Thermostaattemperatuur aanpassen 2e generatie

Aanbiedingen en antwoorden op vragen bestemd voor deze sponsor.
GreyCooperS
Forum Junky
Locatie: Rijswijk
Berichten: 17047
Lid geworden op: 01 aug 2009, 00:25

29 sep 2011, 15:40

Woosh! schreef:is die thermo update ook van toepassing op diesels, of is dat daar totaal niet bij nodig?

is er sowieso al eens een update geweest voor de diesel software?
mijne zit er nu 1,5 jaar op...
thermo update niet van toepassing...
AfbeeldingAfbeelding

2008 | R56 Cooper S | Chili Red

Beek Stage 1 | Forge Dump Valve | 17" Intra 7,5J 225-45-17 | Custom Red Recaro CS | GP Gordels | Scangauge II | Aero | Navi | Xenon | Pano | Antracite Hemel | Keyless Go


2002 | e39 540i Touring | Messing Metallic

2000 | e53 X5 4.4i | Tiag
P&G
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Dronten
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 dec 2010, 20:46

29 sep 2011, 18:39

Ik heb de indruk dat de thermo upgrade er bij de laatste rollerbankdag van 9 juli ook al in zat, want sindsdien staat de fan van mijn Countryman S nooit meer te loeien na het afzetten van de motor. Deze staat alleen nog lieflijk na te tikken.
Na telefonisch contact met Gisbert blijkt dit toch niet het geval te zijn.
froobje
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 210
Lid geworden op: 19 jun 2010, 20:35

28 okt 2011, 18:50

Heb vandaag de update laten doen. In het oprijden(autostrade constant) 105° constant. In het terugrijden rond de 75/80 ° constant dus echt wel merkbaar verschil! (Gemeten met scangauge)
froobje
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 210
Lid geworden op: 19 jun 2010, 20:35

30 okt 2011, 19:48

Ik merk ook dat men uitlaat enorm hard knalt en veel meer knalt als voordien! Miss een reden voor?
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10008
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

01 nov 2011, 10:25

Dat ervaar ik ook maar zocht dat eerst in het koudere weer. Misschien heeft het inderdaad wel te maken met de update.
froobje
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 210
Lid geworden op: 19 jun 2010, 20:35

01 nov 2011, 13:20

frankie schreef:Dat ervaar ik ook maar zocht dat eerst in het koudere weer. Misschien heeft het inderdaad wel te maken met de update.
ja het weer... had ik ook al aan gedacht.. :)
Brutus
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Utrecht
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 dec 2011, 16:53

Re: Thermostaattemperatuur aanpassen 2e generatie

18 dec 2011, 15:17

Berthil schreef:Wellicht interessant voor 2e generatie eigenaren:

http://www.minispeed.nl/nieuws.php?id=431

Bij de 2e generatie Mini Cooper S kan de temperatuur van het koelwater zeer hoog oplopen. Soms tot zelfs meer dan 100 graden!
Dit heeft de fabrikant zo moeten afstellen om aan de verplichte milieu eisen te kunnen voldoen.
Nadeel van deze afstelling is, dat de zuigers en de motorolie aan (te) hoge temperaturen worden blootgesteld. Dit met alle nadelige gevolgen van dien.
Denk hierbij aan verbrande olie, defecte zuigers en in het ergste geval het kapot lopen van de gehele motor.

De afstelling van de waterthermostaat gebeurd softwarematig en is sinds heden door Beek Auto Racing op een veilige manier aan te passen.
Door de instellingen van de thermostaat opnieuw af te stellen, kan de temperatuur van het koelwater veel beter onder controle gehouden worden.
Gevolg is een motor die langer koel blijft en de kans op motorschade flink wordt beperkt.

Beek Auto Racing bied u de mogelijkheid om de software van de waterthermostaat aan te passen voor een aanbiedingsprijs van 50,-
Deze sofware aanpassing is geschikt voor de Cooper S, Clubman S en Countryman S vanaf bouwjaar 2007 (Model R56, R55 en R60) en kan worden uitgevoerd bij Mini’s met of zonder software tuning.

Investeer nu in een langere levensduur van uw motor, en maak snel een afspraak op 070-320 65 79
De software aanpassing is gereed terwijl u wacht.
Hoi Berthil,

Interessant artikel, ik heb even gebeld met de dealer (Ekris Utrecht) waar ik de auto een week geleden gekocht heb mijn Mini Cooper S is van 01-2011. Bij de dealer vertelde ze mij dat deze software vanuit de fabriek al aangepast is, klopt dit?

