42% valt dat scheelt je dat netto € 924 per jaar. Aangezien de werkgever het tegenwoordig direct met je salaris verrekend heb je dan een netto bijtelling van € 308 per maand i.p.v. € 385 per maand, scheelt toch maandelijks € 77!!!

Tenzij mijn berekening niet correct is natuurlijk!

Geplaatst: 16 sep 2008, 17:05
door Let's MINI
Oh, wat ben ik weer blij met dit...

Geplaatst: 16 sep 2008, 20:28
door Pascal R
Fijn dat jullie in Nederland eindelijk kunnen genieten van prijsverlaging voor milieuvriendelijke wagens.
In Belgie is de regel als je een wagen koopt met CO 2 uitstoot minder als 104 g/km er een directe korting is van 15% op de totale prijs van je wagen met een plafond van €4350 plus € 200 voor roetfilter en nog wat dealerprocentjes. Bij mijn Cooper D maakte dit toch een € 4000 verschil uit.


Groeten,
Pascal

Geplaatst: 16 sep 2008, 20:51
door Arjan
prinsjesdag-actie van een leasemaatschappij dat is nog eens snel acteren.

@ LUV2XLR8: je zit aardig goed met je berekening

wil je het zelf berekenen wat het je scheelt? dat kan: hier
(ik ken die site ergens van) ;)

Geplaatst: 17 sep 2008, 09:04
door remco
wat ik nou jammer vind van al die plannen. Waarom alleen maar "voordeeltjes" tijdens aanschaf (zoals verlagen/afschaffen van BPM voor label A/B) en verlaging van de bijtelling? waarom geen korting op de motorrijtuigenbelasting voor particulieren afhankelijk van je milieulabel??

En vwb de afschaffing van BPM voor A labels; je zal maar net een Prius/C1/107 etc gekocht hebben... heb je volgend jaar ineens effe een stevig afschrijving. :? wordt je dus gestraft omdat je nu al "milieuvriendelijk" auto rijdt.

Geplaatst: 17 sep 2008, 14:23
door Let's MINI
Echt, ik wordt gek gebeld door mensen die een proefrit een MINI willen maken.. Voor zaterdag heb ik geeneens plek meer voor een proefritje in een MINI Cooper D.. Agh ik vindt het niet erg.. Lekker scoren... hihihihi

Geplaatst: 17 sep 2008, 14:39
door MaVaEe
Let's MINI schreef:Echt, ik wordt gek gebeld door mensen die een proefrit een MINI willen maken.. Voor zaterdag heb ik geeneens plek meer voor een proefritje in een MINI Cooper D.. Agh ik vindt het niet erg.. Lekker scoren... hihihihi
Dus jij hebt binnekort ook weer een nieuwe? :mrgreen:

Geplaatst: 17 sep 2008, 15:59
door Let's MINI
Hihihi.. Denk het wel.. Mooie bijkomstigheid.. Toch.. En ik vindt het ook niet erg, want ik ga zelf ook van de 25% naar de 20 %.. Dus...

Geplaatst: 21 sep 2008, 11:44
door Arjan
Speciaal voor Benno: (en de anderen die het willen weten)

je eigen bijdrage berekenen o.b.v. je eigen salaris en de cataloguswaarde

powered by raet

Geplaatst: 22 sep 2008, 09:45
door boeing767
Wordt dit met terugwerkende kracht ingevoerd of geld dit ook voor auto's die voor 2009 op kenteken gezet zijn/worden?

Geplaatst: 23 sep 2008, 08:34
door Arjan
Dit zal niet met terugwerkende kracht ingevoerd worden. Het moet overigens nog goedgekeurd worden hè. Het is nu nog een prinsjesdag idee ;)