De MINI R56S van Jos

Stel je hier even voor.
Jos0118
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jul 2017, 16:49

De MINI R56S van Jos

30 nov 2017, 22:30

Beste MINI liefhebbers,

Na al een tijdje rondgekeken te hebben op het forum, eindelijk tijd gevonden om mezelf voor te stellen.
Ik ben Jos en ben sinds enkele weken trotse bezitter van een MINI Cooper R56S uit 2006, dus een van de eerste van de tweede generatie. De auto is in 2008 vanuit Duitsland geïmporteerd en heeft ondertussen 93.000 km gelopen.


Ik heb een beetje gespeurd op het forum en kwam erachter dat de auto van iemand met de forumnaam Modena geweest is. In zijn galerij is te zien dat de auto vroeger ook witte striping had.
http://www.newminiclub.nl/gallery.php?albumid=2764

Afbeelding

Naast de al vrij complete uitrusting van de auto hieronder een lijstje van de extra opties/accessoires:

Interieur:
- JCW Recaro sportster CS (met stoelverwarming);
- MINI koelwatertemperatuur meter en boost meter.

Exterieur:
- JCW Aero bumpers en sideskirts;
- JCW uitlaat sierstukken;
- MINI daytime running lights LED.

Onderstel en remmerij:
- Evolution S038 18 inch x 8J ET 42 met 5 mm spacers (Continental winterbanden);
- AP Racing big brake kit voorkant, achterkant standaard;
- KW Variant 1 Inox Line.

Performance/motorisch:
- Beek stage 1 (210 pk);
- Forge blow-off valve;
- Decat downpipe (originele aanwezig);
- Klep in de uitlaat, voor de einddemper.

Foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn ervaringen tot nu toe

Helaas heb ik in de eerste week al flinke pech met de MINI gehad..
Op donderdag in de eerste week dat ik ze had hoorde ik een rare rammel. Filmpje gemaakt en op de Facebook groep van de NewMINIclub gezet. Gelijk veel (uiteenlopende) reacties en gelukkig reageerden er twee mannen van Garage Touw in Koudekerke die ook allebei MINI rijden. Vrijdagochtend naar de garage, waar ik erg vriendelijk ontvangen werd en gelijk even geluisterd werd naar de motor. De tik bleek niets ernstigs te zijn, waarschijnlijk afkomstig van de injectoren of de brandstofpomp.
Aangezien ik de dag ervoor al onder de auto gelegen had en wat dingetjes gezien had die ik gerepareerd wilde hebben, besloten om over een paar weken een afspraak te maken om hier naar te laten kijken.

Die middag dus vertrokken naar Frankrijk om een weekje stokbrood te eten en wijn te drinken. Helaas begaf de koppeling het in het land van (eat) en speciaalbier en heeft een sleepbedrijf de auto terug naar NL gesleept. Gelijk gebeld naar de garage waar ik die morgen geweest was en de auto daar laten bezorgen. Helaas waren ze de week erna al volgeboekt dus de daaropvolgende week konden ze er pas naar kijken.

Afbeelding

Wat was er aan de hand?

Nou.. het hart van de koppelingsplaat bleek afgebroken te zijn van de rest van de koppeling. Erg vreemd, aangezien deze koppeling er nog geen twee maanden in zat.. #dankjewelSachs. Dus een volledig nieuwe koppeling laten monteren en nu proberen wat geld terug te krijgen van de fabrikant.
Gelijk ook maar het nodige onderhoud uit laten voeren:

- kleppendekselpakking;
- carterpan pakking;
- multiriem;
- olie + filter;
- versnellingsbakolie;
- stofhoes van de aandrijfas opnieuw vastgezet;
- de uitlaat wat vermaakt zodat deze niet meer trilt;
- lekkages bij de turbo verholpen;
- binnenschermen aan de voorzijde vervangen.

Al met al een behoorlijke kostenpost, waar ik eigenlijk niet echt op gerekend had en waarvan ik het geld liever gebruikt had voor wat leuke mods. Maar helaas is dat het risico van kopen bij een particulier… Gelukkig hebben de mannen van Garage Touw alles vakkundig en snel gerepareerd en kon ik weer, zo blij als een kind, de weg op.

Afbeelding

Afbeelding

Enfin, het vertrouwen in de auto begint langzaam te komen nu ik er in een paar weken probleemloos 1500 kilometer mee heb gereden. Hopelijk blijft dit voorlopig zo en kan ik er voorlopig even tegenaan.

Wat zijn de plannen

Aan mijn vorige auto had ik ook het nodige veranderd en dit is ook weer de bedoeling voor de MINI. Niet alles heeft een even grote prioriteit, maar in grote lijnen wil ik de volgende punten aanpakken:

Motorisch:
- Oil catch can monteren;
- Inlaattraject laten reinigen d.m.v. walnut blasting;
- Hogedruk brandstofpomp vernieuwen i.v.m. kleine lekkage;
- Airtec intercooler plaatsen;
- AEM intake;
- JCW einddemper & middendemper delete;
- Manic tune.

Exterieur:
- Full detail met glascoating;
- Nieuwe voorbanden (winter)
- De-chrome;
- GP rear diffuser
- Andere velgen, zonder spacers, met zomerbanden (die niet aanlopen);
- Ramen blinderen.

Interieur:
- Volledig reinigen en beschermen;
- Telefoonhouder;
- Olietemperatuur en -druk meter;
- Custom stuur met alcantara en 12-uurs notatie

Best een lijstje, dus eerst even flink sparen en daarna lekker modden.
Maar nu eerst eens flink genieten van de auto en veilig de winter door komen.
Ik houd jullie op de hoogte! :icon_top:

Groeten,

Jos
Gebruikersavatar
Baseman
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Helmond
Berichten: 3235
Lid geworden op: 17 aug 2014, 09:08

Re: De MINI R56S van Jos

01 dec 2017, 06:32

Dat is nog eens een mooie introductie naamgenoot :icon_top:
Welkom op het forum en ondanks de opstart problemen, toch gefeliciteerd met de aankoop van je reeds prachtige MINI.
Maak je eigen Show your Ride topic aan Jos, dan kunnen we de aanpassingen aan je MINI volgen.
Ongetwijfeld tot ziens bij 1 van de meetings of ritten.

Groet Jos aka Baseman
Greetz Baseman

You buy a MINI, you get a life style

Klik hier voor mijn SYR


Afbeelding
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

Re: De MINI R56S van Jos

02 dec 2017, 15:30

Welkom Jos en veel plezier :rijden

Terug naar “Who are U?”