Vraag 2: zit deze thermostaat-software-update inmiddels geintegreerd in tuning stage one?

Alvast bedankt voor je reactie :D

Groet Egon
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6581
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

18 dec 2011, 15:24

Ik denk dat je beter Minispeed/Klaas erover kan benaderen dan Berthil.

Berthil heeft de update van Minispeed alleen maar doorgeplaatst op het forum.
Brutus
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Utrecht
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 dec 2011, 16:53

18 dec 2011, 17:16

peter schreef:Ik denk dat je beter Minispeed/Klaas erover kan benaderen dan Berthil.

Berthil heeft de update van Minispeed alleen maar doorgeplaatst op het forum.
Thanks, ik heb inmiddels een mailtje gestuurd op de site van minispeed.nl

Groet, Egon
Clubhouse
Garlic Chef
Locatie: Aalst
Berichten: 1599
Lid geworden op: 22 jun 2008, 20:43

19 dec 2011, 18:28

Is deze thermo update nu ook nodig voor blokjes zonder tuning of niet? :roll:
pocket rocket
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Zonhoven
Berichten: 774
Lid geworden op: 21 mar 2011, 09:58

19 dec 2011, 19:11

@ clubhouse: is blijkbaar aanbevolen.
zou beter voor de motor zijn en levensduur.

ik ga binnenkort langs om die van mij aan te passen.
ik heb voorlopig geen tuning op de mijne staan.
Brutus
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Utrecht
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 dec 2011, 16:53

19 dec 2011, 20:01

Als je een software update krijgt bij de dealer dan zit de thermostaat update daar al in.
Dit is bevestigd door Beek en door BMW. Mijn mini is van 01-2011 en deze is fabriek af al met software voorzien met thermostaat update.

Groet, Egon
P&G
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Dronten
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 dec 2010, 20:46

20 dec 2011, 08:37

Begrijp ik hieruit Egon dat BMW bij de mini's teruggekomen is van hoge water temperaturen? Ik heb een countryman van april 2011 en die draaide gewoon boven de 100 oC. De software update van BMW is volgens mij niet meer dan het terug draaien van de watertemp. van 105 tot ca. 90 a 95 oC. bij meer dan 2 minuten gassen boven de ca. 4000 tpm.
Het kwaad is dan al geschied want de motorolie is dan eigenlijk al te heet en wordt nog veel warmer door het vragen van veel vermogen. Water is een snelle warmte geleider tewijl olie een trage geleider is.
Voor een schone uitstoot en een laag verbruik heb je echter die hoge bedrijfstemperaturen nodig.
Brutus
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Utrecht
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 dec 2011, 16:53

20 dec 2011, 09:41

P&G schreef:Begrijp ik hieruit Egon dat BMW bij de mini's teruggekomen is van hoge water temperaturen? Ik heb een countryman van april 2011 en die draaide gewoon boven de 100 oC. De software update van BMW is volgens mij niet meer dan het terug draaien van de watertemp. van 105 tot ca. 90 a 95 oC. bij meer dan 2 minuten gassen boven de ca. 4000 tpm.
Het kwaad is dan al geschied want de motorolie is dan eigenlijk al te heet en wordt nog veel warmer door het vragen van veel vermogen. Water is een snelle warmte geleider tewijl olie een trage geleider is.
Voor een schone uitstoot en een laag verbruik heb je echter die hoge bedrijfstemperaturen nodig.
Hoi P&G,

Ik weet het onderhand ook niet meer, de een vertelt dit, de ander vertelt dat.
Woensdag 28 dec om 14:00 uur heb ik een afspraak bij Beek om te bekijken of de Thermo update nu wel of niet al geinstalleerd is, dit laat ik jullie natuurlijk tzt weten :D
Verder heb ik besloten om de Mini niet te gaan tunen omdat er naar mijn mening teveel risico's aan kleven, met name voor de zuigers. Ik vind het fijn voor die mensen met een getunede Mini zonder problemen. Ik heb zelf ook een getunede Mini gehad, ik weet ervan :wink:

Groet Egon
Gebruikersavatar
louisvdd76
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Molenhoek
Berichten: 6371
Lid geworden op: 28 okt 2016, 23:10
Nederland

04 jun 2013, 16:04

Brutus schreef:Ik weet het onderhand ook niet meer, de een vertelt dit, de ander vertelt dat.
Woensdag 28 dec om 14:00 uur heb ik een afspraak bij Beek om te bekijken of de Thermo update nu wel of niet al geinstalleerd is, dit laat ik jullie natuurlijk tzt weten :D
En wat was het resultaat?

Terug naar “Beek Auto Racing / Minispeed”